Székesfehérvár

2009.09.30. 05:50

Veszélyben a repülőterek - ebben is lemaradunk?

Székesfehérvár - A Vidéki Repülőterek Szövetségének legutóbbi ülésén elhangzott, a vidéki reptereket a vártnál jobban érintette a válság, nem egy helyen a működés is veszélyben forog. Vajon mi lesz a börgöndi tervekkel?

Házi Péter

Nemrégiben a Győrhöz tartozó péri repülőtéren tartották a Vidéki Repülőterek Szövetségének közgyűlését. A résztvevők véleménye szerint a még kellően meg nem erősödött, versenyhátrányban működő vidéki repülőtereket a vártnál nagyobb mértékben érintette a gazdasági válság, és nem egy helyen már a működés is veszélyben forog. Eközben a szomszédos országok hasonló légikikötői mindenütt kiemelt kormányzati támogatást élveznek, és töretlenül fejlődnek. Már nem csak a forgalmat viszik el a magyar repülőterekről, de a befektetések is inkább a fejlett reptérhálózattal rendelkező Románia, Szlovákia és Horvátország repülőterei köré települnek. A szövetség a problémák megoldására egy cselekvési tervet dolgozott ki, melyet a következő hetekben a közlekedéspolitika irányítóival és a repülőtereken jelenlévő hatóságok vezetőivel kívánnak egyeztetni. A repterek igazgatói szerint az állam egy kis odafigyeléssel, néhány számukra releváns jogszabály felülvizsgálatával, illetve megfelelő koordinációval pénz nélkül is sokat tudna javítani a repülőterek helyzetén. Szerintük a magyar légiközlekedési piac példátlanul torz, központosított. Míg a hasonló méretű országokban a regionális repülőterek piaci részesedése harminc és ötvenöt százalék közötti a központi reptér mellett, addig nálunk ez az arány kevesebb, mint egy százalék.

A találkozón részt vett a Börgöndre hosszú évek óta tervezett reptér képviseletében Tóth Ferenc igazgató is, akit arról kérdeztünk, miért nem kezdődött el idén nyáron a reptér építése. Az igazgató ezt két dologgal indokolta: egyrészt a válság miatt a bankok is szigorúbb feltételekkel adnak hitelt, így a finanszírozást át kellett tervezni. Másrészt hiába kezdték el a védett ürgék kitelepítéséről szóló engedélyezési eljárást még tavaly szeptemberben, csak idén július 20-án kapták meg az erről szóló engedélyt, melyet a Belsőbárándért Érdekvédelmi Egyesület megfellebbezett, így ezzel kicsúsztak abból az időszakból, amikor az áttelepítést az ürgék életciklusa alapján engedélyezik a hatóságok.

- Sajnos a jogszabályok alapján az ürge-kitelepítési játékot , az engedély elleni fellebezést akárhányszor eljátszhatják a különböző civil szervezetek, ezért azt szeretnénk elérni, hogy az engedélyünk a jövő év egészére vonatkozzon. Jövőre ugyanis mindenképpen szeretnénk megkezdeni az építkezést - fogalmazott Tóth Ferenc. Hozzátette, mivel nemcsak légikikötő-fejlesztésen, hanem egyéb kapcsolódó fejlesztések előkészítésén is dolgoznak, szeretnének állami támogatást is bevonni. Jelenleg a repülőtér légtér engedélyezése van folyamatban, mely szintén a múlt év óta húzódik. Az építkezés fővállalkozóját, műszaki ellenőrét már kiválasztották, és remélik, hogy két éven belül megnyílik a reptér.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!