2017.10.15. 08:00
Kálvária a matricával – volt is meg nem is
Autópálya matricás kálváriáját mesélte el olvasónk, akinek sok tízezer forintjába fájt a tanulság: mindig mindent le kell ellenőrizni, és ha az igazunkért szállunk harcba, akkor is fizessük ki előre a bírságot. Az útdíj-szolgáltató ugyanis csak a rendszerben rögzített adatokkal foglalkozhat.
Torlódás az M7-es autópályán: sokan választják a fizetős, de gyors eljutási lehetőséget
Forrás: FMH archív
Olvasónk, Kiss Tiborné kétségkívül figyelemreméltó kálváriájával kereste meg szerkesztőségünket. A nyugdíjas hölgy mit sem sejtve indult el egy hosszabb húsvéti kirándulásra 2016. március 26-án autójával, s tudván, hogy használni fogja az M7 és az M3 autópályákat, előtte egy benzinkúton vásárolt pályamatricát. Utólag mégis kapott felszólítást a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től (NÚSZ), mondván jogosulatlanul használta a pályát, mert nem volt érvényes pályamatricája. Kétszer 14 ezer 875 forint bírságot kellett volna befizetnie – azért ennyit, mert oda- és visszaúton is használta a pályákat.
Ezt követően derült ki, hogy a benzinkúton rossz, egy hónappal későbbi, tehát április 26-ra vonatkozó dátumra állították ki neki a matricát. Panaszosunk ekkor mindent úgy tett, ahogy egy igazi 21. századi tudatos állampolgárhoz illik: megkereste a NÚSZ-t, a benzinkutas társaságot, valamint a békéltető testületet.
Ám amíg az igazáért küzdött, a békéltető testületnél azt javasolták neki, várjon még az összeg kifizetésével. Ezért kicsúszott a 2016. július 1-jei fizetési határidőből, amit az útdíj-szolgáltató szabott a hatályos törvények alapján. A békéltető testületen zajlott tárgyalást követően azonban már azt a tanácsot kapta a testülettől, hogy fizesse ki a bírságot. Így hát 2016. augusztus 8-án ezt meg is tette: fizetett. Jó hír, hogy a benzinkút üzemeltetője, érzékelve, mennyire életszerűtlen egyhetes matricát vásárolni egy hónappal előre, kifizette az alapbírság összegét a hölgynek. De mint kiderült, hiába: a késés az késés, a törvény az törvény. Ugyanis megérkezett a NÚSZ következő levele, amely a késedelem miatti további bírság (illetve a már befizetett összeg és a késedelem miatti büntetés közti különbözet) megfizetésére szólították fel. Azaz további közel 60 ezer forintot vártak tőle.
A panaszos vélhetően ott követte el a következő hibát, hogy az erről szóló tájékoztató levelet figyelmen kívül hagyta, mondván, ő már befizette a büntetést. Ám a következőt, az ügyvédi felszólítást már nem hagyhatta ugye figyelmen kívül. Ezt követően fordult szerkesztőségünkhöz, azzal a kérdéssel, vajon milyen lehetősége van még arra, hogy az ügyét számára kedvezően rendezze. Van-e bármilyen lehetőség arra, hogy a hasonlóan „szerencsétlen” ügyek valamiféleképpen mégis emberségesen, vagyis méltányosan végződjenek? – tettük fel a kérdést a NÚSZ-nak.
- Az ügy bonyolódásához hibák sorozata vezetett – világított rá Török Szabolcs, a társaság kommunikációs vezetője, majd leszögezte – sajnos a helyzet rendezésére semmilyen más lehetőség nincs azon kívül, hogy az ügyfél kifizeti pótdíjtartozását. Egyetlen méltányossági megoldás jöhet szóba, a részletfizetés. Nem árt ezért tudatosítani, hogy amikor pályamatricát vásárolunk, nem csak lehetőségünk, de törvénybeli kötelezettségünk is az adatok visszaellenőrzése.
- Az ügyféltérben történő értékesítésnél valamennyi esetben az ügyfél saját kézjegyével ismeri el, hogy az adatokat ellenőrizte, és azokat helyesnek találta. A visszaellenőrzés megkövetelését egyébként a 36/2007. (III.26.) GKM rendelet teszi kötelezővé társaságunk számára, tekintettel arra, hogy az ügyfeleink által megadott adatok ellenőrzése nem áll módunkban, így azokért felelősséget vállalni nem tudunk – kaptuk a választ.
Kiss Tiborné azonban elmulasztotta az ellenőrzést, és mivel a kérdéses időszakban érvényes úthasználati jogosultság nélkül közlekedett a díjköteles úthálózaton, így pótdíjfizetési kötelezettsége keletkezett. Ez pedig egy törvényi keretek között működő állami szolgáltató helyzetében fekete-fehér történet. Így hiába küzdött a békéltető testület az ügyfeléért, a határidő az továbbra is határidő maradt.
- Sem a társasággal folytatott levelezés, sem a békéltető testület eljárása nem helyezi hatályon kívül ezeket az időpontokat – emelte ki a kommunikációs vezető. – A testület ajánlását kötelezésként nem fogadjuk el, a jogszabályban meghatározott keretektől nem tudunk eltérni.
Az ügyfeleknek küldött levelekben erről tájékoztatják is az érintetteket. Szóval Kiss Tibornénak továbbra is fizetni kell, amit meg is tesz, árulta el, csak részletfizetési lehetőséget kér. És mostantól sokszorosan ellenőriz mindent – nem csak a felé fordított monitoron fizetés előtt, hanem a matricán is.