Forintjaink nyomában: mikor kapjuk meg az üvegvisszaváltásért járó összeget?

Az üvegvisszaváltáskor bizony kellemetlen meglepetésben lehet részünk, melyre még csak felkészülni sincs lehetőségünk. Sokan számolnak be arról, hogy a repontoknál, amennyiben a visszaváltásért kapott összeget a saját számlánkra utaljuk ki, nem jelenik meg egyből a számlán az összeg, illetve a visszaváltásról semmilyen bizonylatot sem ad az automata.

Gombor Lili

Előfordulhat, hogy várnunk kell a visszaváltásért kapott pénzünkre

Fotó: Illusztráció / Flajsz Péter Gergő / 24 Óra

Többen jelezték, hogy a repontoktól némileg csalódottan távoztak, ugyanis a visszaváltásért kapott díjat hiába utalták ki a saját bankszámlájukra, azon nem jelent meg egyből az összeg. Van, akinek órákat kellett várnia, míg másnak három napot, de akadt, akinek egy hét múlva jelent meg a számláján a visszaváltásért kapott összeg.

Forintjaink nyomában

Mindez pár száz forintnál talán nem akkor szívfájdalom, de egy több ezres tételnél már kezdhetünk izgulni a pénzünkért: a visszaváltásért kapott díjat minden egyes visszaváltott palack esetében kifizettük akkor, mikor megvásároltuk azt. A legtöbb üzlet nem építette be a termék árába a csomagolás (palack) ötvenforintos árát, hanem vásárláskor jelzi, hogy feláras a termék.

Izgalomra pedig az is okot ad, hogy az automata semmilyen bizonylatot nem ad arról, ha bedobtunk akár egy üveget is. Hogyan igazoljuk hát mondjuk azt, hogy bedobtunk ötven darab üveget, amiért 2500 forint járna?

Bizonytalan bizonylat

Megkeresésünkre a Mohu, melyhez a repontok tartoznak, azt közölte, hogy a visszaváltási díj bankszámlára utalása magyar innováció, máshol Európában erre nincs lehetőség. Ennek a lehetőségnek köszönhetően rögtön a visszaváltás után, akár pár másodpercen belül ott lehet az összeg az applikációban regisztrált számlánkon. Normális esetben ez egy fél percen belül kell, hogy teljesüljön. Vannak azonban olyan esetek, amikor a rendszer terheltsége extrém magas, ilyenkor ez több időt is igénybe vehet. Amennyiben az azonosítás sikeres volt, a tranzakció nem veszik el, biztosak lehetünk az utalásban. Kérdés, hogy a vásárlók megelégszenek-e azzal, hogy a Mohu szavát adta? Lehet, hogy egy papíralapú vagy online bizonylat megnyugtatóbb megoldás volna. A Mohu nem jelezte, hogy terveznék ilyen jellegű bizonylat bevezetését. 

Arra, hogy akkor mégis hogyan bizonyítható az, hogy bedobtunk a reponton x számú palackot x összegben, a következő választ adták. "Vócseres kifizetés esetén látható a nyomtatványon, hogy mekkora értékben dobtunk be palackot. Banki átutalás és charity esetén pedig a kijelzőn látható, hogy mennyi palack és mekkora értékben kerül kifizetésre, illetve adományozásra. Az automata minden egyes tranzakciót külön tart nyilván, és egyesével visszakereshetők ezek a tranzakciók" – írta közleményében a Mohu. Tehát ha valaki bizonyítani szeretné, hogy a bedobott palackok után jár neki egy bizonyos összeg, s esetleg még nem kapta meg, úgy tűnik, nincs más választása, mint visszamenni az adott üzletbe, ahol visszaváltotta a palackokat, és előhívatni, kerestetni az automatából a "bizonylatot". Hogy ez mennyire kényelmes megoldás, már más kérdés.

Mint sok rendszer esetében, talán a repontok működését illetően is számíthatunk majd finomításokra, bár ezt a Mohu közleményében nem jelezte. Addig is úgy tűnik, marad a türelem, előbb utóbb megkapjuk a pénzünket. Ezt ígéri egyébként a Mohu telefonos ügyfélszolgálata is, ahol első hívásra gépi üzenet tájékoztat arról, hogy az összegek bankszámlán történő jóváírása késhet.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában