2010.10.18. 14:34
Elutasította az NKH az Alstom fellebbezését
Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom fellebbezését a 2-es metró szerelvényeinek típusengedélyével kapcsolatban, így a gyártó cég immár jogerősen nem kapta meg a gyártáshoz szükséges típusengedélyt.
Az NKH hétfői közlése szerint az elsőfokú határozat - amellyel elutasították a végleges típusengedély kiadását - helybenhagyását azzal indokolták, hogy "a jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg".
A határozat ellen államigazgatási úton további fellebbezésnek nincs helye, a döntés felülvizsgálatát a bíróságnál lehet kezdeményezni.
Az NKH hétfőn közölte, hogy elutasította a francia gyártó fellebbezését az elsőfokú, típusengedély kiadását elutasító határozat ellen. A másodfokú határozat jogerős, csak bíróságon lehet megtámadni.
Az Alstom a hírre reagálva azt közölte az MTI-vel: harminc munkanapjuk van arra, hogy a határozatot és az azzal kapcsolatos jogi lépéseket tanulmányozzák. Hozzátették, hogy az cég sajnálattal értesült a másodfokú döntésről, hiszen - mint írták - a szerelvények a legszigorúbb uniós és nemzetközi biztonsági előírásoknak is megfelelnek.
Az Alstom augusztus 13-án nyújtott be fellebbezést az elsőfokú határozat ellen, ebben a magyar jogszabályok alóli mentességet (derogációt) is kértek; ezt az NKH szintén nem adta meg.
Tarlós István főpolgármester az üggyel kapcsolatban az MTI-vel annyit közölt: tudomásul veszi a hatóság döntését, és "sem most, sem a jövőben semmiféle nyomást nem gyakorol a hatósági döntés megváltoztatása érdekében".
Az MTI megkereste a BKV-t is, a közlekedési társaság azonban csak keddre ígért tájékoztatást.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője az MTI-nek reagálva azt mondta, elkerülhetetlenné vált a szerződésbontás az Alstommal. El kell kezdeni az új eljárások előkészítését, a fővárosnak pedig meg kell győznie az uniót, hogy képes lesz 2015-ig befejezni a 4-es metró projektet. Ha nem sikerül határidőre befejezni a metró építését, akkor vissza kell fizetni az EU-nak az általa nyújtott 181 milliárd forintos támogatást.
A szóvivő szerint az új eljárásokkal a műszaki tartalmat is meg kellene vizsgálni, az automata metró ugyanis jóval drágább. Azt is érdemes lenne megvizsgálni, hogy a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit külön, vagy egyben szerzik-e be. Ha utóbbi mellett döntenek, akkor azt is meg kell fontolni, hogy bevonják-e a projektbe a 3-as metró szerelvényeit, azok ugyanis szintén rossz műszaki állapotban vannak - tette hozzá a szóvivő.
Vitézy Dávid elmondta azt is, el kell gondolkodni azon, hogyan lehet magyar munkahelyeket is teremteni ezekkel a megrendelésekkel.