2009.09.15. 02:28
A szupermarketek vezetnek
Budapest - Az első félévben spóroltak ugyan a fogyasztók, de vásárlásaikkor a szupermarketeket választották.
A szupermarketek forgalma nőtt leginkább
Fotó: FMH
A GfK Hungária első féléves jelentés szerint a háztartások kisebb mennyiséget vásároltak az elmúlt félévben az előző időszakokhoz képest, ezért a napi fogyasztási cikk piac értéke elmaradt a tavalyi szinttől. Idén is a szupermarket-csatorna érte el a legnagyobb növekedést, amely mögött elsősorban a csatorna expanziója áll. A diszkontcsatorna forgalmát alapvetően befolyásolta az egyik kereskedelmi lánc megszűnése miatt más csatornákba irányuló vásárlóerő-átcsoportosulás.
A magyar háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek nominálértéke 2009 első félévében 1 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző év első félévében. Figyelembe véve, hogy a KSH-adatok alapján a 2009. január-június időszakra jelzett élelmiszer-infláció 5,3 százalék volt, a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmének volumene relatíve nagyobb mértékben szűkült. A félév során a legnagyobb visszaesés február és március hónap során volt tapasztalható, amíg a második negyedévre a piac lassú regenerációja volt jellemző. A második negyedév végének optimista hangulata tükröződik a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom (FBI) indexének alakulásában is.
Annak ellenére, hogy spóroltunk a megvásárolt élelmiszer és háztartási vegyi áru mennyiségén az elmúlt félévben, nem jellemző a termékszerkezet változása, vagyis az olcsóbb árú termékek irányába való elmozdulás nem erősödött drámai mértékben ezen időszak alatt. A kereskedelmi csatornák közül idén, a tavalyi évhez hasonlóan a szupermarket-csatorna érte el a legnagyobb növekedést, amely mögött elsősorban a csatorna expanziója áll. A vásárlói hatókör közel 7 százalékkal volt magasabb, mint 2008 első félévében, részben az új boltnyitásoknak, részben az egysikú diszkontok szupermarketekké történő átalakításának köszönhetően. Emellett elmondható, hogy az élményszerű nagybevásárlások aránya visszaesett.