2 órája
Szerte a világban tömeges leállásokat okoz egy informatikai hiba, a Budapest Airport is érintett – frissült
A gond sok magyarnak is kellemetlenségeket okozhat, a Liszt Ferenc-repülőtér is érintett.
Várakozó utasok a Roterdam The Hague repülőtér elõtt 2024. július 19-én, amikor egyelőre tisztázatlan eredetű informatikai hiba akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok, távközlési és médiavállalatok és más nagy rendszerek működését világszerte
Forrás: MTI/EPA/ANP
Fotó: Robin Utrecht
Informatikai hiba akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok, távközlési és médiavállalatok és más nagy rendszerek működését szerte a világban - jelentették péntek délelőtt a nemzetközi hírügynökségek az érintett intézmények közléseit idézve.
Egyebek közt fennakadások vannak az összes spanyol repülőtéren, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál.
A felhasználók által jelentett internetkieséseket figyelő DownDectector növekvő kieséseket regisztrált a Visa és az Amazon, valamint a légitársaságok, köztük az American Airlines és a Delta esetében.
A fennakadások pénteken Ausztráliában és Új-Zélandon a médiát, kiskereskedelmet, bankokat, a légitársaságokat és távközlési vállalatokat is érintették.
Ausztrália legnagyobb bankja, a Commonwealth Bank közölte, hogy a szolgáltatás fennakadása miatt egyes ügyfelei nem tudtak pénzt utalni. Az ausztrál Qantas légitársaság és a Sydney repülőtér a járatok késéseiről számolt be. Az ausztrál kormány válságtanácskozást hívott össze.
A brit Sky News tévécsatorna vezérigazgatója, David Rhodes pénteken az X közösségi médián kért elnézést a közönségtől, amiért reggel órákig nem tudtak műsort sugározni.
Egészségügyi illetékesek pénteken szintén az X-en közölték, hogy Nagy-Britanniában nem működik az orvosok által használt egészségügyi előjegyzési rendszer. Németországban legalább két kórházban állt le a számítógépes rendszer.
A Berlin-Brandenburg repülőtér (BER) szóvivője arról tájékoztatta a Reuters hírügynökséget, hogy pénteken délelőtt 10 óráig minden járatot le kellett állítaniuk egy technikai probléma miatt. Az utasfelvétel újraindult, de késésekre lehet számítani.
Az edinburgh-i repülőtéren az utasok nem tudták használni az automatikus utasfelvételt, amelyet manuálisan végezték el a légitársaságok alkalmazottai.
A Prágai repülőtér közlése szerint a globális utasfelvételi rendszer fennakadása miatt kell számolni az induló járatok késésével.
A globális technikai probléma az amszterdami Schiphol Repülőteret is érintette a légikikötő szóvivőjének közlése szerint. De az egyelőre nem világos, hogy a fennakadás hány járat érkezésére és indulására volt hatással.
Leálltak a nagy amerikai légitársaságok. Három indiai légitársaság is informatikai zavarokról számolt be.
A Skyguide svájci légiirányító vállalat bejelentette, hogy elővigyázatosságból ideiglenesen 30 százalékkal csökkentette a svájci légiforgalmi kapacitást a globális informatikai hiba miatt. A legnagyobb svájci repülőtér, Zürich bejelentette, hogy további rendelkezésig nem fogad repülőgépeket, bár a már úton lévő gépek leszállhatnak.
A Govia Thameslink, Nagy-Britannia legnagyobb vasúttársasága szintén az egész hálózatot érintő informatikai problémákat jelentett, amelyek figyelmeztetésük szerint járatkimaradásokat is okozhatnak.
Az Egyesült Arab Emírségek külügyminisztériuma pénteken közölte, hogy a globális informatikai hiba érinti néhány elektronikus rendszerét, ezért azt tanácsolta a felhasználóknak, hogy amíg a probléma meg nem oldódik, kerüljék a tranzakciókat.
A brit és a német kormány illetékese is úgy nyilatkozott, hogy fennakadásokat nem kibertámadás okozza.
CrowdStrike: nem biztonsági incidensről vagy kibertámadásról van szó
A CrowdStrike amerikai kiberbiztonsági cég úgy véli, hogy nem biztonsági incidens vagy kibertámadás áll a pénteken kezdődött globális informatikai hiba mögött, a problémát már azonosították, a javítás folyamatban van.
A meghibásodás a Microsoft 365 alkalmazásokat és szolgáltatásokat érinti, és az amerikai technológiai óriásvállalat is közölte: fokozatosan javítja a problémát.
A Microsoft 365 az X mikroblog portálon azt írta, hogy "dolgozik az érintett forgalom alternatív rendszerek felé történő átirányításán, hogy hatékonyan enyhítsék a hiba hatását", és "pozitív trendet figyeltek meg a szolgáltatás elérhetőségében".
George Kurtz, a CrowdStrike vezérigazgatója szintén az X-en közölte, hogy a cég "aktívan együttműködik az érintett felhasználókkal a Windows Hosts fájlok egyetlen tartalmi frissítésében előforduló hiba elhárításában".
Kurtz szerint nem biztonsági incidens történt. "A problémát azonosították, elszigetelték és folyik a javítása" - írta, hozzátéve, hogy a Mac és Linux rendszerek nincsenek veszélyben.
A New York-i tőzsdén a CrowdStrike részvényei a New York-i tőzsde nyitása előtti kereskedésben 10 százalékot estek.
A CrowdStrike péntek reggel arról küldött figyelmeztetést ügyfeleinek, hogy a széles körben használt Falcon Sensor szoftver okozta a Microsoft Windows összeomlását és a számítástechnikai zsargonban "kék halálnak" nevezett meghibásodást.
Budapest Airport: a Liszt Ferenc-repülőtér is érintett
Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren - közölte a Budapest Airport pénteken az MTI-vel. A Wizz Air is arról tájékoztatott, hogy utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán.
A Budapest Airport közölte, a Liszt Ferenc-repülőtéren a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti, több légitársaság az utasfelvétel manuális elvégzése mellett döntött. A földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján a Budapest Airport hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít.
A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
A Wizz Air tájékoztatása szerint a többi légitársasághoz hasonlóan rendkívüli technikai kihívással találták magukat szemben nemzetközi informatikai partnerük rendszerének leállása után. Az MTI-hez eljuttatott közleményükben azt írták: "az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán".
Azt is közölték, hogy nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszer, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, az új foglalások és meglévő foglalások módosítása, de még a kapcsolattartó és ügyfélszolgálati központok sem.
Hozzátették: az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére.