Múltba néző és jövőbe tekintő természetbarátok

Székesfehérvár - Tekintsünk vissza az ország- és erdőjáró gyalogos és kerékpáros turisták előző évére, valamint nézzük meg, mit tartogatnak 2011-re!

Kővári Gabriella

Kondor Attilával, a Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetségének elnökével, és Asboth Katalinnal, a Városi Természetbarát Szövetség, illetve a Gyöngyvirág Természetbarát Egyesület elnökével beszéltük át az elmúlt év legfontosabb megyei és városi eseményeit, a már hátizsákba pakolt élményeiket, és ízelítőt kaptunk idei terveikből.
- Az egyik legfontosabb és országosan is elismert tavalyi túránk a Kincsesbánya teljesítménytúra volt. Ez egyúttal az Észak-Dunántúli Kupa nyitó eseménye, sőt ebben az évben a Cartographia Kupa nyitó túrája is volt. Az útvonal végighalad a Gaja-völgyben. Bár most módosítottunk az úton, mert a Pisztrángos-tónál az időjárás miatt a Gaja elvitte a hidat - mondta Kondor Attila.
-  Már nyolc éve minden évben megszervezzük diákoknak, gyerekeknek és családoknak a gróf Széchenyi Zsigmond szellemi hagyatékát ápoló Sárpentelei városi természetbarát találkozót áprilisban. A nyitó rendezvényen a parkerdőbéli Széchenyi-emlékkőnél velünk volt az író-vadász gróf özvegye, Magdi néni is. A gyerekek élvezték a dzsungeltúrát, a köteleken kapaszkodást, az akadályversenyt. Szellemi feladatokat, totókat oldottak meg Széchenyi életéről, erdei fotókiállítást is tartottunk. Részt lehetett venni 15 kilométeres gyalogos és kerékpáros teljesítménytúrán - vette át a szót Asboth Katalin. - Idén hosszabb távú gyalogtúrát tervezünk, sőt, a kerekes teljesítménytúra is megnő pár kilométerrel. Az erdei választék GPS-es kincskereséssel bővül, és ki lehet majd próbálni a nordic walking-ot is. A fehérvári mászóterem pedig kötélpályát, csúszkát épít ki. Erre az alkalomra a pentelei templomba orgonakoncertet tervezünk, illetve a Széchenyi-emlékszobát is meg szeretnénk nyittatni.

Kondor Attila fanatikus bringásként a Velencén tavaly már harmadik alkalommal megrendezett Nemzetközi és Országos Túrakerékpáros Találkozó megszervezésére a legbüszkébb, amely eseményt már negyvenedszerre tartották meg országosan.
-  Emlékezetesen jól sikerült a Vértesi kerekezés is, az aszfaltos és mountain bike-os teljesítménytúra. Idén lesz  rövidebb montis táv is,  hogy minél többen tudják teljesíteni - mondta Attila, majd Katalin idézte fel a megyei szövetség legfontosabb eseményét. A kisgyóni telep tavaly volt harminc éves, ezt megünnepelték. Lényegesnek tartják, hogy az ifjúság megkedvelje a természetjárást, ezért 2010-ben pontversenyt írtak ki általános és középiskolások részére, akiknek bizonyos mennyiségű túrát kell teljesíteniük szeptembertől júniusig.
 - Nagy sikernek tartjuk, hogy a városi szövetségünk tavaly pályázaton nyert "pénzmag" segítségével egy rozsnyói egyesülettel fel tudta venni a kapcsolatot, és  Aggteleken három napon át túráztunk, és szakmai tapasztalatokat cseréltünk a szlovák kollégákkal. A másik kiemelkedő rendezvény volt, hogy Fejér megye szervezhette meg a dunántúli megyék természetbarát szövetségeinek vezetői találkozóját _ mondta az elnökasszony.
- 2011 legnagyobb eseményének ígérkezik, hogy a hazánkat átszelő Országos Kéktúra mozgalom idén ötven éves. A Nagyvázsony és Bodajk közötti 110 kilométeren mi leszünk a szakaszfelelősök - mondta végül Kondor Attila.