Tanácsok

2021.03.18. 14:00

Motoros szezON – Ezekre figyeljünk az utakon, hogy mindenki épségben hazaérjen!

A tavasz beköszöntével ugrásszerűen megnő a motorosok száma az utakon. Ezzel együtt pedig balesetveszélyes szituációkkal is gyakrabban találkozhatunk. Magyarországon és Fejér megyében is sajnos minden évben számos motoros baleset történik, melyek gyakran tragikus kimenetelűek.

Bagotai Zsanett

Fotó: Pixabay.com

Már néhány egyszerű tanács betartásával sokat tehetünk azért, hogy mindenki épségben hazaérjen. Szabó István gépjárművezető szakoktató munkájából adódóan nap mint nap rengeteg különböző közlekedési szituációval találkozik az utakon.

Elmondása szerint az egyik fő probléma, hogy tavasszal hosszú pihenőidő után hirtelen bukkannak fel a motorosok az utakon, ám az autósok többsége ez idő alatt úgymond elszokik a kétkerekű járművektől és nem biztos, hogy kellőképpen odafigyelnek. A motorkerékpárosok pedig ugyanazzal a magabiztossággal pattannak a nyeregbe, mintha csak pár nap telt volna el azóta, hogy utoljára szelték az utakat. Ezen tényezők összessége vezet oda, hogy a balesetek száma ugrásszerűen megemelkedik az év ezen időszakában.

Szabó István úgy gondolja, hogy az éremnek két oldala van, így ezt a témát is két szemszögből érdemes megvizsgálni, ez így korrekt.

A motorosoknak is oda kell figyelni és betartani a szabályokat, főleg a sebességkorlátozásokat, és az autósoknak is több figyelmet kell fordítani két keréken közlekedő társaikra.

Szabó István oktatóként sok mindent látott már az utakon
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Kezdjük tehát a motorkerékpáros szemszögből a dolgot! Az első és legfontosabb, amit itt figyelembe kell venni, hogy egy sokkal labilisabb járműről beszélünk, mint az autó. Nagyon fontos tényező a távolságtartás. Jóval nagyobb oldaltávolságot kell tartani a motorosnak a többi jármű mellett, mint egyébként. Egészen más a féktávolság is, hiszen nem négy kerék fog, hanem csak kettő. Az időjárási viszonyok mellett sem mehetünk el szó nélkül. Hamar örülhettünk a jó időnek idén is, de az, hogy egyszer-kétszer húsz fok körüli hőmérsékletet mérhettünk, nem jelenti azt, hogy az útviszonyok is adottak a két keréken való száguldáshoz. A szeles idő még labilisabbá teszi a járművet, és veszélyes szituációk alakulhatnak ki abból, ha ilyen időben elhalad egy autó mellett, hiszen a nagy oldalszél hirtelen megránthatja a motorkerékpárt. A hajnali fagyok pedig még márciusban is gyakoriak, ez pedig a reggeli órákban csúszós utakat eredményez és könnyen borulhat fel az amúgy is labilis jármű. A védőfelszerelés pedig elengedhetetlen, hiszen a motorosnak ez adja a biztonságot, nem a zárt tér és a biztonsági öv.

A motorosoknak és az autósoknak is egyaránt figyelniük kell egymásra Illusztráció: Fehér Gábor (Archív)

Az oktató az évek során szerzett tapasztalataiból még egy fontos következtetést szűrt le. Ez pedig az, hogy az autósok nem tekintik egyenrangú közlekedési partnerként a motorosokat. Bátrabban bele mernek menni egy kereszteződésbe, ha látják, hogy motoros közlekedik.

Az autósok szemszögéből tehát fontos lenne, hogy figyeljenek oda a motoros társaikra, hiszen egy sokkal labilisabb járművön közlekednek, de ez nem jelenti azt, hogy ne lennének ugyanúgy a közlekedésben részt vevő partnerek. Számítani kell rá párhuzamos közlekedésre alkalmas útszakaszokon, hogy a motorosnak van lehetősége két autó közé bemenni. Nagyon sokan próbálják ezt kizárni, és nem engedik, hogy kikerülje őket a motoros, de a KRESZ előírja, hogy motorkerékpáron lehet közlekedni a két sáv között, ha elfér a járművel, és így a sor elejére mehet. Ezt megteheti kisebb és nagyobb motorral közlekedő sofőr egyaránt. Érdemes kitérni a segédmotorosokra, hiszen ők 14 éves kortól közlekedhetnek. Nem biztos, hogy ilyen korban úgy élik meg ezeket a szituációkat, ahogy azt egy érett fejjel gondolkodó felnőtt tenné. Belemennek olyan előzésekbe, kikerülésekbe aminek nem látják a végkimenetelét.

Próbálják az oktatás alatt ez keményen beléjük sulykolni, hogy mennyire fontos az előrelátó gondolkodás.

Van, aki megérti, de van aki egy kicsit mindig vagányabb a többieknél, és rájuk kell nagyon odafigyelni az autósoknak – mondja az oktató.

Nem győzzük hangsúlyozni a tükrök folyamatos figyelését, hiszen a motorosok hatalmas sebességgel pillanatok alatt ott lehetnek mögöttünk, majd kezdhetnek előzésbe. Ehhez azonban elkerülhetetlen a látni és látszódni szabály, ez is mutatja, hogy mennyire kétoldalú ez a dolog. Hiszen hogy vehetné észre időben és lenne figyelmes az autós a motorossal szemben, ha az nincs megfelelően kivilágítva és nem visel láthatósági mellényt – zárja sorait ezzel a nagyon fontos következtetéssel Szabó István.

Legyünk tehát nagyon figyelmesek és vigyázzunk egymásra, hiszen mindenkit hazavárnak!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!