2011.12.03. 07:07
Elvtársak! Süllyed a hajó!
Székesfehérvár - Van itt minden. Ármány és szerelem, csalás és ámítás, csapás és önbecsapás, képmutatás és számítás. Hosszan kitartott, a nézőt már-már zavarba ejtő jelenetek, szirup helyett egy kis élet, vitriol, másképp szóló slágerek.
A tévedések elkerülése végett: nem Moliere, Csehov, Shakespeare valamelyik klasszikusa mozog a színpadon. Csak egy operett. Igaz, abból talán a legklasszikusabb, a legismertebb. A Csárdáskirálynő, jobban mondva A csárdáskirálynő. Mohácsi János verziójában az utóbbi. S hogy ez melyik változat? Nos, ez bizony a 2011-es székesfehérvári. Még akkor is, ha bő tíz évvel ezelőtt már megrendezte Kaposváron. Az alapok, az öccsével, Mohácsi Istvánnal közösen jegyzett átirat onnan való, de ahhoz képest is sokat változott az előadás tónusa. Hogy mennyire? Idézzük őt a színházi kiadványból: "Jóval melegebb és szívhez szólóbb előadás lesz ez, mint régen volt, de az is lehet, hogy ...cserébe jóval kiábrándultabb és megkeseredettebb is."
Így igaz. Nem láttam ugyan a kaposvárit, de a Vörösmarty Színházban bemutatott produkció ismét meggyőzött arról, hogy operettet ma nem lehet már úgy játszani, mint egykoron. Mohácsi azt is bebizonyította nekem, hogy nem szabad a műfajra finnyásan legyinteni, hiszen a rendezői képzelőerő és tehetség, a színészi képességek, a díszlet- és jelmeztervező kreativitása, a kellő ütemben megszólaló zenekar, mindez együtt lehetővé teszi, hogy mást is kihozzanak belőle. Többet, mint nosztalgikus elvágyódást, rózsaszín mázas heppiendet, életidegen gesztusokat.
Hanem bizony életet, igazi konfliktusokat, szerelmet és csalódást, apró drámákat. Ebből a szempontból érdemes figyelni az előadás két kulcsszereplőjét. Itt van mindjárt Bóni gróf, aki nem az a kedves, ugrálós, vicces figura. A társaság központja, de kemény, sőt, aljas is, ha kell, és a b...meg is kicsúszik a száján, amikor párjára rivall. Nem találja a helyét, már-már depresszív alkat. A számtalan operettben látott Keller János láthatóan örömmel fogadta a szerepértelmezést, és meg is felelt a kihívásnak. Vagy nézzük Cecíliát. A szerepet 1954-ben Honthy Hannának írták, aki a színpadon nem volt más, mint Honthy Hanna. Tóth Auguszta viszont Cecília: közönséges sanzonett és büszke hercegné, ellenszenves intrikus és kedves asszony, aki tudja, hogy a nők nemigen tudnak kiszakadni a társadalmi skatulyákból. Ne felejtsük, 1916-ot írunk. Miska pincér sem az az aranyos, szolgálatkész emberke. Nagy intrikus ő, helyezkedő, Kozáry Ferenc pedig rutinnal hozza a figurát. Ahogy Bata János is: Kerekes Ferkót fiatalabb színészek szokták játszani, itt viszont passzol az előadásba az öregedő, szétivott májú és agyú hajdani nőcsábász, akiben tán a legtöbb emberség lakozik.
Az előadás három felvonása egyébként olyan, mintha a stílus, a díszlet, a színészi játék hangsúlyváltozásai miatt három különböző darabot látnánk, de az egész végül összeáll és egymásra épül. Az orfeumi első rész lázas kavalkád, kedélyes haláltánc, sok-sok gróf és egyéb léhűtő elvtársakkal, italba menekülő egzisztenciákkal. (Az elvtárs szót Bihary úr és Oberleutnant Fazekas, azaz a megint testre szabott szerepeket játszó Tűzkő Sándor emlegeti rendkívül sűrűn, valamint azt is, hogy hajnali fél négykor lehet jelentkezni a pártba.) Nagyon gyakran elhangzik továbbá a társaság jelszava: "Le a franciákkal!"
A második rész, a bécsi bál rendezői ötletek egész sorát hozza, abban leptek meg igen kellemesen groteszk, abszurd, humoros jelenetekkel. A magyarkodó magyar tisztekkel, a hosszan kitartott, már-már nézőbosszantó jelenettel és a többi különlegességgel. Ám a harmadik etapot változtatták meg igazán Mohácsiék. A fiumei kikötőben vagyunk, a háttérben a Novara nevű óriáshajó, a Monarchia jelképe. Megérkezik, deus ex machinaként Károly főherceg majd IV. Károly király, hogy elvarrja a szálakat, és rendbe hozza a viszonyokat. (Kelemen Istvánt is megtalálta ez a szerep.)
Rendbe hozza? Ilyen szomorú szerelmeseket operettfináléban ritkán látni. Aztán a boldog társaság, a Monarchia-hajóval együtt elsüllyed. A felvonást látva még Fellini híres filmjének hangulata is megidéződött. A primadonnát kettős szereposztásban játsszák. Mohácsi láthatóan nem szabályos, hanem érdekes szépségű színésznőket keresett. Én Balla Eszterrel láttam a darabot, és elsősorban az énekhangja győzött meg. Edvint, a bonvivánt Lábodi Ádám alakítja. Inkább tűnik eltévedt értelmiséginek, aki nem tud mit kezdeni ezzel az élettel, mint daliás hősszerelmesnek.
Az előadás hosszú, több, mint négyórás. Viszont érdekes, szórakoztató, és szerintem izgalmas is. Kíváncsi voltam, mire képes az ország egyik legjobb rendezője. Engem meggyőzött.