Bosszúság vagy öröm?

2017.12.02. 12:00

A „háromnapos” szabály csak a jótállási jeggyel rendelkező hibás termékekre vonatkozik

Mielőtt belevetjük magunkat a nagy karácsonyi meglepetéskeresésbe, nem árt felkészülni lehetőségeinkre.

S. Töttő Rita

f

Egyre jogkövetőbbek a vállalkozások, de nem árt az óvatosság – hangzott el azon a fórumon, melyen a karácsonyi vásárlásokra készítették fel a fogyasztókat csütörtökön a Gazdaság Házában. A szakértők egyetértenek abban, hogy megfelelő körültekintéssel magunk is sokat tehetünk azért, hogy ne bosszúsággal, hanem örömmel járjon a karácsonyi vásárlás.

Minden fejben dől el – szögezte le Vári Kovács József, a Fejér Megyei Békéltető Testület elnöke a fórumon,. Az elnök szerint nem jó ötlet, ha egyszerűen csak nekiindulunk a nagyvilágnak, az áruházak kínálata ugyanis hamar beszippanthatja a bizonytalan vásárlót. – Először át kell gondolni, kinek mit vásárolunk, legyük ebben is tudatosak! – javasolja a gyakran elmulasztott tisztázást az elnök. Készüljünk fel, vajon az üzlet hajlandó-e cserélni a terméket, ha a megajándékozottnak nem tetszik vagy nem jó. Erre ugyanis nem kötelezhetőek!

Gyakran elfordul, hogy kinézünk egy terméket a polcon, majd kérünk egy bontatlan csomagolásút. Nos, ha nem átlátszó, lehetőség szerint nézzük át, bontassuk ki – kéri az elnök, aki szerint, ha ezt nem tesszük meg, kellemetlen percek következhetnek. Főleg akkor, ha otthon sem sietünk a kibontással, hanem megvárjuk vele a karácsonyt, és maga a megajándékozott fedezi fel, hogy a csomagban nem megfelelő termék van. Ilyenkor már nehéz reklamálni.

A „háromnapos szabályról” a mai napig téves elképzelések élnek az emberek fejében. Czifra-Szabó Judit, a Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Hatóságának osztályvezetője megerősítette: ez a három munkanapon belüli cserekötelezettség a jótállás alá eső termékekre vonatkozik akkor, ha a termék hibája vásárlástól, illetve üzembe helyezéstől számított 3 napon belül kiderül. Akkor nem ajánlhat fel más lehetőséget – árleszállítást, javítást, egyebet – az üzlet, szó nélkül ki kell cserélnie a terméket.

Az osztályvezető főként arra hívta fel a figyelmet, mennyire oda kell figyelnünk az ártájékoztatásra is, s ha egy terméknél több árat találunk, akkor bizony a legalacsonyabbat kell felszámítania a kereskedőnek. Előfordul, hogy például kettőt találunk a terméken vagy épp egyfélét a dobozon, egy másfélét a polcon, vagy éppen különféle árakkal ugyanazt a terméket az üzlet különböző pontjain. Tudnunk kell – hangsúlyozta a fogyasztóvédő –, hogy jogsértő, ha az üzlet ezek után a magasabb árat számolja fel.

Ne menjünk el vásárlóként sem amellett, ha úgy érezzük, megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat egy vállalkozás. Például ha valótlan az ártájékoztatása, vagy éppen ha a kedvezményeket, azaz az akciókat nem tartják be, de az is jogsértő, ha előbb teszik ki az akciót jelző táblákat, s ezzel vonzzák be az embereket, vagy tovább hagyják kint, mint ameddig a lehetőség tart. Nem ismeretlen a vásárlók előtt az a fajta „csalogató reklám” sem, amelyet meghirdetnek bizonyos üzletek, majd mire a vásárló, akár már nyitáskor odaér, sajnos „elfogyott” az ígért termék.

Kezdődik a kereskedelem legnagyobb bevételét produkáló időszaka Fotó: FMH-archív

– Ilyenkor a hatóság, ha tudomást szerez az esetről, azt vizsgálja, mikor minősül a készlet megfelelő mennyiségnek. Figyelünk, milyen hosszú volt az akció időtartama, mekkora a várható fogyasztói érdeklődés. Ám ha a leárazott termék már az első napon elfogy, mindenképp jogsértően járt el az üzlet – magyarázta a fogyasztóvédő. Hibás termék esetén a szavatosság, illetve a jótállás lehetősége lép érvénybe.

– Szavatosság minden termékre vonatkozik, még a legolcsóbbra is. Ha hibás a szavatosság alá tartozó termék, akkor az üzlet felajánlhatja a kijavítást, a cserét, az árleszállítást, illetve megjavíttathatja maga a vásárló, vagy éppen elállhatnak a szerződéstől, azaz visszafizethetik a termék árát – magyarázta Czifra-Szabó Judit, aki szerint a legtöbb vitás kérdés ezen a téren tapasztalható.

Mivel a törvény nem határozza meg sem azt, hogy hány alkalommal ajánlhatja fel a javítást az üzlet, sem azt, milyen hosszú ideig tarthatja magánál javításra a terméket (csak azt, hogy törekednie kell a maximum 15 napon belüli határidőre), így előfordul, hogy valaki már a sokadik javíttatást kénytelen elfogadni ugyanannál a terméknél. De nem a végtelenségig! – hangsúlyozta a békéltető testület elnöke. Az első 6 hónapon belül felismert hiba esetén a törvény szerint vélelmezni kell, hogy az már vásárláskor is megvolt, így, ha vitás az ügy, az eladót terheli a bizonyítási kötelezettség. A következő másfél évben már a vásárlónak kell bebizonyítania, valamilyen szakértői véleménnyel, hogy a hibát nem ő okozta.

 

Jótállás nagy érték esetén

A törvény szerint jótállás az új, tartós fogyasztási cikkekre, jellemzően 10 ezer forint feletti készülékekre vonatkozik – lényege, hogy ha vásárlástól számítva 1 éven belül hibásodik meg a készülék, és vita alakul ki, az eladót terheli a bizonyítási kötelezettség. Ám ha 3 munkanapon belül hibásodik meg, szó nélkül ki kell cserélnie a terméket az eladónak. Ekkor nincs helye sem javításnak, sem árleszállításnak, csak cserének – hangsúlyozta Czifra-Szabó Judit, aki alapvető fontosságúnak tartja, hogy tegyük el a blokkot, számlát, nyugtát, jótállási jegyet, mert azt minden vitás esetben be kell mutatnunk. Ha csak az utóbbi van meg, az is elég, tette hozzá. Panasz esetén a vállalkozásnak jegyzőkönyvet kell felvennie, a vásárló pedig másolatot kap.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában