mit tankoljunk az autóba?

2020.01.12. 07:45

Tönkreteheti az öreg verdákat az E10-es benzin

Az év eleje óta tankolható normál benzin, melynek kútfején E10-es felirat látható, rongálhatja a motort. Lehet, hogy nem teszi, de az is lehet, hogy a kocsink nem indul el többé, autója válogatja.

Palocsai Jenő

A 95-ös benzint a prémium üzemanyagokkal lehet helyettesíteni, ha szükséges Fotó: Nagy Norbert

Az új szabályok értelmében az unió országainak töltőállomásain január 1-től csak olyan sima 95-ös benzint lehet tankolni, melyben a kétszeresére emelték a biokomponens-arányt. Az ilyen üzemanyag egyezményes jele a töltőpisztolyokon virító E10 matrica.

Na és? – kérdezhetnénk, tankolunk és megyünk tovább, ugyanakkor a híradások is folyamatosan bombáznak minket arról, hogy ez a megváltozott keverési arány tönkreteheti az öregebb autókat.

Két dologból is adódik a veszély. Az egyik az, hogy az E10-ben magas alkoholtartalom károsíthatja a régebbi autók üzemanyagrendszerének gumi- és műanyagalkatrészeit, azok ugyanis a szesz miatt gyorsabban öregednek, mint az alkoholt egyáltalán nem, vagy kisebb arányban tartalmazó benzin esetében.

A másik, hogy az alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága miatt több környezeti nedvesség kerülhet az alkoholtartalmú benzinbe a szállítás, tárolás, átfejtés során, és ez fokozza a korrózióveszélyt azon járművek esetében, amelyekben nem rozsdamentes fémmel is érintkezik az üzemanyag.

A 95-ös benzint a prémium üzemanyagokkal lehet helyettesíteni, ha szükséges Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A melyik autó bírja és melyik nem kérdésre a lehető legmagyarosabb választ adta nemrég három kiváló szakember, gondolkodtak és feltaláltak. Nem autószerelők, és nem benzinkutasok, hanem programozók, mégis megoldást találtak a nagy talányra.

Év végén, a két ünnep között elkészítettek egy bárki által használható, teljesen ingyenes keresőt, hogy mindenki tisztában lehessen vele, tankolhat-e a kocsijába E10-est, vagy sem? A Code Factory 37 ezer autó adatait vitte fel az új alkalmazás egyszerűen használható felületére. Beírjuk a márkát, a típust, a motorváltozatot, kiválasztjuk az évszámot és ezt követően három jellel találkozhatunk.

Aggodalom nélkül tankolhat új benzint az, akinek a zöld körben pipa mutatja a szabad utat, ha piros körben X-et látunk, akkor viszont ne tankoljunk! Vannak fehér foltok, ahol a gyártó még nem nyilatkozott, ott krémszínű körben kérdőjel mutatja ezt. És akkor jön a három lehetőség. A legelső nem más, mint a magyar fejlesztésű oldalon lefuttatni a keresést és megnyugodni, hogy nem lesz baja a kocsinknak az E 10-től. A másik a legkézenfekvőbb, így sokan élnek majd vele, ez pedig az „engem nem érdekel” hozzáállás és annak következményei, vagyis a rozsda miatt eldugul az üzemanyagrendszer, vagy elrepednek a gumicsövek.

A harmadik út kissé költségesebb rövid távon, viszont ha a teljesítményt és az üzemanyagrendszer épségét tartjuk szem előtt, akkor hosszú távon alkalmas megoldás lehet, ha valaki mostantól csak az átlagosan 40 forinttal drágább prémiumbenzint tankolja, ugyanis azok esetében továbbra is megengedi az uniós és a hazai előírás az E5-öt, sőt az előírt biokomponens-arányt az ETBE (etil-tercier-butil-éter) nevű adalékkal is megoldhatja a forgalmazó.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!