Ezt nézze meg! Konnektorból tankolható kisautó!

FMH - Elektromos, hibrid, vízzel hajtott, üzemanyagcellás autók. Hosszasan sorolhatnánk az alternatívákat, egyelőre azonban egyik sem jelent jelent végleges megoldást a fosszilis üzemanyagok problémájára. Kísérletezők azonban mindig vannak itt a környezetünkben is: egy fehérvári csapat elektromos autót épített. Kipróbáltuk.

Miskei Anita


Íme, a környezetbarát tankolás: egyelőre árammal, aztán pedig már napenergiával is mehet az autó
Fotó: Nagy Norbert

- Elektromos autó? Na, persze - legyintettek sokan annak hallatán, hogy elkészült Székesfehérváron az első, benzin üzemű autóból átépített villanyverda. A szkeptikusok szerint ugyanis sok kísérletről hallhattunk már, mégis benzinnel, gázolajjal tankolt autókkal járunk. A  prototípust mi nem csupán megnéztük, de ki is próbáltuk. A nem éppen mai, 1993-as évjáratú Suzuki Swift ugyanis szabadulva 1,3 literes benzinmotorjától, elektromos városi kisautóként született újjá. Ahogy Bednár András, a TZ-Elma Első Magyar Elektromosautó- járműgyártó Zrt. képviselője fogalmazott:
- A motor a szíve, a vezérlés az agya, az akkumulátor pedig a lelke az elektromos autónak. Tulajdonképpen ebből áll Elma - hangsúlyozta, szinte megszemélyesítve az autót. - A prototípusnak, ennek az első darabnak nem csupán azért adtam az Elma  nevet, mert az egy gyönyörű magyar női név, de az alma régies neve is ez volt, ráadásul egyben az elektromos autóságra is utal - mondta.

De térjünk vissza egy gondolat erejéig arra, mit is jelent a total zero emission, mely az autó oldaláról is leolvasható. Bednár András szerint ez nem más, mint elektromos autó és napelem töltőállomás. Napjainkban az autógyárak folyamatos fejlesztésekkel igyekeznek csökkenteni a környezetszennyezést. A cég azt a célt tűzte ki maga elé, hogy egy napenergiát felhasználó elektromos kisautót teremt. Ma még ugyan a 220Voltos hálózati töltésen keresztül tankolhatjuk az elektromos kocsit, de a fejlesztőmérnökök már a napenergia felhasználására törekednek.
- Menjük egy próbakört!  invitálta - lapunkat Bednár András, aki gyorsan hozzátette, amióta elkészült a prototípus, többször megjárta már a Mór és Székesfehérvár közötti távolságot. Az autóba ülve zajtalanul indultunk el, az alapjáratnak ugyanis szinte semmi hangja nem volt. Majd a Suzuki kigördült az útra, s kissé komótosan ugyan, de legyűrte a métereket.


Bednár András: Elma ideális a városi forgalomban, kifejlesztése 20 millió forintba került
Fotó: Nagy Norbert

- Ugyanúgy vezetjük, akár a hagyományos autót. Váltóját hasonlíthatnám az automata váltókhoz is, mert nem muszáj sebességet váltani, bár a dinamikusabb haladás miatt célszerű. Szerintem ideális a városi forgalomban, hiszen egy töltéssel  - ami úgy 6,5-8 órát vesz igénybe - ennél a típusnál  45-50 kilométert lehet megtenni. Végsebessége pedig 105-110 kilométer óránként  - mondta a prototípus használója. Majd kérdésünkre elárulta, készül már az Elma 2 is, melybe egy nagyobb teljesítményű motor, és lítium akkumulátor kerül a mostaniba épített hagyományos ólom gél akkumulátorral szemben. Bednár hozzátette,  Szirmai Zoltán villamosmérnökkel és Horváth István autószerelővel együtt álmodták meg a kísérleti járgányt, melyet több is követ majd. Hozzáfűzte, az Elma 2-őt egyedi engedélyeztetéssel építenék át, s helyeznék forgalomba, majd jöhet a kisszériás gyártás.

- Elma kifejlesztése 20 millió forintba került. Jelenleg száz kilométer megtételéért 600 forintot fizetünk. Hagyományos konnektoron keresztül tankolhatunk. Ha azonban megvalósul a napelemes töltés, az üzemanyagért nem kell fizetni. Minden további átépítés már sokkal olcsóbb - mondta Bednár Sándor. A villanyautóért elkötelezett urat azért kifaggattuk, ha beállítanánk egy autóval, annak átépítése vajon mennyibe kerülne. A prototípus ismerője úgy fogalmazott, ez az igényeinktől függ, hiszen, ha nagyobb teljesítményre, vagy tankolás nélkül hosszabb autózásra vágyunk, annak ára van, ami persze végül megtérül. Hozzátette, terveik között szerepel nagyobb méretű családi autó és kabrió elektromossá tétele is. Ugyanakkor elvetné a terepjárók átépítését, hiszen egy autó önsúlya minél kisebb, annál nagyobb hatékonysággal tud működni. Számításai szerint azonban egy Suzuki méretű autó átépítése 5000 eurótól indul, ez a 280-as árfolyammal számolva 1 millió 400 ezer forint. Ehhez hozzá kell számolni az akkumulátor árát. Egy szett a hagyományos ólom gél akkumulátor ára  minimum 2500 euró (az előbbi számítást folytatva 700 ezer forint), a lítium akkumlátorral való felszerelés azonban 5000 eurónál kezdődik. Ehhez még hozzáadjuk az autónk vételárát...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!