2016.10.21. 11:39
Két manőver és kész: könnyebb lesz jogsit szerezni?
Budapest-Fehérvár – Négy évvel ezelőtt megszüntették a külön rutinvizsgát, így a manővereket, szám szerint négyet, azóta a forgalmi vizsgán kell bemutatni. Jövőre elég lesz kettő is, vajon felkészületlenebb frissvizsgások jönnek az utakra?
Az, aki négy évvel ezelőttnél korábban szerezte meg a jogosítványát, biztosan emlékszik még arra, hogy külön rutinvizsgán kellett számot adnia arról, hogyan tud parkolni vagy éppen egy Y-fordulást megcsinálni. Ezt a tudást pedig külön rutinórákon (vagy éppen a szülők kocsiját titokban nyüstölve, a kuplungot égetve) lehetett megszerezni, ám addig, amíg a rutinvizsga nem volt meg, nem lehetett a forgalmi vizsgára készülni. Négy évvel ezelőtt aztán a rutinvizsgát megszüntették, s azóta a forgalmi vizsgán kell megmutatni a parkolási tudást.
– Az akkori módosítás célja az volt, hogy a parkolást és a szükséges manővereket ne egy steril környezetben, hanem életszerű körülmények között, a valós forgalomban sajátítsa el a tanuló. Ezzel önmagában nincs is gond: az indulás előtt a vizsgázó húz egy „tételt”, ezen a papíron van rajta, hogy az összesen kilenc parkolási illetve megfordulási manőver közül melyik négyet kell neki bemutatnia. ezeket aztán menet közben – például amikor lát egy üres parkolót – kell abszolválnia – mutatja be a jelenlegi vizsgamódot Sáfrán András, a város egyik ismert járművezető szakoktatója.
Fotó: Házi Péter
A rutinos oktató szerint a jövő évtől várható változás, miszerint a négy helyett csak két ilyen „kunsztot” kell majd a vizsgabiztos előtt prezentálni, nem jelenti azt, hogy a tanulók kevésbé lesznek felkészültek. Azért nem, mert az órákon továbbra is mind a kilenc manővert gyakorolják, s ezek mindegyikét érdemes tudni ahhoz, hogy a tanuló nyugodtan menjen a vizsgára. Ott ugyanis továbbra sem a vizsgázót, esetleges hiányosságait is, jól ismerő oktató mondja majd meg, hogy mi a feladat, hanem úgy húzza majd ki a „mazsola” a rá váró manővereket.
Ráadásul a manőverek számának csökkenésével a „nettó” ötven perces vizsgából több idő jut majd az életszerű vezetésre, azaz annak megmutatásra, mennyire ismeri fel jól a forgalmi szituációkat a tanuló és azokra miként, milyen gyorsan és mennyire helyesen reagál.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság a jövő év elejétől tehát a parkolási feladatok közül vagy a járda mellé előre vagy hátra beállást, valamint a merőlegesen jobbra előre, jobbra hátra vagy balra előre manővereket várja el. A megfordulások közül pedig vagy egyívű megfordulást vagy egy Y-fordulót húzhatnak a „reszkető tanulók”.