2010.10.25. 02:29
Táncos mesevilág - Pán Péter a Vörösmarty Színházban
Székesfehérvár - Az angolszász kultúrák után nálunk is népszerűvé vált mesét, a Pán Pétert vitték színpadra a Vörösmarty Színházban, zenés táncjátékként. A premier pénteken volt.
Amint az a felvezetőből is kiderült, Sohaország világa, az ott élő Pán Péter és a valóságból odacsöppenő lány, Wendy története ezúttal a balett, a kortárs tánc formanyelvén elevenedik meg. Méghozzá igen szépen, a változatos koreográfiáknak - kitalálói Sárközi Gyula, Kovács Zsolt, Kováts Gergely Csanád, Jurányi Patrick - és a táncosoknak - a Vörösmarty Színház tánckara, a KFKI Kamarabalett tagjai és a Madách Musical Táncművészeti Iskola növendékei szerepelnek - köszönhetően. Fontos elem még természetesen a zene, ez Tallér Zsófia és Faltay Csaba szerzeménye, no és a jelmez, a látvány, ezek kitalálása Kentaur fantáziáját dicséri. Mindez így együtt jól összejött az előadásban, amely szavak nélkül, ám annál beszédesebb táncokkal, jelenetekkel vezeti át a nézőt a metropoliszból az örök gyermekkor, a gondtalanság, az öröm Sohaországába. A színpadot végig gyerekek és fiatal táncosok uralják, ezzel még hitelesebb előttünk a gyermeki világ, amelyet azonban felnőttként is szívünkben őrizhetünk.
A jók (Pán Péter és csapata) örök harca a rosszal (Hook kapitány és a kalózok) végül megszűnik, a viszony barátsággá szelídül. Az előadás nem nélkülözi a humort: van itt égből pottyant koala maci, amely totemállattá válik az indiánok szertartásán, rocksztárságtól megszédülő, lázadó kalóz, imádság evés előtt a sohaországi lakomán, és hasonló nyalánkságok, amelyek színesítik a darabot. És van persze szerelem, meg egy kis tündéri gonoszság, de varázslat is, és felhőtlen másfél órás szórakozás.
Az előadás rendezője, Szűcs Gábor így beszélt a főpróba után a zenés táncjáték megvalósításáról:
- A mozgásművészetnek más a formanyelve, mint a színháznak, hiszen nincs benne beszéd. A rendező sokkal szabadabb lehet, én sem feltétlenül azon a vezérfonalon haladok, amit az eredeti történet kínál a szövegével együtt. A rendezés picit más, de a direktor ilyenkor is kívül áll, akárcsak egy prózai darab esetében. Bábáskodni kell sok-sok ezer születő gondolat, akarat, tehetség fölött, és a művészeket segíteni kell abban, hogy afelé a produktum felé törekedjenek, amely az én lelki szemeim előtt összeáll a próbafolyamat alatt. Koreográfusokkal, látvány-díszlet-és jelmeztervezővel egyfajta koncepcionális rendet alakítunk ki - mondta Szűcs Gábor, aki szerint a skót J. M. Barrie által írt Pán Péter már nálunk is kultmese, hiszen - áldás vagy átok - kezd kialakulni a multikulturalizmus, így e történetek világszerte megállják a helyüket.
- A mozgásművészetnek más a formanyelve, mint a színháznak, hiszen nincs benne beszéd. A rendező sokkal szabadabb lehet, én sem feltétlenül azon a vezérfonalon haladok, amit az eredeti történet kínál a szövegével együtt. A rendezés picit más, de a direktor ilyenkor is kívül áll, akárcsak egy prózai darab esetében. Bábáskodni kell sok-sok ezer születő gondolat, akarat, tehetség fölött, és a művészeket segíteni kell abban, hogy afelé a produktum felé törekedjenek, amely az én lelki szemeim előtt összeáll a próbafolyamat alatt. Koreográfusokkal, látvány-díszlet-és jelmeztervezővel egyfajta koncepcionális rendet alakítunk ki - mondta Szűcs Gábor, aki szerint a skót J. M. Barrie által írt Pán Péter már nálunk is kultmese, hiszen - áldás vagy átok - kezd kialakulni a multikulturalizmus, így e történetek világszerte megállják a helyüket.
Úgy véli, a balett egy generáció számára a következő lépés. Meg kell tanulni élvezni, és az ilyen előadások talán arra sarkallják majd a tanárokat, szülőket, hogy a történetekről kicsit beszélgessenek, mielőtt beülnek a színházba. Essen szó a balettkultúráról, annak formanyelvéről, illetve arról, mit jelenthetnek egy nemzet, ország számára a társulatok, hasonló együttesek.
- Nem titkolt szándékunk volt a továbblépés, miután a színházban megalakult egy új tánckar. Reményeim szerint ez a Pán Péter egyfelől minőségi, szép, magasztos pillanatokkal, humorral teli élmény a gyerekeknek, másfelől a felnőtteknek alkalom még egy igényes műfaj megismerésére, a táncosoknak pedig fejlődési lehetőség - fogalmazott Szűcs Gábor, aki azért elsősorban gyerekeknek ajánlja a darabot, ám számít a szülőkre is, hiszen a mese mögött komoly történet rejlik az álmokról, álmodozásról, amelyet a felnőtté válás után, közben sem érdemes elhanyagolni.
Úgy véli, a balett egy generáció számára a következő lépés. Meg kell tanulni élvezni, és az ilyen előadások talán arra sarkallják majd a tanárokat, szülőket, hogy a történetekről kicsit beszélgessenek, mielőtt beülnek a színházba. Essen szó a balettkultúráról, annak formanyelvéről, illetve arról, mit jelenthetnek egy nemzet, ország számára a társulatok, hasonló együttesek.
- Nem titkolt szándékunk volt a továbblépés, miután a színházban megalakult egy új tánckar. Reményeim szerint ez a Pán Péter egyfelől minőségi, szép, magasztos pillanatokkal, humorral teli élmény a gyerekeknek, másfelől a felnőtteknek alkalom még egy igényes műfaj megismerésére, a táncosoknak pedig fejlődési lehetőség - fogalmazott Szűcs Gábor, aki azért elsősorban gyerekeknek ajánlja a darabot, ám számít a szülőkre is, hiszen a mese mögött komoly történet rejlik az álmokról, álmodozásról, amelyet a felnőtté válás után, közben sem érdemes elhanyagolni.
Úgy véli, a balett egy generáció számára a következő lépés. Meg kell tanulni élvezni, és az ilyen előadások talán arra sarkallják majd a tanárokat, szülőket, hogy a történetekről kicsit beszélgessenek, mielőtt beülnek a színházba. Essen szó a balettkultúráról, annak formanyelvéről, illetve arról, mit jelenthetnek egy nemzet, ország számára a társulatok, hasonló együttesek.
- Nem titkolt szándékunk volt a továbblépés, miután a színházban megalakult egy új tánckar. Reményeim szerint ez a Pán Péter egyfelől minőségi, szép, magasztos pillanatokkal, humorral teli élmény a gyerekeknek, másfelől a felnőtteknek alkalom még egy igényes műfaj megismerésére, a táncosoknak pedig fejlődési lehetőség - fogalmazott Szűcs Gábor, aki azért elsősorban gyerekeknek ajánlja a darabot, ám számít a szülőkre is, hiszen a mese mögött komoly történet rejlik az álmokról, álmodozásról, amelyet a felnőtté válás után, közben sem érdemes elhanyagolni.
- Nem titkolt szándékunk volt a továbblépés, miután a színházban megalakult egy új tánckar. Reményeim szerint ez a Pán Péter egyfelől minőségi, szép, magasztos pillanatokkal, humorral teli élmény a gyerekeknek, másfelől a felnőtteknek alkalom még egy igényes műfaj megismerésére, a táncosoknak pedig fejlődési lehetőség - fogalmazott Szűcs Gábor, aki azért elsősorban gyerekeknek ajánlja a darabot, ám számít a szülőkre is, hiszen a mese mögött komoly történet rejlik az álmokról, álmodozásról, amelyet a felnőtté válás után, közben sem érdemes elhanyagolni.
- Nem titkolt szándékunk volt a továbblépés, miután a színházban megalakult egy új tánckar. Reményeim szerint ez a Pán Péter egyfelől minőségi, szép, magasztos pillanatokkal, humorral teli élmény a gyerekeknek, másfelől a felnőtteknek alkalom még egy igényes műfaj megismerésére, a táncosoknak pedig fejlődési lehetőség - fogalmazott Szűcs Gábor, aki azért elsősorban gyerekeknek ajánlja a darabot, ám számít a szülőkre is, hiszen a mese mögött komoly történet rejlik az álmokról, álmodozásról, amelyet a felnőtté válás után, közben sem érdemes elhanyagolni.