2015.01.09. 19:35
A Budai út hangolása kész, a Palotai és a Széchenyi még hátravan
Székesfehérvár - Nem véletlen, hogy csak részben elégedettek a közlekedési lámpák újrahangolásával az általunk megkérdezett taxisok, autóvezető oktatók, ugyanis a zöldhullám még csak a Budai úton állt be , a Palotai, Széchenyi utakon tavasszal véglegesítik a rendszert.
– Sokkal gyorsabb és jobb lett az autók haladása, szerintem ez végre jó irány – summázza a néhány hete már érzékelhető változást Sáfrán András, az egyik fehérvári autósiskola oktatója, aki konkrétumokat is sorol. A Budai úton kifejezetten jól működik a zöldhullám, egyetlen nagyobb gondot érez csak itt: a megyei rendőr-főkapitányság épülete melletti kereszteződésben rövid a zöldidő, emiatt, különösen reggel és délután annyira felduzzad itt a városba befelé igyekvő autók sora, hogy az eggyel korábbi, Gáz utcai kereszteződésből szinte nem tudnak kijönni az oldalról érkező autók. A rendőr-főkapitányság mellett tehát hosszabb zöldidőre lenne szükség, persze, ennek áthangolása összefügg a többi irány rendjével is.
Sáfrán András autósoktató szerint sokkal jobb a helyzet, mint korábban, sokkal többször lehet folyamatosan, megállás nélkül haladni, mint korábban, a rendszer átprogramozása előtt. Fotó: Házi Péter
A város minden útját, úthibáját évtizedek óta ismerő autós oktató szerint a Palotai út esetében is gyorsabb lett a haladás. Emlékszik még arra az időszakra, amikor úgy volt behangolva a rendszer, hogy 30 kilométer-per-órás sebességgel kellett cammogni, hogy nagyjából át tudjunk folyni a lámpás csomópontokon. Most végre jó ötvenes tempóval lehet haladni, ám a Széchenyi úti új, lámpás gyalogos átkelő bizony megfogja az autósokat. Ezzel a zebrával egy nagy baj van: a gyalogosok sokszor a piros jelzés ellenére is átrohannak, úgy veszik, mintha lámpa nem is irányítaná a forgalmat, jó lenne, ha a rendőrök is figyelnék az új zebra használatát.
A Palotai úton, a Vörösmarty térnél szinte mindig megakasztja a piros jelzés Suhajda Csabát aki évek óta taxizik.
– Nagyvárosban, csúcsforgalomban nem lehet működő zöldhullámot létrehozni. Egyszerűen túl sok a kocsi hozzá, hiába kap az ember zöldet, ha előtte még tíz-tizenkét kocsinak át kell mennie – teszi hozzá Sáfrán András, aki szerint a reggeli és délutáni tumultussal csak egyet tehetünk: megtanulunk velük együtt élni. (Vagy egy kicsit később indulunk el.)
– Ez már a nyolcadik verzió a Palotai úti lámpaprogramok esetében, de valamiért ez sem működik, nem is lesz Fehérváron soha zöldhullám – legyint kérdésünkre egy, a plazánál kuncsaftra várakozó taxis, aki csak név nélkül hajlandó elmondani a véleményét. Szerinte a Budai úton csak akkor lehet elérni a zöldeket, ha az ember nem ötvennel, hanem jóval nagyobb sebességgel megy.
– Attól függ, hogy melyik program megy! A Budai úton számomra úgy tűnik, mintha belekalkulálták volna a buszok megállását, majd elindulását a programba, ugyanis az Intersparnál lévő lámpa akkor lesz zöld, amikor a busz odaér – osztja meg észrevételeit Suhajda Csaba, aki a kilencvenes évek közepén egy ideig már taxizott, s most újra vállal fuvart. Szerinte a Kadocsa és a Berényi út kereszteződésében lévő rendszer kifejezetten jól működik, ám a Palotai úton nem sokat javult egyelőre a helyzet: néha úgy érzi, mintha a lámpák direkt megállítanák az autósokat, mintsem a folyamatos haladást segítenék. A Vörösmarty térnél szinte mindig pirosat kap. És való igaz, hogy ha az ember a Balatoni útról kanyarodik rá a Palotaira, a Piac tér irányában még zöldellő lámpák kecsegtetik, ám ötven, de akár hatvan kilométer-per-órás sebességgel is képtelenség ezen a zöldön átérni. Lesz ez még jobb, csak egy kis türelem!
Három, régen várt zebra is kész
Székesfehérvár – December 26-án megjelent cikkünk témája is a zöldhullám volt. Ugyanerről (is) közleményt adott ki a polgármesteri hivatal, ebből idézünk az alábbiakban.
„A jelzőlámpa korszerűsítési projekt első üteme a Budai úton elkészült. A második ütem – a Palotai úton és folytatásában a Széchenyi úton – várhatóan tavasztól könnyíti meg az autósok számára a közlekedést. A korszerűsítés során a jelzőlámpák vezérlőrendszerének és kábelezésének cseréje is megtörténik. A közeljövőben sor kerül a jelzőfejek és tartóoszlopok cseréjére, a távfelügyelet kialakítására, amelyen keresztül a rendszert folyamatosan figyelni fogjuk, és amennyiben hibákat tapasztalunk, azokat garanciában javíttatni fogjuk" – tájékoztatott a polgármesteri hivatal közlekedési irodájának vezetője, Nagy Zsolt.
Három régen várt, nagy forgalmú átkelő beüzemelése is megvalósult. Régi igényt elégít ki a Széchenyi úton a református templom és iskola előtti jelzőlámpás gyalogosátkelő, a Budai úton az Intersparnál, valamint a Halesz és a Seregélyesi út közötti jelzőlámpás gyalogosátkelő kialakítása. A műszaki átadás december 17-én megkezdődött, az összehangolt rendszer csak tavasszal fog működni, mert két csomópontban még a régi gépek működnek.
Ugyancsak a gyalogosbiztonsági program részeként valósult meg a Mészöly Géza utcai gyalogos-átkelők kialakítása. Sokaknak nyújtanak segítséget a biztonságos átkelésben a Liget sornál, az Ybl rendelőnél, valamint a Zichy ligetnél (a helyőrségi klubnál és a Dózsa György út– Zichy liget sarkánál) a gyalogosátkelők. A gyermekek biztonságát szolgálja a Csíkvári úton kialakított gyalogos-átkelőhely a Stadion autóbusz-megállóhelyek között..
A Hétvezér Általános Iskola tanulóinak biztonságos átkelésére épül meg a Géza utca–Álmos vezér utcai gyalogosátkelő, valamint az ehhez a beruházáshoz tartozó Géza utcai buszperon felújítása.
Nagy Zsolt irodavezető azt is elmondta, a városban valamennyi zebra az építési, illetve a kijelölési terveknek megfelelően valósult meg. Az újonnan megépített gyalogosátkelők megvilágítását is felülvizsgálták, az átkelőket megvilágító lámpatestek cseréjével a gyalogosátkelőn mért fényerősség így a szabványos értéket mindenhol eléri. A megvilágítások ellenőrzése, és a szükséges beavatkozások a régebben kialakított átkelőknél is folytatódni fognak.