következetesség

2019.09.14. 21:34

Chagall mindvégig hű maradt nyolc festékhez

Egy ötéves kutatás megállapította, hogy a festő hiába utazott rengeteget, mindenhol ragaszkodott az általa használt anyagokhoz.

This picture taken on March 20, 2019 shows visitors looking at the exhibition of Russian-French artist Marc Zakharovich Chagall "Chagall. Sogno d'Amore" (Chagall. Love Dream) at Santa Maria Maggiore della Pietrasanta church - LAPIS Museum in Naples. The exhibition will last until June 30, 2019.

Forrás: AFP/Controluce

Fotó: Eliano Imperato

Marc Chagall színpompás képeinek megalkotásánál egész pályafutása során hű maradt nyolc festékhez, bárhová is vetődött a világban – többek között ezt állapította meg egy ötéves kutatás, amelyet az amszterdami Stedelijk Múzeum szakemberei végeztek.

A kutatók a művész kilenc festményét vizsgálták meg nagyon alaposan a modern technológiai vívmányok felhasználásával.

Chagall művészetében keveredtek az olyan modern művészeti stílusok, mint a kubizmus és a fauvizmus, munkáit hagyományos vászonra, de kerámiára, üvegablakra, egy operaház mennyezetére, sőt asztalterítőre is festette.

„Egyebek mellett az hökkentett meg a legjobban, hogy mennyire következetesen ragaszkodott azokhoz az anyagokhoz, amelyeket használt. Nyolc festéket használt 35 évig. Ez nagyon meglepő, hiszen rengeteget vándorolt” – mondta el Meta Chavannes restaurátor.

Az orosz származású francia festő Vityebszkben, egy kis faluban született, onnan jutott el Szentpétervárra, majd később tovább Párizsba és New Yorkba.

Chavannes kifejtette, hogy miközben a művész alkotásain megjelennek a vidéki élet vonásai, szürreális képeit alkalmanként az is befolyásolta, hogy milyen anyagra festett. Hegedűs című mesterművét például kockás lenvászon terítőre festette.

„Nagyon érdekes volt felfedezni, hogy milyen pragmatikus volt. Az asztalterítő rácsos mintájában kitöltötte a kockákat. Ezek nem különösképpen figuratívak, nem mesélnek el egy történetet, de nyilvánvalóan fontos volt számára, hogy kitöltse azokat a formákat” – mesélte a restaurátor.

Infralámpás átvilágítással jöttek rá a kutatók, hogy a Zsinagóga Szafedben, Izraelben című kép felszíni rétege alatt egy másik festmény húzódik meg. A láthatatlan festmény hasonlít Chagall Ida az ablaknál című képére, amely a művész lányának portréja.

A múzeum szerint a kutatás értékes forrásul szolgálhat a művészettörténészeknek és restaurátoroknak, akik Chagall alkotásaival foglalkoznak szerte a világban.

A múzeum kilenc Chagall-festménye közül nyolcat láthat a közönség azon a kiállításon, amely szeptember 21-én nyílik meg a múzeumban Chagall, Picasso, Mondrian és mások: bevándorlók Párizsban címmel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!