Szándék van, összefogás kevésbé az egészségfejlesztésért

Egy felmérés szerint Komárom-Esztergom, Fejér és Veszprém megye pedagógusainak felelősségérzete és lelkesedése az általános iskolai egészségfejlesztés fontosságát illetően hasonlóan magas, mint az ország többi területén.

feol.hu

A pozitívumok mellett a problémák is azonos jellegűek: ebben a régióban is javítaná az egészségfejlesztés hatékonyságát, ha a pedagógusok szervezettebben, több külső és belső erőforrás bevonásával tudnának működni. A Béres Egészség Hungarikum Program reprezentatív felmérése országos és régiós szinten vizsgálta az egészségfejlesztés hatékony működését az általános iskolákban, azaz a fiatalok egészségmegőrzésének és betegségmegelőzésének egyik legfőbb színterén.

Az országos reprezentatív kutatásából az derült ki, hogy a pedagógusok tudják, mit érdemes tanítani, ha a gyermekek egészségfejlesztése a cél: rendelkezésükre állnak megfelelő tankönyvek, tananyagok. A tanárok tökéletesen érzik felelősségük súlyát is: országos szinten a megkérdezettek 92 %-a vallotta, hogy intézményi keretek között tennie kell a jövő generációjának egészségéért. Azzal is tisztában vannak (94 %), hogy a gyermekek egészségfejlesztése összetett, többszereplős feladat, sikeres megvalósításának elengedhetetlen feltétele a tanárok, az iskola vezetése, a szülők és a diákok összefogása.

Az egészségfejlesztés szervezettségének hiányosságait mutatja például, hogy a régió iskoláinak kevesebb, mint harmadában van csak aktualizált, egy évnél frissebb egészségfejlesztési terv, és tízből összesen hat iskolában van az egészségfejlesztési programok összefogására kijelölt személy. Pedig az országos adatok alapján elmondható, hogy a pedagógusok hatékonyabbnak látják az egészségfejlesztés működését, ha van ennek a területnek felelőse az adott iskolában.

Másrészt, a pedagógusok 45 %-a ismer, és tart fenn aktív kapcsolatot más iskolában dolgozó és egészségfejlesztéssel foglalkozó pedagógussal, tehát nem mindenki ad esélyt annak, hogy mások tapasztalatait, jó példáit is hasznosítsa a saját programjaik megvalósításában. Javítandó az aránya a külső erőforrások mozgósításának is: 32%-ban vonnak be pályázati vagy szponzori segítséget. Tízből három iskolában a szülőket sem tudják aktivizálni az egészségfejlesztési programokban való részvételre. Fontos lenne tehát segíteni a pedagógusokat abban, hogy ne csak a saját lelkesedésükre kelljen hagyatkozniuk.

Az alapítvány a gyermekek egészséges jövőjéért tenni akaró pedagógusokat kívánja támogatni. Részükre 2011 őszétől olyan képzést indít, amely abban nyújt segítséget, hogy a felső tagozatos egészségfejlesztés szervezettebb formában és még szélesebb körű összefogással valósuljon meg.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!