Karbondesign a verdákon

FMH - A nyár slágere lehet a motorháztetőt védő karbon hatású designfólia. Aki pedig a hőségtől próbál menekülni, annak a kocsi ablakára ragasztható hővédő fólia segíthet.

Házi Péter

 

Egy évtizede még az volt a laza csávó, aki fullra lesötétített verdában közlekedett. Minél sötétebb, annál kellemesebb a klíma bent - ez volt az általánosan elfogadott nézet. Az idő azonban halad a maga tempójában, és szerencsére a technikai fejlődés is, így mostanra már olyan hővédő fóliákat sikerült kifejleszteni, amelyek igen sok fényt engednek be, ám az infravörös sugárzás formájában érkező hőt mégis visszaverik. Az egyre lenyűgözőbb hőkinttartó képességeket két, egymástól eltérő fejlesztésű fólia biztosítja - magyarázza Balikó László, aki maga is foglalkozik autófóliázással. Vannak a fémtartalamú anyagok, amelyek  általában nikkel-króm ötvözeteket tartalmaznak, s a fém maga veri vissza a hőt. A másik típusba az IR, azaz infraelnyelő fóliák tartoznak, amelyeknél a fólia nem visszaveri, hanem elnyeli a hőt. Ez utóbbinak előnye, hogy a kocsin kívülről sem tükröződik.

Egy átlagos  autóüvegről általában huszonhárom százalékban pattannak vissza a bőrre (és a kocsi belsejére is) káros UV-sugrak, egy hő- és UV-védő fólia viszont az (arra hajlamosaknál) bőrrákot okozó sugárzás akár száz százalékát is visszatartja. Ettől külön kell választani a hőkinttartó képességet, ami a legjobb minőségű fóliák esetében akár hetven-nyolcvan százalék is lehet, szinte függetlenül attól, mennyire sötét vagy éppen világos az adott fólia.  Azaz a laikus annyit lát, hogy habár az ablak nem koromsötét, a kocsiban mégis  kellemes hőmérséklet van.

A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint egyébként a hátsó ablakokra korlátozás nélkül, bármilyen sötétségű fólia ragasztható, amennyiben van hozzá műbizonylat és AF (autófólia) -engedély. Az első ablakokra csak olyan védőfólia tehető azonban fel, amely  az ablakkal együtt   legalább hetven százalékban átengedi a fényt, a szélvédőnek viszont minden körülmények között legalább hetvenöt százalékos áteresztő képességűnek kell lennie, akár van rajta fólia, akár nincs. A szakember tapasztalata szerint emiatt is egyre többen választják már a relatív világos, ám magas hőkinttartó képességekkel rendelkező fóliákat. 
- Mindenképpen ismertebb, márkásabb fóliát rakassunk az autónkra! Egyrészt, mert ezek bevizsgáltak, s van hozzájuk műbizonylat, ami nem jön rosszul egy esetleges igazoltatáskor. Másrészt a nem bevizsgált termékek esetében gyakran előfordul az optikai torzulás, ami akár a vezetésben is zavarhat minket   - tanácsolja Balikó András, aki egy nagy  újdonságra is felhívta a figyelmet. Ez pedig a többféle színárnyalatban készülő,  karbonhatású designfólia, amit az autók motorháztetejére ragasztanak. Ez a rali- és más versenyautók könnyített, karbonszálas motorháztetejét utánozza.  Minden bizonnyal ez lesz az idei  nyár slágere!
- Sokan szeretnék, ha autójuk matt bevonatú lenne, erre is van lehetőség ma már a fóliák  segítségével -  teszi hozzá Balikó András, akitől azt is megtudjuk, a kasztni fóliázása nyugaton a postai és telefontársaságos autóknál indult el évekkel ezelőtt, amivel egységes színűvé tették a flottát, s nem mellékesen védték a fényezést is. A praktikus megoldásból mára viszont igazi  divat lett!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!