Külföld

2010.04.15. 19:33

Intenzívebbé vált az izlandi vulkánkitörés

Intenzívebbé vált az izlandi vulkánkitörés, amelynek következtében hat kilométer magas vulkáni hamufelhő alakult ki a légkörben, megbénítva Észak- és Nyugat-Európában a légi közlekedést - közölte csütörtökön egy szakértő.

MTI

Pall Einarsson, az izlandi egyetem geofizikusa elmondta: az Eyjafjallajokull tűzhányó továbbra is füstöt és hamut ereget magából, és nincs jele annak, hogy 40 órás működés után alábbhagyna a tevékenysége.
 Egy másik szakértő közölte, hogy a mostani kitörés tízszer erősebb a márciusban a vulkán oldalán történt kitörésnél, jóllehet mindkettő ugyanannak a földtani jelenségnek a része.
A hamufelhő már a transzatlanti járatokat is érinti. Az amerikai repülésirányítás (FAA) szóvivője, Laura Brown elmondta, hogy a légitársaságok az Egyesült Államokból Európába tartó több járatot töröltek, mások indítását pedig későbbre halasztották. Egyes repülőgépeket csütörtökre virradó éjszaka visszafordítottak az Egyesült Államokba. Az ország keleti partvidékéről Európába tartó járatok nagy részének a hamufelhő mellett kellene elhaladnia, emiatt az FAA most a légitársaságokkal közösen egyes repülési útvonalak módosításán dolgozik.
Barack Obama amerikai elnök viszont a történtek ellenére továbbra is azt tervezi, hogy vasárnap részt vesz a múlt hét végén légiszerencsétlenségben elhunyt Lech Kaczynski lengyel elnök temetésén - közölte a washingtoni Fehér Ház.
A SAS skandináv légitársaság 635 járatát - összes járatának csaknem háromnegyedét - törölte csütörtökön a hamufelhő miatt elrendelt légtérzárlat következtében. A társaság többi gépe alapvetően Dániában és Svédországban közlekedett, Norvégiában viszont szinte egy sem.
A brüsszeli nemzetközi repülőtér közölte, hogy a belga légtér pénteken délután négy óráig zárva marad a légiforgalom előtt.
 Franciaországban huszonöt repülőteret - köztük a két nagy párizsi légikikötőt, a Roissy-t és az Orly-t - lezárták vagy lezárják még csütörtök este tizenegy óra előtt a vulkáni hamufelhő miatt. A francia polgári légiközlekedési hatóság szerint a legjobb esetben péntek reggelre eléggé kitisztulhat a levegő ahhoz, hogy délelőtt újraindítsák a járatokat, de ez egyre inkább derűlátó várakozásnak tűnt annak fényében, hogy a tűzhányó továbbra is hamut lövell ki magából. A franciaországi utazók gondjait tetézi, hogy csütörtökön kilencedik napjába lépett a francia vasutassztrájk. A vulkánkitörés nem érinti a La Manche-csatorna alatt Nagy-Britanniába közlekedő Eurostar-vonatok közlekedését, így a repülés lehetőségéről lemaradó utasok megrohanták a jegypénztárakat, hogy a Londonba tartó járatokra helyet foglaljanak. A szabad helyek gyorsan el is keltek.
A hamburgi repülőteret csütörtökön éjfélig lezárják, és egyelőre nem tudni, hogy pénteken felújítják-e a járatokat.
 Az Eyjafjallajokull kitörésének és a hamufelhő fennmaradásának időtartamát nehéz felbecsülni. A vulkán előző kitörése több mint egy évig tartott. Sok múlik azon is, hogy továbbra is lövell-e ki hamut magából (vagy csak füstöt), és a szél Európa felé sodorja-e a felhőt. Bill McGuire szakértő úgy vélekedett, hogy a légi közlekedésben kialakult fennakadások még néhány napig eltarthatnak, ám ha továbbra is kerül hamu a levegőbe, a következő fél évben sorozatos fennakadások lehetnek. A szakértők nagy része azt tartja a legvalószínűbbnek, hogy a vulkán aktivitása ingadozni fog, ami időnként veszélyeztetheti az európai légi közlekedést.
 Izland földrajzi elhelyezkedése folytán a vulkánkitörés a tágabb értelemben vett nemzetközi légi közlekedésben is fennakadásokat okozhat. John Strickland, a JLS Consulting tanácsadó cég légiközlekedési ágának igazgatója megjegyezte: az ország éppen az Európát az Egyesült Államokkal összekötő egyik kulcsfontosságú légifolyosó alatt fekszik. Emiatt még ha Észak-Európa felett kitisztul is a levegő, a természeti jelenség megzavarhatja a transzatlanti járatok működtetését vagy arra kényszerítheti a légitársaságokat, hogy kerülő útvonalakat válasszanak. Ez mindenképpen növelné a költségeket.
Eddig viszonylag kevés példa akadt arra, hogy békeidőben ilyen mértékű légtérzárlatot rendeljenek el Európában. A járatok kimaradása miatt a légitársaságok rövid távon bevételtől esnek el és növekednek a költségeik, bár ezt számszerűsíteni egyelőre meglehetősen nehéz.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!