2010.06.03. 04:31
Lógásért pénzmegvonás? Változna a családi pótlék
Az új kormány törvénymódosítást tervez, a családi pótlékot nevelési és iskoláztatási támogatássá bontaná. A javaslatról még nincs végleges döntés, de ha lesz, hatályba augusztus végén léphet. Mit takar a változtatási szándék? A terv: a támogatást természetben kapná a család a gyerek ötvenedik igazolatlan mulasztása után.
A családi pótlék továbbra is megmarad, de két formára bontanák: az egyik a nevelési ellátás lenne, a másik az iskoláztatási támogatás. Ez utóbbi a gyermek tankötelezettségének idejére járna, de a tervezet megszorító pontot is beépítene az elfogadásra javasolt törvénymódosító szövegbe. Az elképzelés szerint, ha a tanköteles gyermek a kötelező iskolai órákról igazolatlanul hiányzik, ezt az oktatási intézmény vezetőjének jeleznie kell a jegyzőnek, aki gyámhatóságként járna el. A történetben eddig tulajdonképpen nincs újdonság, hiszen az intézményeknek eddig is kötelességük volt a mulasztásokról elsősorban a szülőket, valamint a fenntartót értesíteni, hogy megtegyék a szükséges lépéseket a gyermek érdekében. Az első felszólítás a tizedik mulasztott óra után esedékes hivatalosan - persze nem árt, ha a pedagógus nem köti magát szigorúan ehhez az időintervallumhoz -, viszont az ötvenedik kötelező óra elmulasztása után a gyermeket akár védelembe lehet venni, valamint az utána járó iskoláztatási támogatás teljes összegét hat hónapra természetben eljuttatni a szülőnek. (Ha gyerek ismét rendszeresen látogatja az órákat, az eljárás visszafordítható.
A tervezet egyelőre nem teljes, a kidolgozása több kérdést is felvet a szakemberekben és a családokban. Szokoli Erzsébet szociálpolitikus, a székesfehérvári kistérségi szociális alapszolgáltatási központ vezetője vasárnap levelet küldött az államtitkárnak, amelyben leírta aggályait, feltette kérdéseit.
- Miként fogják értelmezni a magántanulóként oktatott diákokat, hiszen gyakorlat, hogy néhány intézményben a problémás diákok szüleit rábeszélik erre a formára - mondta az intézményvezető. - Az is érdekelne, hogy mi történik akkor, ha az oktatási intézmény nem jelzi időben a hiányzásokat? Lehetséges, hogy nem csupán a székesfehérvári térség problémája, de sok intézmény az első jelzést csak 200 óra igazolatlan mulasztás esetén küldi meg az illetékes hatóságnak. Milyen támogató, segítő rendszert alkalmaznak majd a hiányzó tanulók esetében? Gondolok itt arra, hogy az ellógott órák anyagát be kell pótolni, ez az iskolára is plusz terheket róna. Egyetlen szülőről nem feltételezem, hogy szándékosan nem járatná iskolába a gyermekét, viszont olyanról már hallottam, hogy lázad a gyermek, és olyanról is, hogy 17-18 éves fiú elmegy dolgozni, mert támogatja az egyedül élő édesanyját, hogy ne váljanak hajléktalanná. Más ez a probléma, és egészen más akkor, amikor bármifajta deviancia miatt nem jár iskolába egy diák. A gyerekek általában nem jelentik be otthon, hogy kerülik az iskolát, ezért lenne nagy szükség a szülő és az iskola közötti partneri kapcsolatra. Ha nem sikerül, akkor jelezzék a gyermekjóléti szolgálatnak. Nem garantálható, hogy a szolgálatnak azonnal sikerül megteremtenie a kapcsolatot, de ha ez a kísérlet öt-tíz és nem 200 óra után születik meg, akkor tettünk valamit. A tervezet a szülő büntetése, amiatt, mert a gyerek nem jár iskolába. Mi a szándék akkor, ha a tanuló nem azért nem jár iskolába, mert a szülő hanyag, mert a gyerek beste, hanem azért, mert mondjuk a tanár elérte nála, hogy inkább marad iskolán kívül?
A fehérvári Felsővárosi Általános Iskola igazgatója, Földes Zoltán azt mondja, manapság csak két gyermekkel - lassan felnőttek - vannak problémáik, róluk köztudott, iskolakerülők. Az igazgató szereti az egyenes beszédet, így a szülőkkel szinte azonnal tisztázzák, hol van a nebuló.
- Ha ez nem lenne elég hatékony, akkor a gyermekvédelmi felelős és az osztályfőnök együtt igyekszik kideríteni, mi történhetett. A következő lépés a családlátogatás, tehát mindent megteszünk, hogy kövessük a diákjaink igazolatlan hiányzásait. Vallom, hogy mindez hozzállás, módszer kérdése, az elmúlt nyolc év tapasztalata szerint a szülők is partnerek ebben.
Nagycsaládos anyákat faggattunk a tervezetről. Az ötletet nem tartják rossznak, lehet visszatartó ereje. A szülőnek is érdeke, hogy gyermeke ne az iskola mellé, hanem bele járjon és tanuljon. Ne a családi pótlék érdekében, hanem saját jövője miatt. Ha ehhez hozzásegíti a családi pótlék, könnyebb lehet a család élete.
Ercsiben száz gyerek családját lehetne már ma szakcionálni
Mintegy száz gyerek családját lehetne már ma szakcionálni. Viszont a gondok nem oldódnának meg. Az új feladat megint az önkormányzaté lesz. Ercsi polgármestere, Szabó Tamás szerint nagyon rossz a helyzet.
Vannak diákjaik, akiknek az éves hiányzásuk 250 óra felett van, de akadt olyan is, aki több mint 400 órát maradt távol az oktatástól.
A polgármester azt mondja, a büntetésnek semmi értelme, mert simán kidobják a határozatot és a pénz úgy sem hajtható be. Az pedig nekik plussz feladat, hogy a különböző határozatokat írják, kézbesítetik. A hatóság ugyanis ellenőrzi őket, hogy kiküldik-e a felszólításokat. A másik gond az, hogy a hiányzó gyerekek nagy része szociálisan rászorult, így ingyenes vagy kedvezményes ebéd jár neki. Amikor nem jönnek iskolába, az ebédet sem eszik meg. Ilyenkor pedig az Államkicstár szólítja fel az önkormányzatot a nem étkezők utáni állami normatíva visszafizetésére, holott az az étel elkészült, s a reggeli megrendelésnél nem tudják, hogy kik fognak hiányozni. Elvileg most is lehet élelmiszert adni a családoknak pénz helyett, ám ahol sok hasonló helyzetű család van, az önkormányzatra is újabb terhet ró. Ráadásul a pénzek megvonása miatt majd elmaradnak a villanyszámlával és a vízdíjjal és megint csak az önkormányzatoknál jelentkeznek támogatásért.
Ercsiben a kisegítő iskolába 83 gyerek jár, a másikba közel 400. Ez utóbbiban 250 körül van a halmozottan hátrányos helyzetű és a hátrányos helyzetű gyerekek száma. Mintegy 330 gyereket viszont mástelepülésre irattak be iskolába a szülők.