Túlélni és embernek maradni

2024.06.04. 11:30

Woyzeck: közönyös kisember a társadalom peremén

A német író, Georg Büchner drámatöredékét musical változatban vitte színre futó évadában a Vörösmarty Színház társulata. A komfortzónákon átívelő előadásban az állóképesség és a fizikai erő legalább akkora hangsúlyt kapott, mint a zene és a színészi játék.

Héjj Vivien

Mozgalmas és látványos előadást hozott létre a fehérvári társulat

Fotó: Kiss László

A székesfehérvári Vörösmarty Színház május közepén a Pelikán Fészekben mutatta be Georg Büchner drámatöredékét. A prózában írt alkotás 24+7 jelenetét Büchner 1836-ban kezdte írni, s 1837-ben bekövetkezett haláláig nem fejezte be. A félbemaradt szöveg színpadi adaptációi a befejezetlenség miatt számos, egymástól eltérő adaptációt ihlettek. A Woyzeck sikere töretlen, mára a legnagyobb hatású és leggyakrabban játszott német színdarabbá nőtte ki magát.

Franz Woyzeck (Krisztik Csaba) és szeretője, Marie (Kiss Diána Magdolna)
Fotó: Kiss László

Van-e kiút a kínkeserves létből?

A címszereplő, Franz Woyzeck (Krisztik Csaba) közkatona, aki kínlódva, keservesen próbálja eltartani szeretőjét, Marie-t (Kiss Diána Magdolna) és közös gyermeküket. Olykor borbélyként is dolgozik: vendégei sorát gyarapítja a Kapitány (Kuna Károly), aki borotválás közben az erkölcsi prédikációkkal sem fukarkodik. Woyzeck – ugyancsak pénzszerzés céljából – eljár a Doktorhoz (Kricsár Kamill), aki bár az ember szabadságáról papol neki, mégis kihasználja őt, s kísérletei alanyává teszi: több hónapos borsókúrára fogja Woyzecket, hogy testi és szellemi reakcióiból tudományos magyarázatokat szűrjön le.

Főhősünket saját sorsa terhe alatt látomások, hallucinációk kezdik gyötörni: olykor félelmetes hangokat hall, máskor szabadkőművesek machinációit sejti. Mindeközben, bár minden keresetét hazaadja, otthon sem talál vigaszt. Szeretőjét, Marie-t a törvénytelen kapcsolat miatti aggodalma és Woyzeck furcsa viselkedése egy másik férfi, nevezetesen az Ezreddobos (Sághy Tamás) karjaiba sodorja. A testileg és lelkileg is tönkretett, megalázott kisember élete ezen a ponton végleg darabjaira hullani látszik, s ezzel az érzéssel már nem tud tisztességes emberhez méltóan megküzdeni.

A főhős érzései az egész előadás atmoszférájára kihatnak, kínkeserves életérzése átragad a nézőkre. A kiváló színészi alakításnak köszönhetően lehetetlen nem átérezni mindazt, amin Woyzeck keresztülmegy.

Létrák kereszttüzében szárnyalnak a dallamok

Büchner drámájának musical adaptációját sajátos stílusban, prózai, zenés és fizikai színházi elemek ötvözetével vitte színre Horváth Csaba, az előadás rendezője. A fizikai erőre és állóképességre összpontosító mozgások az előadás rendkívül stabil alapját adják – ahogy történt ez korábban például a Szentivánéji álom előadásai során is, ami szintén Horváth-rendezés volt. A díszletet szinte kizárólag létrák alkotják, teret adva érzelmi megnyilvánulásoknak, nagyívű kinyilatkoztatásoknak, érkezésnek és távozásnak. A mobilizált elemek mozgatása a színen lévők feladata, akik a homlokukon legördülő izzadságcseppek ellenére, nézői szemmel szinte már a fizikai teljesítőképesség határait súrolva teszik rendkívül látványossá az előadást. A tánccsapatban Rovó Tamás koreográfus mellett jelen vannak a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színházrendező fizikai színházi koreográfus szak hallgatói, név szerint Kondákor Ajsa Panka, Hevesi Fanni, Tarjányi Liza, Bari István Péter és Lehel Vilmos.

Musical lévén a tánc és a mozgás mellett a zene, az énekszó adott keretet az előadásnak. A társulati tagok igazán színvonalas előadásai mellett kiemelendő Fehér Diána Aida alakítása, aki színészi játéka mellett énekhangjával is elkápráztatta a közönséget. Hogy teljes legyen a zenei élmény, az énekszóhoz dukáló zenei alapot élő zenekar adta. Tom Waits ikonikus dallamait Hámori János zenei vezetésével Réti Anikó, Kovács Zsolt, Nagy Ferenc és Fövenyi Máté szólaltatta meg.

Büchner drámájának musical adaptációját sajátos stílusban, prózai, zenés és fizikai színházi elemek ötvözetével vitte színre Horváth Csaba, az előadás rendezője
Fotó: Kiss László

Nem a fantázia szülte

A Woyzeck cselekménye megtörtént eseményen alapul. A hírek szerint a német Johann Christian Woyzeck szegény körülmények között nevelkedett, családi háttere rendezetlen volt, édesanyját 8, édesapját 13 éves korában veszítette el. Élete során céltalanul sodródott a különböző szakmák között: volt borbély és katona, szabó és könyvkötő is, végül mégis a bűnözői élet mellett döntött. 1821-ben a Lipcsében élő férfi féltékeny dühében hétszer szúrta meg – késelte halálra – feleségét. Egyes források szerint az igazságügyi orvosszakértő véleménye úgy szólt: bár Woyzecket hallucinációk gyötörték, téveszmék tartották fogva, időnként nyomást érzett a koponyájában és gondolatkiesései is voltak, tettét előre megfontolta, az elkövetéskor józan ítélőképessége birtokában volt.

Noha a Woyzeck-ügy egy volt csupán a sok gyilkosságba torkolló féltékenységi dráma közül, mégis precedens értékűvé vált. A férfit 1824 augusztusában Lipcse főterén, csaknem ötezer ember jelenlétében egy hóhér fejezte le. Woyzeck történetét Georg Büchner tette halhatatlanná.

A Pelikán Fészekben jelen évadban június 4-én, kedden 19 órától láthatja a közönség utoljára az előadás.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában