Frissen Fejérből

2022.02.05. 10:00

Csukott szemmel életveszélyes az autóvezetés

Nem valószínű, hogy egy gépkocsit vezető ne került volna olyan helyzetbe, hogy vezetés közben közel jár az elalváshoz. Körbejártuk a kérdést: mi történik ekkor, és mi a teendő?

Káldor András

Forrás: pixabay

Hivatásos sofőr ismerősöm mesélte nemrég egy társaságban, hogyha vezetés közben elfárad, akkor az autópálya hosszú egyenesében helyben rendszeresen alszik néhány másodpercet, és ezzel tökéletesen kipiheni magát. A módszer állítása szerint teljesen biztonságos, mivel pontosan szabályozni tudja az alvás időtartamát. Bár a hallgató közönség akkor elismerő pillantásokkal díjazta a mesélő „tudását”, a példa nemcsak hogy nem követendő, de minden bizonnyal lódítás van benne jócskán. Ahogy a kútba hulló követ sem lehet zuhanásában feltartóztatni, úgy az ólmos szempillákat sem lehet csupán néhány pillanatra lebocsátani. Az autóvezetésben érzékszerveink közül ugyanis szemünknek jut a legtöbb inger, és a kifáradt szem pislogással, könnyezéssel figyelmeztet arra, hogy nem képes ellátni feladatát. Ilyen esetben azonnal meg kell állni, és tíz-húsz percig lehunyt szemmel pihenni. Ezalatt a vezetéstől, vagyis a koncentrációtól elfáradt szaruhártya „feltöltődik”, és egy ideig ismét vezethetünk.

Sötétben a szembejövő autó fényszórói fokozottan irritálják a szemet. Ennek káros hatása csökkenthető az éjszakai szemüveg használatával, amelynek sárgás lencséje polarizálja a mesterséges fényforrások sokszor bántóan erős fényét. Bár a szem teljesítőképességének mértéke tulajdonképpen alkati kérdés, mégis szorosan összefügg a szervezet általános állapotával. A testileg és szellemileg fáradt vezető szervezete csak a legszükségesebbekre koncentrálja energiáit, így a kimerült sofőr látásával együtt a többi érzékszerve is csak korlátozottan működik. Ez azt jelenti, hogy az elalvásból származó – sokszor halálos kimenetelű – balesetek csak a jéghegy csúcsát jelentik. Valószínűsíthetően a fáradtság rovására írható azoknak a tragédiáknak a tetemes hányada is, ahol a baleset jegyzőkönyvében konkrét okként szabálytalan előzés, az út viszonyoknak nem megfelelő sebesség megválasztása, illetve kis követési távolság szerepel. A szem kifáradása az utolsó figyelmeztető jel, úgyhogy higgyünk a szemünknek!

– A szem kifáradása kapcsolatban áll a központi idegrendszer állapotával. Az általánosan használt „izgató”- szerek, például a kávé és a tea, valamint a kóla koffeint tartalmaznak. Ez éppúgy a központi idegrendszert stimulálja, mint a mostanában divatos energiaitalok taurin- és glükózkoncentrátuma. Mivel ezek a hatóanyagok a mellékvesehormonok serkentésével felfokozott idegállapotban stresszt okoznak, a hatás csak időleges, a fáradtság utólag még nagyobb.

 Felvetődik az a kérdés is, hogy együnk vagy ne együnk az utazás előtt? Együnk, de csak mértékkel. Az édesszájúak biztosan tapasztalták már, hogy a csokoládé, cukor fogyasztásával javul a koncentráció. Ez az édességben levő szőlőcukornak köszönhető, amely az agyi sejtek egyetlen tápláléka – tájékoztatta a Fejér Megyei Hírlapot Nagy Adrienn, egy fővárosi kórház belgyógyász szakorvosa. 

S most térjünk rá arra, hogy a mai technika sok mindenre lehet képes, de…

Az újabb autókban megtalálható vezetéstámogató és aktív biztonsági rendszerek az esetek többségében hozzájárulnak a baleset megelőzéséhez, illetve csökkentik a már bekövetkezett baleset mértékét. Egy dologra azonban nem képesek, nem pótolhatják a legfontosabb tényezőt: az emberi figyelmet – szögezi le a Drive Me Baby portál. Ehhez még szolgáljon adalékul a következő, igaz, nem nálunk végzett közvélemény-kutatás.

„A megkérdezett amerikai autósok harmada ismerte el egy felmérésben, hogy a megelőző hónapban nagyon álmosan, a szendergéshez közeli állapotban vezetett, noha csaknem mindannyian elfogadhatatlannak tartották, hogy így menjen a forgalomba valaki. Egy amerikai közlekedésbiztonsági alapítvány közzétett felmérésének eredményéből kiderült, hogy bár a válaszadók 96 százaléka veszélyesnek, emiatt elfogadhatatlannak tartja az álmos vezetést, a gyakorlatban sokan nem eszerint járnak el. Minden hatodik, halállal végződő autóbalesetet vezetés közbeni elalvás okozott az Egyesült Államokban, a súlyos sérüléssel járó karambolok közül pedig minden nyolcadiknak az álmos vezetés állt a hátterében. Az amerikai autósok 41 százaléka ismerte el, hogy életében legalább egyszer vele is előfordult, hogy elaludt a volán mögött” – írta decemberben az MTI

Ezek elgondolkoztató adatok, és így aztán nem lehet azon csodálkozni, hogy a halálozási statisztikák az egekben vannak, s úgy tűnik, mintha levegőbe beszélnének a szakemberek, akik hosszú évtizedek óta szajkózzák: csak kipihenten üljünk a volán mögé! Amen - nyiben pedig elkerülhetetlen, akkor pedig nyomjuk a féket, és még véletlenül sem a gázt! 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!