Argentína

2017.11.28. 06:34

Újabb részleteket árultak el a tengeralattjáró eltűnéséről

Víz ömlött a hajó légszívójába, rövidzárlatot okozva az egyik akkumulátorban – közölte az argentin haditengerészet szóvivője hétfőn azzal kapcsolatban, hogy mi vezethetett a flotta 12 napja eltűnt San Juan tengeralattjárójának katasztrófájához.

Argentine Navy spokesman, Captain Enrique Balbi delivers a press conference at the Navy headquarters in Buenos Aires, on November 23, 2017. An unusual noise heard in the ocean near the last known position of the San Juan submarine was "consistent with an explosion," Argentina's navy announced Thursday. "An anomalous, singular, short, violent and non-nuclear event consistent with an explosion," occurred shortly after the last communication of the San Juan and its 44 crew, navy spokesman Captain Enrique Baldi told a news conference in Buenos Aires. / AFP PHOTO / JUAN MABROMATA

A 44 fős személyzet túléléséhez fűzött reményeket nagyrészt szertefoszlatták azok a jelentések, melyek szerint víz alatti robbanást észleltek abban a térségben, ahonnan november 15-én utoljára jelentkezett be a San Juan. Azóta semmi jel nem érkezett a tengeralattjáróról, és a hajótestet sem találják, bár nemzetközi akció indult a felkutatására. Szakértők kezdettől fogva azt mondták, hogy a személyzetnek legfeljebb 10 napi levegőtartalék áll rendelkezésére, feltéve, ha a hajó sértetlen maradt, de elsüllyedt.

A haditengerészet még a múlt héten közölte, hogy a San Juan eltűnése előtt a kapitány az egyik akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be, s ezt követően kapott parancsot arra, hogy térjen vissza a fővárostól 400 kilométerre délre lévő Mar del Plata-i támaszpontjára. Korábbi közlések szerint a hadihajó november 13-án indult vissza az ország legdélebbi csücskéből, Ushuaia kikötőjéből.

Az argentin haditengerészet által közreadott archív képen a német gyártmányú San Juan argentin tengeralattjáró Buenos Airesben. Forrás: MTI / EPA / Argentin haditengerészet

A haderőnem szóvivője, Enrique Balbi hétfőn újságíróknak elárulta: a kapitány akkor arról számolt be, hogy víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon „rövidzárlatot és egy kezdődő tüzet okozott, vagy lángok nélküli füstöt” – magyarázta.

Balbi ugyanakkor hozzátette, hogy a kapitány később műholdas telefonon keresztül azt jelentette, hogy a problémát megszüntették. Az érintett „akkumulátort le kellett választaniuk” az elektromos hálózatról, „és egy másik akkumulátor-áramkört használva kellett folytatniuk víz alatti útjukat Mar del Plata felé” – mondta a szóvivő.

A Németországban megépített, TR-1700-osztályú, dízel-elektromos meghajtású San Juan 1985-ben állt szolgálatba, s 2008 és 2013 között átfogó felújításon esett át.

A legénység tagjainak hozzátartozói kifogásolták a haditengerészet szerintük nem megfelelő reagálását a hajó eltűnésére, és problémásnak nevezték a vízi jármű korát és állapotát is. Mauricio Macri argentin elnök vizsgálatot ígért a katasztrófa ügyében.

A haditengerészet szerint több mint egy tucat ország segít jelenleg a tengeralattjáró utáni kutatásban abban a térségben, ahol a robbanást érzékelték. Balbi azt mondta, várhatóan hétfőn (helyi idő szerint) érkezik a térségbe az a norvég hajó, amely az amerikai haditengerészet távirányítású kutatójárművét és annak mentőegységét hozza magával.

Borítóképünkön Enrique Balbi kapitány, az argentín haditengerészet szóvivője. Forrás: AFP / Juan Mabromata

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában