Kultúra

2011.02.09. 11:14

Pálinkás és Hoffmann a pedagógus-életpályamodellről

FMH - A jó pedagógus-életpályamodell biztonságot ad, kiszámítható és megteremti az anyagi és társadalmi megbecsüléssel együtt járó előmenetel lehetőségét - hangsúlyozta Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke a témában szerdán rendezett fővárosi tanácskozáson.

MTI

Az MTA elnöke a pedagógus-életpályamodell kritériumai közé sorolta a világos követelményrendszert is, továbbá azt, hogy az előmenetelt releváns és mérhető teljesítményhez kössék. 
Nagyon fontos, hogy a szakmai értékelés olyan hiteles és megkérdőjelezhetetlen legyen, amelyet a társadalom elfogad - összegezte Pálinkás József az MTA közoktatási elnöki bizottsága és a Tárki-Tudok közös tanácskozásán. 
A jó pedagógus-életpályamodell egyszerű és vonzó - mondta az Akadémia elnöke, célként megjelölve a nevelés, az oktatás igényességének növelését, a pedagógusfoglalkozás jobb megbecsülését.
Pálinkás József előadásában azt mondta, megfontolandónak tartja, hogy a pedagógus-életpályamodell a közoktatási törvény része legyen, arról ne alkossanak külön törvényt. 
Az MTA elnöke kiemelte: támogatja a pedagógus-életpályamodellt, de óvná a közvéleményt attól, hogy ezután minden szakmában külön modellt fogalmazzanak meg. Nem kell egyetemi, kutatói életpályát kidolgozni, mert már van ilyen, mint ahogy van ilyen a bíráknál és az ügyészeknél is - jegyezte meg.

Hoffmann szerint még a ciklusban elindulhat a modell

Az oktatási államtitkár jó esélyt lát arra, hogy még ebben a kormányzati ciklusban, 2012-ben vagy 2013-ban elinduljon a pedagógus-életpályamodell.
Hoffmann Rózsa a témában a Magyar Tudományos Akadémián szerdán rendezett tanácskozáson azt mondta, egyöntetű kormányzati szándék van a modell bevezetésére.
Hozzátette: a finanszírozásról szinte naponta tárgyal a szaktárca vezetőjével.
Jó esély van arra, hogy élesben elinduljon a pedagógus-életpályamodell ebben a kormányzati ciklusban, 2012-ben vagy 2013-ban, felmenő rendszerben - fogalmazott a kereszténydemokrata államtitkár.
Hoffmann Rózsa korábbi észrevételekre úgy reagált: az nem fordulhat elő, hogy egy pályakezdő több fizetést kapjon, mint aki már tíz éve a pályán van. Fontos, hogy a pedagóguspályát biztonságossá tegyék, s ehhez olyan javadalmazást szeretnének rendelni, hogy a pedagógusok biztosak lehessenek abban: meg tudnak élni a fizetésükből, ha ezt a pályát választják - mutatott rá. Megjegyezte: ez nem bérreform, de ilyen elemei is vannak.
Ma a létminimum alatt élnek azok a pedagógusok, akiknek nincs rendszeres kiegészítő jövedelmük - tette hozzá. A jól kiválasztott, motivált, jól képzett pedagógus a garanciája a jó oktatási rendszernek, s a pedagógus-életpálya nélkül nem képzelhető el a közoktatás megújítása - emelte ki. Hoffmann Rózsa alapvető célnak nevezte az oktatás eredményességének javítását.

A szakpolitikus nagyon fontosnak tartja, hogy a legkiválóbbak kerüljenek a pedagóguspályára. A kétciklusú képzés nem tett jó a pedagógusképzésnek, és az egyszakos tanárképzés sem felel meg a munkaerő-piaci igényeknek.
Az várható, hogy a jövőben erősödik az osztatlan, kétszakos tanárképzés túlsúlya - jelezte.
Az oktatási államtitkár szerint az másodlagos kérdés, hogy a pedagógus-életpályamodell a közoktatási törvény része lesz vagy külön jogszabály. Most, az előkészítő fázisban, szükségesnek tartották külön jogszabályként nevesíteni - jegyezte meg.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!