Guruló pálinkabár a Citroen HY-ban

Szár - Nem tetőlemezből házilag eszkábált járgány, nem is Kacsa, hanem a világ egyik legpraktikusabb áruszállítója cím büszke tulajdonosa ez a némiképp dobozra hasonlító Citroen HY 1966-ból.

Miskei Anita

Egy hullámos oldalú doboz, amit 34 éven át gyártottak. Ez a Citroen HY. Sosem láttam még hozzá foghatót. Mert persze a Citroen már a kisteherautó-gyártásban is megelőzte korát. Rút is, meg nem is. André Lefébvre cégelnök 1942-ben vázolta fel a leendő Citroen-furgonnal szemben támasztott igényeket: meglevő mechanikai elemekből épüljön fel, minél több minden férjen el benne, könnyű legyen bele pakolni. A típus konstruktőre, Pierre Franchiset 1947-re készült el a praktikus, azonban  már a megjelenésekor is csúnyának tartott járművel. A kocsi legemlékezetesebb vonása a hullámlemezből készült karosszéria. Franchiset a Junkers repülőgépekről vette az ötletet, a hullámlemezen a bordák merevítésként szolgálnak.



 A ma már szemlátomást veterán jármű, melyet Mogyorósi Lajos vezet nap mint nap, 1966-os évjáratú, ám a típust az 1940-es évektől egészen 1981-ig gyártották. A ma is futurisztikusnak tűnő jármű tulajdonképpen prózaibb feladatokra volt hivatott, amolyan francia zöldségesautóként funkcionált. A bemutatott darab azonban ma ennél elegánsabb feladatot lát el, ugyanis egy guruló pálinkabárként szolgál. S  bár az autónak a Fejér megyei Szár a bázisa, az ország minden fesztiváljára begördül. Nem csoda, hogy mindenütt rajongó tekintet övezi a gépet, az ugyanis kitűnő állapotban van. Igaz ugyan, hogy belsejét funkciójának megfelelően átalakították, s része lett a konnektor és a wifi is. Ráadásul oldala igazi bárpulttá varázsolható.

Jó munkát végzett a felújítás során Szegvári Viktorék csapata, a Németországból érkezett Citroen ugyanis korának megfelelő állapotban volt. A HY működött ugyan, de ráfért a felújítás. Az autó 1600 köbcentis, a 35 lóerős benzinmotor ma már kicsit erőlködve viszi a kasznit. Bár a végsebessége 80-85 kilométeróra, Mogyorósi Lajos 70-nél többel sosem mert repeszteni. A három sebességes váltóval szerelt furgon így is elcipel akár 1,5 tonnányi terhet. Három részben nyíló hátsó ajtaja, s az oldalsó tolóajtó is a praktikumot szolgálja. Mindemellett napfény tetővel szerelt, biztonsági övet is kapott. Bár mai tulajdonosai még wifivel is ellátták a gépet, a vezető ülése alatt még üveg fékfolyadéktartály van. Sőt, a típust 1972-től  hidropneumatikus hátsó rugózással is gyártották mentőknek, betegszállítóknak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!