2021.11.01. 11:00
Újra a régi formájában pompázhat az egykor Börgöndön szolgáló helikopter
Egy öreg helikopter felújítását kezdték meg a repülőtéren.
Az ajtón már jól látszik az eredeti katonai festés
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A Kamov márkanév is egy tervezőt rejt, csakúgy, mint az Il (Iljusin), vagy a Jak (Jakovlev), Nyikolaj Iljics Kamov már jóval a második világháború előtt elkezdte készíteni a gépeit. Sokaknak az igazi áttörést a világégés, Kamovnak a hidegháború hozta meg. A haditengerészettől kapott megbízást egy kisméretű helikopter megtervezésére, amit 1948-ban mutattak be, és a sorozatgyártásról is döntöttek. A Ka-8-asnak és 10-esnek futárfeladatokat szántak, majd egyre növelték az erejét, így a Ka-22-esnek már 37 tonnás volt a felszállótömege. A sikeres típus a Ka-25-ös lett, aminek elsősorban azt a feladatot szánták, hogy derítse fel a szovjet birodalom közelébe tévedő amerikai tengeralattjárókat. A hatvanas évek végén egy újabbat léptek előre, akkor született meg a Ka-26-os többcélú helikopter, amit olyan jól ismerhetünk itthon is, hiszen évtizedekig ez az égi traktor tevékeny szerepet kapott a honi mezőgazdaságban.
![](https://cdn.feol.hu/2021/11/DHF5GzcKC1-9fWyu7ZDie940cnaUDbRaDF4c5bAadjs/fill/2515/1757/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzRjNWEyYWMwNmM3MjQ5ZTk4MDA2ZjJkMTU1NTJiNTQ5.jpg)
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A koaxiális helikopter jellegzetessége, hogy két, azonos tengelyen egymással szembeforgó rotorja van, így nincs szüksége kiegyenlítő farokrotorra. Előnye a könnyű irányítás, a remek manőverezőképesség, a jelentős erő, a kis szélérzékenység, a rövidebb méret, a csendesebb repülés és az alacsony vibráció. Hátránya a bonyolult vezérlés és meghajtás, valamint a nagyobb önsúly.
A Kamov típusú helikopter – amely egyébként Dányádi Miklóssal a fülkéjében volt résztvevője a börgöndi légiparádénak – 1974-ben került Börgöndre, összesen huszonkettő darab, ahol 1990-ig, hadrendből történő kivonásukig repültek. Kevés Kamovot kapott a néphadsereg, a többségük sárga festéssel permetezéssel töltötte a repülőidőt. Az a helikopter is Börgöndön szolgált, amely éppen újjászületésének időszakát éli az egyik hangárban: volt olyan része, ahonnan eddig már hat réteg festéket szedtek le. A cél az, hogy eredeti formájában restaurálják az Albatrosz Repülő Egyesületnél, számolt be a tervekről Józsa Dávid alelnök. Azt nem gondolják, hogy valaha újra repülhet a helikopter, de igyekeznek mindent pontosan helyreállítani a műszerektől a motorig. Akár már jövőre elkészülhetnek a munkával, és akkor bemutathatják a következő őszi légiparádén.
Frissen Fejérből
- Közösen a felnövekvő generációkért, a fehérvári gyermekekért
- Dicsérjétek trombitaszóval! - folytatódik a Harmonia Albensis templomi koncertsorozat
- Kigyulladt egy autó Székesfehérváron
- Szén-monoxid keletkezett egy dunaújvárosi lakás fürdőszobájában
- Gólyahír: velük gyarapodott Fejér vármegye az elmúlt napokban