2012.02.17. 05:28
Harc a hét csapás ellen
Tatabánya - A hazai gépjármű tulajdonosok érdekeit képviseli a Magyar Autóklub. Farkas Károly szerint a szakmai szervezetek véleményét ki kell kérni a jogszabályok hatályba léptetése előtt.
- Az utóbbi időben is sok autós emberrel beszélgetve szinte mindenkinek feltűnt, hogy kevesebb a személyautó az utakon, és akik autóval közlekednek egyre apatikusabbak, idegesebbek. Az elmúlt hónapokban pedig a gépjármű tulajdonosok szinte minden héten újabb teherrel szembesültek. A köznyelvben csak hét csapásként emlegetett változás: a baleseti adó, a négynapos autópálya matrica eltörlése, az áfa emelés, az üzemanyagárak gyakori és nagymértékű emelése, az új cégautó adó, a regisztrációs adó, illetve a fizetendő illeték mértékének emelése került ebbe a kalapba - foglalta össze a változásokat Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-dunántúli Régiójának elnöke.
Hangsúlyozta, ezeket a többletterheket valós szakmai érvek és szakmai érdekegyeztetés nélkül rótták ki az autósokra. A Magyar Autóklub, mint a legnagyobb magyar civil (autós) érdekképviseleti szervezet érdekképviseleti feladatát komolyan véve rendszeresen és minden lehetséges fórumon felszólalt a döntéshozóknál, kérve, javasolva az érdekképviseletek bevonását a döntéshozatal előtti munkába.
- Több esetben jeleztük a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a parlamenti képviselők felé, hogy az autósok terhelhetősége tovább nem növelhető, ennek nemkívánt következményei lesznek a nemzetgazdaság számára is. Úgy gondoljuk, az autósokat érintő, tehernövekedést eredményező ügyekben megelőző széleskörű szakmai és társadalmi megvitatás, például hatástanulmányok készítése- és értékelése után volna célszerű a döntéseket meghozni - tette hozzá az elnök.
- Úgy tűnik, Magyarországon a kormányoknak régóta az a meggyőződése, hogy az autósok a végtelenségig terhelhetők a leleményesen bevezetett új kötelezettségekkel. Pedig az autó már rég nem luxus, hanem nagyrészt munkavégzéshez kötődő eszköz - emelte ki Farkas Károly. Elmondta, az elmúlt évben többször javasolták az illetékes szerveknek - az EU kötelezettségeknek megfelelően -, a nehéz tehergépjárművek úthasználati díjának átalakítását a megtett úttal arányos konstrukcióra, amit elsődlegesen az országon áthaladó, az utakat fokozottan terhelő tranzitforgalom fizetne meg, jelentős forrást eredményezve a költségvetésnek. Ennek gyakorlata már kialakult a unió több fejlett ipari országában és jelentős bevételeket eredményezett.