2019.04.18. 07:08
Töretlen a hazai e-kereskedelem növekedése
2018-ban 17 százalékos növekedést ért el a magyar e-kereskedelem, ezzel továbbra is a kontinens egyik leggyorsabban bővülő piacának tekinthető. Szakértők szerint a növekedés üteme csak kismértékben lassulhat, így a szektor jelentős erősödése várható a következő ötéves ciklusban is. Az online kereskedelem teljesítőképessége nagymértékben függ az online vásárlói bázis nagyságától.
Magyarországon hozzávetőlegesen 3,2 millió aktív online vásárló él; a számuk természetesen növekszik, de már jelentős mértékben érezteti a hatását a növekedési plafon. A magyar internetezők fele tekinthető aktív online vásárlónak, ez az arány jelentős mértékben már aligha nőhet. A „tartalékot” a vásárlási gyakoriság képezi; e tekintetben nincs növekedési plafon, kizárólag a webáruházakon múlik, milyen eredményeket képesek elérni. A tavalyi évben az aktív online vásárlók átlagosan 12 rendelést adtak le, ez a szám azonban jelentős mértékben is nőhet.
Az átlagos megrendelési érték növekedésére is számítani lehet, szakértők szerint azonban idén erre már nem vehetünk mérget. A gyorsan fogyó termékek esetében az átlagos megrendelési érték alacsonyabb, így a lendületben lévő FMCG szektor természetes módon csökkenti a kosárértéket, ugyanakkor az egyik legmeghatározóbb termékkör lehet a következő évek e-kereskedelmében.
Szakértők szerint még mindig gyerekcipőben jár a hazai FMCG online értékesítés, így az is elképzelhető, hogy hamarosan megváltoztatja a kereskedői erőviszonyokat.
A non-food FMCG értékesítésben a Rossmann egyre nagyobb piaci részesedésre tudott szerezni magának, de nem kellett sokat várnia a konkurensek megjelenésére. Ma már a DM, a Tesco és az Auchan is jelentős volument értékesít az online térben ezekből a termékekből, ráadásul a nagy webplázák is bejelentkeztek a vásárlókért: már az eMAG, az Extreme Digital és a Mall.hu is forgalmaz ilyen termékeket.
A fejlődő hazai e-kereskedelem jelentős árversenyt hozott, a vezető webáruházak hétről hétre leárazás kampányokat indítanak a nagyobb forgalomért. A piac kisebb szereplői nem tudnak beleszólni ebbe a versenybe, hiszen nem rendelkeznek azokkal a gyártói és beszállítói együttműködésekkel, amelyek a piacvezető webshopok mellett állnak.
A közepes méretekkel rendelkező webáruházak ugyan ideig-óráig beleszólhatnak az árversenybe, de ezt rendszerint csak a saját profitrátájuk kockáztatásával tudják megtenni. Részben ez a magyarázata annak, hogy egyre inkább nyílik az olló a piacvezető webplázák és a piac apró szereplői között.
Sokan a specializálódásban látják a hosszútávú eredményesség kulcsát. A dinamikusan fejlődő hazai e-kereskedelemben a szakértő-kereskedések ma is sikeresek, ráadásul olyan árréssel tudnak kereskedni, ami stabil piaci helyzetet teremt számukra. Mások viszont a külföldi terjeszkedést tűzték ki célul; egyes nem reprezentatív felmérések szerint a hazai e-kereskedők mintegy fele tervez külföldi piacnyitást az elkövetkező ötéves ciklusban.
Ugyanakkor azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a dinamikusan bővülő hazai e-kereskedelem a kisebb szereplők minden erőforrását felemészti, így a terjeszkedés is inkább a nagy erőforrásokkal rendelkező áruházak kiváltsága. Az edigital jelenleg hét külföldi piacon igyekszik piaci részesedéshez jutni, a kis shopok számára azonban az idegennyelvű ügyfélszolgálat fenntartása és a tartalom biztosítása komoly nehézségeket okozhat. Szakértők szerint megfelelő exportterv és jól szervezett logisztika birtokában a hazai webáruházak sikeresek lehetnek a CEE régió országaiban.