Bulvár-celeb

3 órája

Fél repülőre szállni? Megmutatjuk, mekkora az esélye, hogy lezuhan a gépe

Egy amerikai tanulmányból kiderül, az elmúlt évtizedekben hogyan változott az esélye annak, hogy valaki repülőgép-szerencsétlenségben meghaljon.

MW

Sokan rettegnek a repüléstől, pedig kevésbé veszélyes, mint a legtöbb közlekedési mód

Forrás: Illusztráció / Shuttestock

A balesetek aránya függ attól, hogy az emberek melyik országból és melyikbe repülnek: a kutatók ezért a világszerte rögzített repülésbiztonsági adatok alapján 3 kockázati csoportba osztották az országokat.

A repülőutak ma biztonságosabbak, mint bármikor korábban: egy a 13,7 millióhoz az esélye annak, hogy egy utas bárhol a világon életét veszíti egy repülőgép-szerencsétlenségben – írja a Magyar Nemzet az Euronews híradása nyomán.

fél nő repülőtér
Kiderült, mely országokban a legalacsonyabb a légibalesetek kockázata
Fotó: Illusztráció / Shutterstock

Az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói a 2018 és 2022 között légi úton utazók és a légi balesetekben regisztrált halálesetek számáról szóló globális adatokat elemezték és megállapították:

évről évre átlagosan hét százalékkal csökkent a repülőgép-balesetekben életüket vesztő emberek száma.

Ezek az eredmények 1968-ban elkezdődött „folyamatos javulás” mintáját követik, akkor ugyanis a halálos áldozatok száma évente átlagosan 7,5 százalékkal csökkent – annak ellenére, hogy folyamatosan nőtt a felszállások száma.

A tanulmányt azután készítették el, amikor az amerikai Boeing repülőgépgyártó vállalat számos műszaki problémával szembesült, amelyek miatt a vállalat kénytelen volt leállítani a 777-9-es típus tesztrepüléseit. Emlékezetes eset volt, amikor első futómű nélkül szállt le egy Boeing 767-es Isztambulban. Az említett alkatrész nem működött, a repülőgép pedig orral a kifutópályának csapódott.

repülőgép repülés
Egy szerencsés kimentelű repülőbaleset adta tanulmány apropóját
Fotó: Illusztráció / Shutterstock

A tanulmány kiderítette, hogy ugyanakkor a halálos légi balesetek aránya 36 százalékkal magasabb egyes országokban, 

  • A legalacsonyabb kockázatú, az 1-es szintű csoport, amelybe az Európai Unió, Ausztrália, Kanada, Kína, Izrael, Japán, Kanada, Montenegró, Új-Zéland, Norvégia, Svájc, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok tartozik.
  • A 2. szintű, azaz közepes kockázatú csoportba tartozó országok: Bahrein, Bosznia, Brazília, Brunei, Chile, Hongkong, India, Jordánia, Katar, Kuvait, Kuvait, Malajzia, Mexikó, Fülöp-szigetek, Szingapúr, Dél-Afrika, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, Törökország, Dél-Afrika, Tajvan, Thaiföld, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek.
  • A világ többi része a 3. szintet képviseli, vagyis a magas kockázatú csoportba sorolható.

Az első két szint esetében a halálozás kockázata az utasok számát tekintve egy a nyolcvanmillióhoz, derül ki a tanulmányból. Ezekben az országokban él a világ nyolcmilliárd lakosának több mint fele.

Ilyen arány mellett egy átlagos utas 220 000 éven keresztül mindennap véletlenszerűen választhatna egy járatot, mielőtt halálos baleset áldozatává válna

– írják a jelentésben. A tanulmány megállapította, hogy a halálozás kockázata mintegy 36 százalékkal magasabb a 3-as szintű országok esetében, de a halálesetek száma ott is csökken.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!