A felismerhetetlenségig roncsolódott a sofőr arca - megelőzhetők lennének a balesetek

FMH - A napsütéses vénasszonyok nyara után egy hétvége alatt beköszöntött a veszélyesen csúszós, igazi ősz, és sajnos ezzel együtt a halálos autóbalesetek is. Képesek vagyunk-e tragédiák helyett végre megérteni, hogy lassabban, előzés nélkül is eljutunk úticélunkhoz? Merthogy hazavárnak minket. Mégha egy kicsit késünk is.

Ármás János

Tejfölt akart Prágába szállítani Székesfehérvárról az a kamion, amelyik hétfőn hajnalban éjfél körül balesetet szenvedett a 81-es úton. A sárkeresztesi lehajtók között egy személykocsival ütközött,  melynek sofőrje a helyszínen szörnyethalt. Az ütközés brutális erejét mutatja, hogy a Skoda sofőrjének arca a felismerhetetlenségig összeroncsolódott, az autó maradéka pedig  az árokban landolt. A kamion sofőrje lapunknak elmesélte, indulását követően a 81-es út sárkeresztesi szakaszán arra lett figyelmes, hogy a szemből érkező autó áttér a sávjába lassítás nélkül. Próbálta a kamiont lefékezni és oldalra húzódni, de az ütközést nem tudta elkerülni.  Ő sérülés nélkül úszta meg a balesetet. A helyszínen megjelent igazságügyi szakértő lapunk kérdésére elmondta, az ilyen erejű ütközéseknél már nem sokat számít, hogy a kocsiban ülő be van-e kötve, vagy sem, mert a testre ható erőktől  a belső szervek olyannyira roncsolódnak, hogy a túlélés lehetetlen.

Teljesen szétroncsolódott az autó a 81-esen

- Amikor ma reggel  jöttem be Fehérvárra a 81-esen, szakadó esőben úgy előzött meg valaki, mintha a legszárazabb nyári napon tenné ezt, amikor a fékút nagyságrendekkel rövidebb és az autó szinte tapad az úthoz. Ha nem fékezek, látva, hogy szemből is jönnek, nem biztos, hogy befér elém... - mondja Sáfrán András, aki több, mint két évtizede dolgozik autóvezető oktatóként, s mint hozzáteszi, naponta  előfordulnak  szituációk, amikor mások hibája miatt kell elrántani a kormányt vagy éppen vészfékezni.
 - A száraz nyár után átmenet nélkül érkezett meg  a nyálkás, csúszós ősz, s éppen ez az időszak a legrosszabb, ugyanis az út még tele a nyár porával, s amikor erre az első eső ráesik, akkor hihetetlenül képes csúszni az út, különösen a nyomvályús szakaszok. Ha hosszabban tartó eső van, akkor szerintem kisebb a gond, mert egyrészt az utakról lemosódik a por, másrészt az autósok is elhiszik végre, hogy megváltoztak a körülmények és sokkal óvatosabban kell vezetni. Különösen óvatosnak kell lennünk olyan utakon, melyeken mezőgazdasági gépek is szoktak menni, ugyanis a felhordott sár a másik nagy veszélyforrás esőben- teszi hozzá Sáfrán András, aki a latyakos időben éppen a megállást oktatja a rutinpályán.

Fékútpróba a rutinpályán. Sáfrán András éppen azt magyarázza Ágnesnek, miként változik a fékút hossza esős időben.

Mint magyarázza, a legveszélyesebb az, amikor a nyomvályús útról nem folyik le a víz és az autónk gumija (például kopottságából adódóan) nem tudja a sok vizet elvezetni. Ilyenkor,  nagy sebességnél a kocsi könnyen felúszhat a vízre és irányíthatatlanná válik. Ez az aquaplaning jelensége. A régi autókban nem volt blokkolásgátló, az újabbakban már alapfelszereltségnek számít ez a gyakran életet mentő szerkezet: ha a kerekek nullára fékeződnek, a kocsi elkezd csúszni, és  sokkal később áll meg, pedig gyakran azon a néhány méteren múlik az élet.
Meg a gumikon. Brückler Zoltán autószerelő tapasztalata szerint ugyanis az a furcsa helyzet állt elő, hogy a tavaly megvett téli gumikat a beköszönő válság miatt sokan nem cserélték le idén tavasszal, mondván jó lesz az nyáron is. Igen ám, csakhogy a melegben ezek a gumik sokkal jobban kopnak, s így őszre elérik a kritikus, két-három milliméteres kopottságot, ami egyenlő az életveszéllyel.
Felmerül a kérdés, jelenthet-e segítséget az úgynevezett csúszós tréning, amikoris az autóvezetők  biztonságos körülmények között próbálhatják ki, miként lehet az uralmat megtartani autónk fölött extrém vizes körülmények között. Sáfrán szerint lenne értelme az ilyen tréningnek, ám csak akkor, ha gyakorló és kezdő autóvezető is évente legalább egyszer (például  ősszel)  kipróbálhatná magát. Kérdés persze,  hol, milyen pályán csinálják, és ki finanszírozza ezt? Merthogy az állam ehhez támogatást nem ad.
Svédországban a csúszós tréning viszont része az oktatásnak, a  szomszédos Ausztriában a gumiabroncs kérdést sem bízzák a véletlenre: esztendők óta törvényi verdikt mondja ki, négy milliméter profilmélységű abroncs  nem alkalmas téli használatra. A sógorok a szigorért cserébe természetesen adnak is valamit: már ősszel az utakról a lehulló leveleket is eltakarítja a helyi közszolgáltató cég.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!