Borban (is) az igazság - Ki legyen Mór polgármestere?

Mór - Bár Mór és térsége a megye egyik legjobb helyzetben lévő vidéke, problémák e tájon is vannak. Gondok, amelyek a jövőben befolyásolhatják a móriak életét és mindennapjait. Megoldás kellene.

Tihanyi Tamás

Az elbocsájtások miatt időszerű a kérdés: mit tenne azért, hogy Mór ipara, ahogy mondani szokták  ne egy lábon álljon?  Mit tenne a móri bor, a móri borvidék népszerűsítésének érdekében?  A térség közlekedése nem a legjobb, milyen változásokért dolgozna? Járási kormányhivatalokat hoznának létre. Miként értékeli ennek  jelentőségét?    E  kérdésekre vártunk választ Mór  polgármesterjelöltjeitől. A helyi ügyek   irányításának felelősségét hárman vállalnák:  Brichter Józsefné,  a Mór Város Jövőjéért Egyesület jelöltje, aki közgazdász és tagja a móri képviselőtestületnek. Szivák János,   a Jobbik Magyarországért Mozgalom  jelöltje, akinek  bányatechnikus a végzettsége, s ma egy fuvarozó vállalkozásnál dolgozik. Fenyves Péter, a Fidesz-KDNP jelöltje, polgármester.

1. Az elbocsátásokról érkező hírek miatt is különösen időszerű a kérdés: mit tenne azért, hogy Mór ipara, ahogy mondani szokták, ne egy lábon álljon?

2. Mit tenne a móri bor, illetve a móri borvidék népszerűsítésének érdekében?

3. A  térség közlekedése bizony nem a legjobb. Milyen változásokért dolgozna a mielőbbi  javulás érdekében?

4. A tervek szerint az elkövetkezendőkben járási kormányhivatalokat hoznának létre. Miként értékeli e változás jelentőségét?  

Brichter Józsefné,  a Mór Város Jövőjéért Egyesület polgármesterjelöltje.  Közgazdász, okleveles üzemgazdász,  tagja a móri képviselő-testületnek

 

 

1. Célunk az iparterületen a működő vállalatok vezetőivel a folyamatos kapcsolattartás és új cégek letelepedésének elérése. Ehhez önkormányzati kedvezményeket nyújtunk. Helyi vállalkozóinknak a munkahely-teremtés és -megtartás, illetve -bővítés érdekében kedvezményeket nyújtunk, előnyben részesítjük őket más vállalkozókkal szemben. A település önfenntartó képességének növelése érdekében az üzemeltetésre és fenntartásra önkormányzati tulajdonú nonprofit társaságot hozunk létre, amely szervezi a közhasznú foglalkoztatást is, gondoskodik a közterületek fenntartásáról, és a munkanélkülieket is munkához, jövedelemhez juttatja. A tradicionális borvidékünket megfelelő turisztikai célponttá fejlesztjük, ezáltal nő a foglalkoztatottság a turizmus, vendéglátás terén.

2. A megalakult Turisztikai Desztináció jó lehetőség és irány a móri bor és borvidék népszerűsítésére. A borászoknak és a helyi civil szervezeteknek köszönhetően terjed a borturizmus és az idegenforgalom. Ehhez vendégcsalogató programok szükségesek a hagyományok bemutatásával, a helyi kulturális és művészeti csoportok részvételével. A helyi vállalkozók eddig is bizonyítottan jó kezdeményezéseit támogatni kell! (Sétakocsikázás, pincelátogatás...) Az idegenforgalom fellendülése jó hatással lesz a munkahely-teremtésre a vendéglátás, kereskedelem terén is. A borvidék gazdáinak szorgalmán és hozzáértésén kívül a  testület támogatására is szükség lesz. A jó bornak is kell a cégér! Megfelelő kommunikáció is szükséges a bor, a borvidék népszerűsítéséhez.

3. A közlekedési hálózat fejlesztése két részre tagolható. Először az átmenő forgalmat kell minimalizálni. A 81. számú főút és a Deák Ferenc utca felüljárójának elbontását, körforgalom megépítését támogatjuk, ismereteink szerint a tervek rendelkezésre állnak. Kiemelt feladat a 81. számú főút négysávosítása, erre vonatkozóan az országgyűlési képviselőnk ígéretével bírunk. Városi szinten a helyi autóbusz-közlekedés hosszú évek óta ugyanazon a korlátozott területen biztosított. Ezen változtatni fogunk. Fontosnak tartjuk, hogy heti rendszerességgel legyen egy-egy járat a temetőkhöz. Az elmúlt négy esztendő  alatt nem épült a városban kerékpárút, és nem sikerült a Mór-Csókakő borút pályázati forrásból történő megépítése sem. Ami elmaradt, igyekszünk megvalósítani!

4. Amennyiben a járási kormányhivatalok 2013-tól történő felállításának valóban az a célja, hogy az embereknek az ügyeik érdekében kevesebbet kelljen utazniuk, azzal egyetértünk. A kevesebb közigazgatási központ viszont felveti az államhatalmi koncentráció kérdését. A kormányhivatalok feladat- és hatásköre még nem egyértelmű. Kérdés, hogy a közigazgatási határok tologatása mibe kerül az adófizetőknek. Nekünk, civileknek a város lakóinak az érdeke az elsődleges, és nem az, hogy ezt régiós vagy járási hivatalban végzik. Úgy tudjuk, terv a hosszabbított ügyfélfogadás is. Ezt jónak ítéljük, ilyen tervünk egyébként nekünk is van a helyi hivatalban, hiszen valódi szolgáltató önkormányzat megteremtéséhez elengedhetetlen az ügyfélbarát kiszolgálás. 

 

Fenyves Péter, a FideszKDNP polgármesterjelöltje,  Mór  polgármestere, a Móri Többcélú Kistérségi Társulás elnöke 

 

 

1. Az elmúlt négy  évben intenzíven fejlesztettük a kis- és középvállalkozások   mozgásterét. Ezért szinte betelt  az eddigi iparterület, a további bővítéshez, fejlesztéshez új területek bevonása indokolt. Átgondolt lépéseket tettünk annak érdekében, hogy városunk ipara több irányban is fejlődőképes legyen, a város több iparterületén megteremtettük a teljes közműberuházást, út- és szennyvízhálózatot fejlesztettünk.  Az autóipar világválsága a városunkban működő autóipari nagyvállalkozásokat sem kímélte. A válság kezdetétől tárgyaltunk a cégvezetőkkel, és felkészültünk az ipari termelés csökkenésének kezelésére. A 2008. évben Ipari park-címet elnyert ipari területünk lehetőséget kapott arra, hogy európai uniós támogatásokat is igénybe vegyen az új és meglévő vállalkozások számára.    

2. A móri borvidék hazánk borvidékei közül méretében a kisebbek, hírnevét tekintve a jelentősebbek közé tartozik. A móri borok népszerűsítése céljából városunk több nemzetközi hírű nagy rendezvényt is szervez.  A tavasz első nagy vendégváró rendezvénye a Szent György-heti Vigasságok, ehhez csatlakozott idén nyáron  először a Mórikum Kultúr-Fröccs-Fesztivál.  A város legnagyobb nemzetközi hírű  rendezvénye, a szürethez kapcsolódó Móri Bornapok. E három kiemelt programsorozatot önkormányzatunk éves szinten közel 40 millió forintból rendezi meg.   Mór adottságai kiválóak ahhoz, hogy a további városiasodás fő hajtóereje a turizmus legyen. Ennek érdekében az elmúlt négy évben jelentős előrelépés történt, rendszeres résztvevői lettünk az Utazás kiállításnak is. 

3. Városunk a móri kistérség kereskedelmi, oktatási, kulturális, turisztikai központja. Az elmúlt nyolc év elhibázott közlekedéspolitikája megnyirbálta a  kistérség településeivel meglévő jó közlekedési rendszert. Törölt autóbuszjáratok, megszüntetett vasúti személyszállítás jelezte a pusztítás nyomait.
 A rombolás előtti autóbuszjáratok visszaállítása, valamint a megye székhelye és Mór közötti elővárosi vasúti közlekedés megteremtése oldhatja fel a jelenlévő problémát, amely megoldást hozhat a munkába járás, és a diákok biztonságos iskolába járása érdekében.
A közlekedés területén szakmai követelésem a 81-es számú főút négysávos bővítéséhez központi forrás biztosítása, amelyet az előző Gyurcsány-kormány átcsoportosított a budapesti metró-beruházáshoz.

4. Mór város kistérségi központ-szerepének erősödését látom ebben a javasolt intézkedésben, amely tovább erősítheti a térségben Mór város meghatározó, központi szerepét. Véleményem szerint a kormányzati javaslat lényege és célja, hogy ne az ember utazzon, hanem csak az okmány, a papír. Azaz ne kelljen az állampolgároknak felesleges és esetenként kényelmetlen, időrabló utazással tölteniük az időt, ügyes-bajos dolgaikat lakóhelyükhöz közelebb lévő hivatalban is el tudják intézni.    Úgy gondolom, hogy sokszor egy-egy ilyen intézkedés is sokat javíthat az emberek életminőségén, mindennapjain.   

Szivák János,   a Jobbik Magyarországért Mozgalom  polgármesterjelöltje.  Bányatechnikus a végzettsége, egy fuvarozó vállalkozásnál dolgozik

 

 

1. A móri vállalatok döntő többsége autóipari beszállító. Az emberek munkahelye, egzisztenciája nagymértékben függ az autóipar teljesítményétől, ezért szükségesnek tartom, hogy az önkormányzat mindent megtegyen annak érdekében, hogy a Mór és vonzáskörzetében működő vállalatok iparágának spektruma kiszélesedjen. Olyan vállalatok beruházásait kell támogatni önkormányzati eszközökkel (például kedvezményes földbérlet, adókedvezmények stb.), amelyeknek termékvonala nem kapcsolódik az autóiparhoz, és termékeikre folyamatos, egyenletes a kereslet.   Fontosnak tartom, hogy kistérségi szinten kidolgozzunk egy színvonalas közmunkaprogramot, amely lehetővé tenné, hogy a móri kistérségben lakók a kistérség bármely településein végezhessenek közmunkát.   

2. Minden kapcsolatunkat ki kell használnunk, amelyet kiépítettünk országosan és globális szinten is. Vannak kapcsolataink német, francia, szlovák városokkal, ezeket a kapcsolatokat kell szorosabbá tenni olyan kereskedelmi és kulturális megállapodásokkal, ahol mindenki jól jár. Úgy gondolom, hogy a mindenkori polgármester feladatához az is hozzátartozik, hogy eladja a móri kultúrát más városokban, országokban. Magyarországon is adódnak remek lehetőségek, például Pécs, Európa Kulturális Fővárosa, ahol rengeteg különböző nemzetiségű ember megfordul. Kiaknázhattuk volna ezt a  lehetőséget azzal, ha standot állítunk  Pécs főterén, vagy egyszerűen nyitunk ott egy üzlethelyiséget, ahol móri borokat, könyveket kínálunk a vásárlóknak, és ezzel népszerűsítjük településünket.

3. A térség közlekedését tekintve azt tartanám a legnagyobb áttörésnek, ha végre négy  sávban közlekednének a járművek a 81-es főúton. Ezt már a parlamenti választások idején is felvetettük, és nem teszünk le róla mindaddig, amíg meg nem valósul. Ez nemcsak az infrastruktúrafejlesztés szempontjából fontos, hanem emberéleteket is menthetünk, hiszen talán nincs olyan év, hogy ne halna meg valaki a 81-es főúton. Összefogást kezdeményeznénk a  főút mellett lévő települések polgármestereivel (politikai hovatartozástól függetlenül), közösen gyakorolnánk nyomást a kormányra annak érdekében, hogy megvalósuljon  a projekt. Az összes móri bevezető szakasz  megérett a felújításra,  erre is forrásokat kell találni. Említeném az új buszpályudvar építését,  a vasútállomás teljes felújítását.

4. Szerintem a kormány egyik legjobb javaslata. Mindenképpen hasznos abból a szempontból, hogy az állampolgárok kényelmesebben, rugalmasabban, hatékonyabban intézhetik folyó ügyeiket, valamint az ügyintézés koncentrációjának köszönhetően kevesebbe kerülhet az adófizetőknek. Azonban ennek csak akkor van értelme, ha megszűnik a protekcionizmus a közigazgatásban. Tehát amíg nincs természetes, rátermettség alapján működő szelekció ezen a területen, addig  lehet akármilyen jól kidolgozott struktúra, nem fog hatékonyan működni.  Megfelelő emberi erőforrást kell hozzárendelni ehhez a rendszerhez. Végre el kellene érni, hogy ne az legyen a döntő szempont egy hivatali állás betöltésénél, hogy ki kinek az ismerőse, hanem a rátermettség, a tudás és a felkészültség domináljon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!