Fénnyel szórt hétköznapok

2017.11.21. 07:30

Miklós Árpád Fehérváron állított ki először

Két éve szerzett be olajfestéket, ennek (is) köszönhető, hogy Miklós Árpád most kiállításon mutatja be festményeit. Mindebben persze még sok egyéb is szerepet játszott.

Bokros Judit

Balról Miklós János és fia, Miklós Árpád

Fotó: Nagy Norbert

Fény-szín-tér címmel nyílt meg pénteken, A Szabadművelődés Házában a fehérvári származású, de Budapesten élő Miklós Árpád kiállítása. A fiatalember nem képzőművészettel keresi a kenyerét, van polgári foglalkozása, így a festés, az alkotás megmaradhatott számára kedvtelésnek. Ezt így is akarta – tudtam meg tőle már a megnyitó után.

Árpád a sokak által ismert és tisztelt keramikus művész és szobrász, Miklós János fia. Ez nagyjából meg is határozta érdeklődését, hiszen gyermekként sokat rajzolt, agyagozott, fát faragott. A középiskolát ugyan a fehérvári Tópartiban végezte, ám nem a művészeti tagozatra járt. Viszont tanult zenélni: a Hermann zeneiskola népzene tanszakán a tekerőlant és a tambura kezelésének módját sajátította el. Olyannyira, hogy tekerőlant játékáért Népművészet Ifjú Mestere díjat is kapott. Ám már ekkor úgy gondolta: az alkotást nem hivatásszerűen szeretné művelni. Elvégezte az ELTE történelem-magyar szakát, s egy ideig jogi tanulmányokat is folytatott. Jelenleg a közigazgatásban dolgozik Budapesten.

Balról Miklós János és fia, Miklós Árpád
Fotós: Nagy Norbert

A képzőművészeti érdeklődés, az önkifejezés vágya azonban megmaradt, így Árpád két éve vett magának egy olajfesték készletet és nekiült alkotni. Most már van erre megfelelő helyszín is lakásában – tette hozzá. Akik pedig látták az elkészült műveket, azt mondták: „Ez jó!”, így megérett az első önálló kiállítás gondolata.

A Bevásárlás című festményen is egy, a hétköznapokból kiemelt pillanatkép elevenedik meg
Fotós: Nagy Norbert

A művelődési ház galériájában látható tematikus anyagból jól kivehető Árpád érdeklődése: többnyire fővárosi életképeket, el-elkapott pillanatokat rögzítenek a festmények, de van egy-egy tájkép, zsánerkép is. Feltűnő rajtuk az, ahogyan a fények – legyen az akár lámpa- akár természetes fény – beragyogják a teret, szemünkbe fröccsennek, szétszóródnak. Így teszik egyedivé, különlegessé az egyébként esetleg hétköznapi látványt: a kerékpározó, bevásárló embereket, a nedves úton kígyózó kocsisort, a közeli távvezetéket, s még szebbé a már önmagában is gyönyörű Duna-partot a Gellért-heggyel. Látszik, hogy nagy hatással voltak rá a nagyok, például Renoir, Csontváry vagy Monet képei, akiket életrajzában – igen humorosan – mestereinek is vall.

Nagyfeszültség a festmény címe
Fotós: Nagy Norbert

Élő mestere, tanítója ugyanis nincs, de Árpád úgy gondolja, azzal, ha sok kiállításra jár, ha maga kísérletezi ki a színek használatát, a téma jó megválasztását, legalább annyit tanul, mint ha például szakkörbe járna. A megnyitón azért kapott néhány tanácsot Filep Sándor festőművésztől, aki műveit a közönség figyelmébe ajánlotta. Ám ő is megerősítette abban: a saját tapasztalat, a gyakorlás a legfontosabb.

Ami a témákat illeti, az alkotó valóban szeret a fényekkel, a színekkel játszani, s a rétegekkel is szívesen kísérletezik. Az utóbbi időben megfogta a városi miliő, egy-egy szép épület vagy egy-egy jellegzetes mozzanat, helyszín, amit aztán megörökített a vásznon. Bőven van még ötlete, ám már készül az emberábrázolás felé is elmozdulni, így lehet, hogy következő – talán fehérvári – kiállításán már ilyen témájú műveket is láthatunk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában