2019.12.18. 11:30
Változik az üzemanyag minősége: fel van adva a lecke
Elég nagy port vert fel máris, hogy egy európai uniós előírás miatt Magyarországon rövidesen a kétszeresére emelkedhet a 95-ös oktánszámú benzinbe kevert biokomponens mennyisége, és ez károsíthatja a régi autók üzemanyagrendszerét.
Rövidesen megváltozhat a 95-ös oktánszámú benzin összetétele
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
A változás oka egy rendelet, egészen pontosan az Európai Unió Megújuló Energia Irányelve, amely januártól írja elő a minimálisan tízszázalékos megújuló energiaforrás-részarányt. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a magyarországi üzemanyagtöltő állomások egy részén már most új összetételű, magasabb biokomponens-tartalmú 95-ös benzin kapható.
Persze a legtöbben ezt észre sem veszik, a megszokott mozdulat előtt csak azt figyelik, hogy a 95-ös jelölésű kúthoz álljanak be: hiszen az a legolcsóbb. Ám az ilyen töltőpisztolyok egy részén már az E10 jelölés látható. Az is gyakori, hogy bár a kutakhoz már az újfajta benzin érkezik, a matricákat még nem változtatták meg. Mi a különbség a régi és az új jelölés között? Az E10 előírásnak megfelelő EVO 95-ösben tízszázaléknyi biokomponens található, a korábban általános E5-be pedig ennek a mennyiségnek csak a felét keverik.
Az unió célja az, hogy fokozatosan csökkenjen a nem megújuló energiaforrásból, tehát kőolajból előállított üzemanyagok felhasználása a bioetanol javára. Ezt keményítő- vagy cukortartalmú növényekből, például kukoricából vagy cukorrépából, máshol cukornádból, sőt búzából gyártják. Ez azért környezetkímélőbb, mert a légkörben található széndioxidot köti meg a fejlődése során, ez jut vissza a levegőbe a kipufogón keresztül. Amikor nemrégiben Minnesota államban jártam, órákig autóztam végeláthatatlan kukoricaföldek mellett: a termés nagy részéből már üzemanyagot gyártanak.
Egy időben már felütötte a fejét a divat, hogy bioetanolos benzint tankoltak sokan, mert az jóval olcsóbb volt. Akadt, aki azt mondta, minden második alkalommal érdemes ilyet tölteni a tartályba, mások még ezzel sem törődtek: én magam is megtettem ezt jónéhányszor, ha megszorultam. Pedig a szakértők szerint gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain, bár ez más összetevők miatt is lehetséges. Azok az üzemanyagok, melyekhez valamilyen arányban bioetanolt kevernek, felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját: ez teljesítménycsökkenést, elégtelen kenést, és a későbbiekben drága javítást okozhat. A másik probléma abból adódhat, hogy az alkohol jobb oldószer, mint a benzin, ezért ha egy olyan autó üzemanyagrendszerébe kerül, melynek tartályában, az üzemanyagpumpában, a csőrendszerben, a befecskendezőkben, illetve a csatlakozókon lerakódások keletkeztek az évek során, ezeket leoldja és dugulást okoz.
A globális hatást nem mérlegelik
A Datahouse kimutatása szerint több mint 3,6 millió személyautó van Magyarországon, ezek közül 2,8 millió tízéves vagy annál idősebb.
– Az Európai Unióban sokszor a környezetvédelem köntösébe bújtatnak döntéseket, amelyek globális hatását nem mérlegelik – fogalmazott kérdésünkre válaszolva Szilády Dezső, egy székesfehérvári szerviz vezetője. – Például azt, mibe kerül környezetvédelmi szempontból és nem utolsósorban az embereknek az új biokomponens-üzemanyag előállítása, beleértve a mezőgazdaságot és a vele kapcsolatos ipart is!? Az autógyártók minden gépkocsihoz részletes kezelési utasítást adnak, amely tartalmazza a modellben használható üzemanyag típusát, az üzemanyagok összetételét pedig szabványtörvényben vagy rendeletben határozzák meg. Ettől eltérő üzemeltetés hosszabb távon igen érzékenyen érintheti a zsebünket.
Szilády Dezső véleménye ezért az, hogy a régebben gyártott, de még akár napjainkban is forgalmazott gépkocsikban csak a gyártó által előírt üzemanyagot ajánlott használni.
– A 95-ös oktánszámú benzinbe eddig is kevert biokomponens sok problémát okozott az autók üzemeltetésében – folytatta Szilády Dezső. – Az üzemanyagellátó rendszerben lévő műanyag alkatrészek, gumicsövek és benzinszivattyúk már eddig is gyorsabb elhasználódásnak voltak kitéve. Az EVO 95-ös üzemanyag további olyan anyagokat tartalmaz, amiknek még nincsenek üzemeltetési tapasztalatai, és ez magában rejti a veszélyt a gépkocsik számára. Akik csak ritkán használják az autót, vagy akár télire leállnak, számíthatnak az üzemanyag lebomlására, és arra, hogy tavasszal akár el sem indul az autó. További kérdés még az EVO 95-ös üzemanyag használatakor az, hogy miként változik meg gépkocsink teljesítménye, illetve fogyasztása. Ha az árakat nézzük: az EVO 95-ös literenként 383 forintért kapható, viszont az eddig használt E5-öst literenként 429,9 forintért kínálják, a továbbiakban prémiumbenzinként. Felmerül az emberben a kérdés: netán emelték a benzin árát? Mindenki maga döntse el, melyik utat választja. Olcsón rövid távon, vagy kicsit drágábban, ahogy az üzemeltetési utasítás előírja? Az biztos, hogy a gépjárműfenntartóknak és az autószerelő műhelyeknek fel van adva a lecke!