Tövig nyomd a pedált!

2024.07.11. 16:22

Fehérvár Rallye - baleset nélkül, a biztonság az első

Július 13-14-én, szombaton és vasárnap lesz az idei Fehérvár Rallye. A HUMDA Országos Rallye Bajnokság negyedik futamán minden eddiginél nagyobb figyelmet kap a biztonság, és ehhez kérik a nézők együttműködését.

Szupkai Gábor

A Fehérvár Rallye sajtótájékoztatóján ott volt Szujó Zoltán az MNASZ elnöke, és Turán Frigyes pilóta is

Fotó: Fehér Gábor

Az idén száz százalékban aszfaltos futamon közel százan állnak rajthoz, ahol minden kategória, az ORB, ORC, Rallye2, Rallye3 és a Historic mezőnye is harcba száll. A versenyzők 11 gyorsasági szakaszon, közel 630 kilométeren autóznak, amelyből több mint 133 kilométer lesz a mért szakasz. A mezőny javarészt a Vértesben száguldozik majd, de nem marad el idén sem a nézők körében nagy népszerűségnek örvendő, Palotai úton rendezett szuperspeciál sem. Ebben az esztendőben még a korábbi éveknél is nagyobb hangsúlyt kap a biztonság, amelyhez kiemelten kérik a sportbarátok együttműködését, azaz mindenki kizárólag a kijelölt helyekről nézze a versenyt. 

A Fehérvár Rallye egyik főszereplője lesz Turán Frigyes autója
Fotó: Fehér Gábor


– Óriási élmény visszatérni ebbe a fantasztikus városba, ahol mindig nagyon jó hangulatú versenyeket rendezhettünk korábban, és köszönjük a további nyitottságot is a város részéről. Felvállaltan keressük azokat az együttműködési lehetőségeket, amelyek mentén jó hangulatú és elsősorban biztonságos versenyeket lehet lebonyolítani. Természetesen a szövetség nem nézheti ölbe tett kézzel, hogy a versenyzők, illetve a nézők nincsenek biztonságban. A rallye nyolc szakág közül az a szakág, ahol a leginkább együtt kell működnie a szervezőnek és a nézőnek. Ez szakági sajátosság, ez a világ minden táján így van. Amikor a WRC lengyelországi versenyén több szakaszt is törölni kellett nézői fegyelmezetlenség miatt, akkor erre igenis oda kell figyelni. Amit még a szövetség tud tenni a ralibiztonság érdekében az a szoros együttműködés az FIA-val, amelynek mentén lehetőségünk van olyan tudással felvérteződni, amelyet a terepen alkalmazhatunk. Augusztusban négy MNASZ tisztségviselő az FIA prágai ralibiztonsági képzésén vehet részt, azzal a céllal, hogy gyakorlati tudást hozzanak haza, amit azonnal beépíthetünk a raliversenyek megszervezésébe. Az autósport veszélyes üzem, és most a hazai raliversenyzés jövője a tét. Ha újra megtörténik, amit sajnos átéltünk idén, akkor a raliversenyek megszervezése valós veszélybe kerül. Pedig a legnépszerűbb és legnépesebb szakág a rallye, és nem csak itthon, hanem világszerte. A nézők figyelmét arra is szeretnénk felhívni, hogy a szurkolói zónákat eredeti állapotában adjuk vissza a városnak. Köszönöm mindenkinek, aki aktívan részt vesz benne, hogy biztonságban megrendezhessük ezt a versenyt – mondta Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke, aki ezután kihangsúlyozta, hogy az autóversenyek jogi háttere gyökeresen megváltozott a napokban. 

A versenyigazgatónak mostantól nem lehetősége, hanem kötelessége megszakítani a versenyt, ha tiltott helyen tartózkodnak és életveszélyben vannak a nézők. Ez mostanáig lehetőség volt, mostantól kormányrendeletbe foglalt kötelesség a rallye versenyeken.

Mészáros Attila, Székesfehérvár MJV sportért felelős alpolgármestere is köszöntötte a mezőnyt. 
– Éppen tegnap hagyta el 47 ország atlétája a várost a Gyulai Memorial után, máris újabb eseményt rendezhetünk, hiszen a ralibajnokság újabb fontos állomása Székesfehérvár. Talán az időjárás nem a legideálisabb, de remélhetőleg így is jó verseny lesz. Évek óta beszélünk egy városi szakaszról, de azt nehéz lenne megvalósítani, éppen ezért kiváló a Palotai úti szombat esti szuperspeciál, ami 4-5 ezer embert szokott megmozgatni. Ezúton is köszönet jár a versenyzőknek, hogy vállalják ezt a plusz dolgot, hiszen ez nem a verseny része, de azért, hogy a rajongók testközelből láthassák őket, ezt is bevállalják. Viszont ismételten szeretném én is felhívni mindenki figyelmét, hogy csak a kijelölt helyekre menjenek biztonsági okokból, és azt is tartsák szem előtt, hogy a szakaszok egy része természetvédelmi terület, külön szabályokkal. A legfontosabb, hogy a versenyzők balesetmentesen versenyezzenek, a nézők pedig jól szórakozzanak.
Fehérvári Csaba a névadó szponzor HUMDA képviselője hangsúlyozta, azon dolgoznak, hogy olyan új partnereket és vállalkozásokat találjanak, akiknek köszönhetően újra régi fényében csilloghat a sportág.  
– 13-án szombaton egyetlen 17 km-es gyorsasági szakasz lesz a Vértesben, ahol több nézői pont is kialakításra került, ahol mind a biztonsági, mind a zöldhatóság kéréseit is figyelembe vettük. A nézőket nyomatékosan arra kérjük, csak és kizárólag a kijelölt pontokra menjenek. Mert ha a közönség részéről nincs fogadókészség, akkor megtörténhet a baj. A nézők együttműködése nélkül ez nem megy – hívta fel a figyelmet Lakatos Róbert, a Laroco Motorsport képviselője, a Székesfehérvár Rallye szervezője.
A sajtótájékoztatón részt vett Turán Frigyes rallye pilóta és navigátora Zsiros Gábor is, akik elmondták, hogy külön edzésekkel készültek a nagy forróságra. Wirtman Ferenc, a Historic szakág képviselője is felhívta a figyelmet az izotóniás italok fontosságára, míg  Baksai László, a Rallye2 képviselője ezen a hétvégén is a motorhibával küzdő Ladával száll majd szembe a modern sportkocsik nyújtotta kihívásokkal. 
A szervezők elmondták, hogy a Sóstói Stadion parkolójában, a Csíkvári úton a rallye szervizpark ingyenesen látogatható, külön gyerekprogramokkal is várnak mindenkit. Valamint arra is felhívták a nézők figyelmét, hogy az extrém meleg miatt, mindenki felkészülten érkezzen, sapka, kalap lehetőleg mindenkinél legyen, keressék az árnyékos helyeket és gondoskodjanak a megfelelő folyadékbevitelről.

A Fehérvár Rallye pontos programját és az útvonalakat ide kattintva találják.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában