nem olcsó, de sokmilliós értékeket vigyáz

2019.01.27. 17:00

Cserélni kell, de milyenre, mikor? Mi a jó motorolaj titka?

A motorolaj sok vezető számára éppolyan központi kérdés, mint a politika, a sport vagy az ellenkező nem. Ha két ilyen ember összetalálkozik, vitatkoznak arról, hogy melyik a jobb, melyik okozott már csalódást és, hogy legközelebb melyik mellé teszik le a voksot. Azonban a jogsival rendelkezők jelentős része azt sem tudja, hogy hol van a kocsiban a kenőanyag, hogyan kerül oda és hogyan veszik ki?

Palocsai Jenő

Ha szervizben engedik le az olajat, akkor nem kell foglalkoznunk azzal, hogy mit teszünk a veszélyes hulladékkal

Fotó: Shutterstock

Régi történet, ami azóta talán városi legendává lett, hogy volt olyan autótulajdonos, aki apró tölcsérrel, sok ronggyal és emberfeletti türelemmel töltögette a sűrű motorolajat az autójába, a nívópálcának kialakított vékony csövön át. Aki szakember, illetve már cserélt házilag, mondjuk úgy, hagyományos módon olajat, az megmosolygja ezt a szinte hihetetlennek tűnő cselekedetet, de nem születik senki villáskulccsal a kezében.

Tisztuló piac: nincs már rossz olaj a piacon?

Sok elmélet alakult ki az olajcserével kapcsolatban, emiatt van, aki évente, van aki adott kilométerek után és valaki kizárólag szakszervizben végzi, illetve végezteti el a kenőanyag cseréjét. Több dologra kell figyelni, mint elsőre gondolnánk, ezekkel pedig nem árt tisztában lenni, hogy tudjuk, pontosan mit kell tenni otthon vagy mit kell kérni az autószerelőtől.

A csere periodicitása azonban csak egy része az autó élettartamát meghosszabbító beavatkozásnak. Újabb vitaindító lehet a „szakik” közötti beszélgetés során, hogy milyen olaj a jó olaj?

A motorolajok piaca az utóbbi években meglehetősen átalakult. Az értékesítéssel és adózással kapcsolatos szabályok szigorodtak, ennek megfelelően egyre inkább kiszorul a piacról a hibás, rossz minőségű vagy ellenőrizetlen forrásból származó termék. Persze, az új szabályzás adminisztrációs terheket ró az értékesítőkre, de a cél, hogy ne legyen rossz olaj a piacon. Ez mindenki érdeke, hiszen egy anyagi okok által vezérelt hibás döntés súlyos százezrekbe kerülhet később.

Ha szervizben engedik le az olajat, akkor nem kell foglalkoznunk azzal, hogy mit teszünk a veszélyes hulladékkal
Fotó: Shutterstock

Ásványi vagy szintetikus?

A géppark egyre fiatalabb, ennek megfelelően egyre drágább, egyre érzékenyebb autók futnak az utakon, így rohamosan emelkedik a prémium minőségű, szintetikus és félszintetikus kenőanyagok forgalma. Természetesen nem lehet feledni az olcsóbb ásványi olajokat sem, hiszen sokan azokra esküsznek.

Fontos elolvasni, hogy mit ajánl az autó gépkönyve, mit javasol az autógyár, ám néhány olyan füzet is bújik a kesztyűtartók mélyén, amik több, néha nem is igazán összeegyeztethető adattal végképp összezavarják a bizonytalan tulajdonost.

Olajszűrőből is újat kell venni!

Mielőtt hozzálátnánk, pár dologra mindenképpen érdemes odafigyelni: A szervizkönyvben előírt teljesítményszintű olaj használata nagyon fontos, az attól eltérő összetételű termék komoly gondokat okozhat a motor működésében, lassan, de biztosan tönkreteszi az autót. Ha az adatok nem egyértelműek, akkor forduljunk szakemberhez, aki tudja, hogy nemcsak a belső súrlódási ellenállás mértékét mutató viszkozitást kell szem előtt tartani, hanem minden más adatot is, amit a gyártó előír.

Olajszűrőből is újat kell venni, hiszen a régi már megtelt fekete szennyeződéssel. Az olajleeresztő csavar gyakran sérül, amikor nagy ritkán kitekerik, ezért célszerű egy újat beszerezni, a hozzávaló tömítéssel együtt. Nem egy jelentős összeg és nagyon bosszantó, amikor a munka végén csöpögni kezd a friss olaj.

Megvehetjük a legdrágább prémium minőségű olajat is, mit sem ér, ha nem kerül időben a helyére, ezért átlagosan 15-20 ezer kilométerenként vagy 1-1,5 évenként mindenképpen meg kell történnie a cserének. Nem célravezető tehát az a szokás, hogy csak a kétévente esedékes műszaki vizsga előtt kap friss „beöntést” az erőgép. Autója válogatja, így kerülhet a csere tíz, de akár harmincezer forintba is, mégis érdemes minél gyakrabban megtenni, mert ha nem tesszük, megéghet az erőforrás. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a motor és turbó csapágyazásában, dugattyúgyűrűkben, valamint a szelepekben keletkezett károk javítása egy átlagos autó esetében is százezrekbe kerülhet.

Ellenőrizzük rendszeresen a motor olajszintjét a nívópálcával, de az olajat ne itt töltsük bele!
Fotó: Shutterstock

Vegyünk belőle plusz egy litert

És ha már megvettük azt a négy-öt liter olajat, akkor ne legyünk önmagunk ellensége! Vegyünk belőle plusz egy litert, hogy legyen miből utántölteni. Az olajokat nem jó keverni, ezért célszerű pontosan ugyanolyannal végezni az utántöltést és bosszantó, mikor egyik autósboltból kell rohanni a másikba, hogy találjunk ugyanolyat.

A gondos gazda nemcsak használja és tisztítja az autót, hanem ellenőrzi az izzókat és a folyadékszinteket is. Átlagos használat mellett is legalább kéthavonta ellenőrizni kell az olajszintet, ha nincs ellenőrző szerkezet a kocsiban.

Egy liter olaj ezer kilométeren?

Tóth Gábor, Móron dolgozó, a villamosságban is jártas autószerelő kérdésünkre elmondta, hogy a mai, modern autók olajcseréjét mindenképpen szakemberre kell bízni. Már nem elegendő egy villáskulcs- vagy egy dugókulcskészlet a garázs szerelőaknájában. Célszerszámok kellenek egyes típusokhoz és gyakran komoly feladat már az is, hogy eljusson valaki a leeresztő csavarhoz, mert fenékburkolatokat és az azokat tartó, odagyógyult csavarokat is el kell távolítani. Emellett maga a fáradt folyadék eltávolítása csak a jéghegy csúcsa, ugyanis sokszor mélyre kell hatolni, hogy hozzáférhetővé váljon az olajszűrő, ami egyre több típus esetében már nem a megszokott hagyományos, motor oldalára feltekert fémhenger, hanem különböző házkialakítással rendelkező, papírszűrőt rejtő doboz. A szerelő fontosnak látta még megemlíteni azt is, hogy ha egy motor eszi az olajat, az még nem jelenti automatikusan, hogy meghibásodott. A gyártók egy liter fogyasztást is elfogadhatónak tartanak, az új autók esetében is, ezer kilométerenként.

A kékes színű füst a motor jelentős kopottságára utalhat
Fotó: Shutterstock

Természetesen nem fogy ennyi, de a gyári adatok alapján megengedett. Természetesen vannak olyan autók, amelyekre jellemző hogy eszik, sőt zabálják az olajat meghibásodás nélkül is, de a legtöbb 200 ezer kilométernél kevesebbet futott kocsi nem fogyaszt el egy litert sem a 15 ezres csereperiódus alatt. Ezek az olajfogyasztási adatok igazak dízel és benzines üzemű motorokra is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!