2022.01.26. 18:00
A sok műfajú Kalász Márton megírt emlékei a zárt övezetről
A közelmúltban elhunyt és hosszú ideig Székesfehérváron élt Kalász Márton a sok műfajú szerzők közé tartozik.
Kalász Márton 1988 és 1991 között a Vörösmarty Társaság, 2001 és 2007 között a Magyar Írószövetség elnöke volt
Forrás: Archív
Természetesen költőnek ismerjük elsősorban, de balladisztikus szépségű regénye (például a Téli bárány) éppúgy a magyar irodalom élvonalába emeli, mint több, dokumentatív jellegű prózája. Ez utóbbi sorba tartozik 2010-es kötete, a Berlin – zárt övezet, amelyben korabeli NDK-s élményeit eleveníti föl. Ismét veretes prózában, ám nem fiktív jelleggel. Érdemes lenne elidőzni értékes nyelvénél, amit itt is megcsodálhatunk. Miként verseiben, itt is a magyar nyelv szépséges magasságait mutatja föl az az ember, aki előbb beszélt németül, s aztán – egyebek mellett a székely betelepítettek jóvoltából – magáévá tette a magyar nyelvet is.
Az is ismeretes, hogy Kalász Márton a német irodalom egyik legjobb ismerője, műfordítója, s ez természetesen összefügg azzal, hogy többször tartózkodott kint ösztöndíjjal, később pedig egyéb irodalmi és kulturális tevékenységet folytatott, és nem utolsósorban hozzájárult a két irodalom kapcsolatának elmélyítéséhez. Ebben a kötetében az önéletrajz, az emlékezés, a lírai és az epikai elemek együtt vannak jelen. Ahogyan az ajánló szövegben olvassuk: „Szelíd tudósítás és lírai vallomás egy olyan korról, mely könnyűszerrel tört le reményeket, oltott ki szellemi hitvallásokat.”
A történet első pillanata 1961 augusztusa, ekkor érkezik meg Kalász Berlinbe, ez az az idő, amikor megszületik a Fal. A Fal, mely fizikai és szellemi értelemben oly sokáig van jelen. S a könyv a hetvenes évek közepén ér véget, akkor, amikor már új szelek fújnak a német irodalmi életben is, de még igen messze a szabadság… Egy kegyetlen kor sajátosságait ismerhetjük meg, gyakran olyan aspektusból, amely eddig ismeretlen volt számunkra. Morbid és embertelen az Ulbricht és Honecker nevével fémjelzett világ, ahol különösen erősen működik a titkosrendőrség, ahol sok írót üldöznek, ahol gyilkolják a menekülőket, s ahol a rendőrök véresre verik az ellenállókat. Miként így történt ez többek között a jeles író, Franz Fühmann lányával is, aki vérbe fagyva feküdt, amikor apja rátalált.
A könyv lapjain megelevenedik a korabeli NDK-főváros élete, sok szépsége, mint ahogy az emberi kapcsolatokról, a költő- és írótársakról is sok mindent megtudunk. Kalász lebilincselően mesél, történetei izgalmasak, olvasmányosak. Egyes szám első személyű elbeszélése egyszerre intim, szubjektív, ugyanakkor adatokban, dokumentumokban rendkívül gazdag. Nem túlzás, hogy egy színes kézikönyvet is kapunk általa, s ily módon igen sokat tudhatunk meg a német irodalomról. Nemcsak adatokat közöl, anekdotákat mond el, de értékel is, míves esszényelven vezet be egy-egy szerző világába. Világossá teszi, hogy a diktatúra és a sematizmus idején is létezett igazi irodalom, megjelenhetett nívós folyóirat, mint például a Sinn und Form, amelynek szerzője, Peter Huchel nem tett engedményt, ő csak a minőséget tartotta szem előtt. Más kérdés, hogy előbb-utóbb a politika vandalizmusa ellehetetlenítette a kezdeményezést. S bizony az is megesett, hogy Ulbricht betiltotta a Faust előadását, mert felesége szerint a rendezés őt gúnyolta… Kalász Márton föltárja a titkosrendőrség manővereit is, és eközben sok drámai sorssal ismertet meg bennünket.
Arról is szó esik, hogy a magyar szerzők is megjelentek a német kiadóknál, Radnóti, Illyés vagy Nagy László neve jól csengett az ottani értő füleknek. Persze a magyarokkal szemben is erős volt a szűrés, minden nem jelenhetett meg, miként – jól tudjuk – itthon sem… Ebben a helyzetben született meg néhány szellemi sziget, s ezek közé soroltatik az evangélikus egyház, amelynek papjai Kalász szerint egyenes derékkal álltak helyt, és az ellenállás biztos pontjai voltak.
S a politika meg az irodalom mellett jut hely a családi vonatkozásoknak is. Élvezetesen számol be a gyerekek NDK-beli hétköznapjairól, az iskoláról, a kutyáról, az apró mozzanatokról. Minden részlet szervesen kapcsolódik ugyanakkor a kötet egész szerkezetéhez.
Aztán a történet vége felé némi műfajváltás következik: egyre inkább az esszé kerül előtérbe. Itt a német irodalom új jelenségeit értékeli, például az 1970-es születésű szerzőről, Julia Franckról ír, és közben gondolatvilágát és emberi sorsát tárja elénk…
Székesfehérvárhoz is kötődött - Kalász Márton 1934. szeptember 8-án Krisztmann Márton néven született Baranya megyében. Tízéves koráig csak németül beszélt, az első költeményeit mégis választott anyanyelvén, magyarul írta. 1953-tól Kalász néven publikált, két évvel később hivatalosan is felvette írói nevét. Abban az évben jelent meg első verseskötete Hajnali szekerek címmel. 1960-tól az Európa Könyvkiadó, 1967-től az Új Írás munkatársa volt, majd a nyolcvanas években a Vigilia és a Jelenkor szerkesztőjeként dolgozott. Utolsó kötete, a „Virrasztó – távol” a költő 31. verseskönyve. A 60 verset tartalmazó kötet a közelmúltban készült el, kiadását már nem érhette meg. Új verseinek többsége a járvány szorongató helyzetében íródott. Kalász Márton 1988 és 1991 között a Vörösmarty Társaság, 2001 és 2007 között pedig a Magyar Írószövetség elnöke volt. Csaknem két évtizeden át tanított a Károli Gáspár Református Egyetemen. 2009-től az MMA társadalmi szervezet tagja, 2011-től a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja volt. Munkásságát kétszer ismerték el József Attila-díjjal (1971 és 1987), a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével 1996-ban tüntették ki, a Kossuth-díjat 2013-ban vehette át, 2016-ban választották a nemzet művészévé. Kalász Márton 2021. december 30-án, 87 évesen hunyt el. Utolsó útjára január 24-én kísérték a fővárosi Farkasréti temetőben.