Több technikát próbálhatnak ki a kis alkotók

2018.07.13. 08:30

Önkifejezés, művészien a Színlabirintus táborban

A Színlabirintus táborban a gyerekek öt napon keresztül élhetik át a szabad alkotás örömét, s a művészet eszközeivel fejezhetik ki magukat.

Bokros Judit

A kisiskolások színpompás műveket, szobrot is alkottak

Fotó: Koppán Viktor Dávid/Fejér Megyei Hírlap

Mezítlábas, zoknis gyerekek szaladnak kezet mosni, miután elkészültek a színekben pompázó képeikkel, illetve a kedves kis agyagmanó figurával a Városi Képtár-Deák Gyűjtemény galériáján. Látszik, hogy a „Színlabirintus” művészeti alkotótáborban kényelmesen, felszabadultan, minél kevesebb kötöttség közepette alkothatnak. Csütörtökre már egészen összeszokott a társaság, s alig várják, hogy az elkészült műveket megmutassák majd egymásnak, illetve a szülőknek a pénteki záró napon – tudom meg a foglalkozások szakmai vezetőjétől, Novák Edith képző- és iparművésztől, művészetterapeutától, akinek munkáját Szűts Angéla múzeumpedagógus is segíti.

Idén már ötödször várták a gyerekeket a Színlabirintusba, amelyből két turnus indult, ám a jelentkezők száma akár többet is lehetővé tett volna. A téma mindkét tábornál egyforma: a képtárban jelenleg is látható Kecskeméti Művésztelep képeihez kötődik az alkotói folyamat, ezen keresztül bontakozik ki a művészet és a gyerekek kapcsolata. A nap mindig azzal kezdődik, hogy a kis alkotók minden reggel körüljárják a tárlatot, s kiválasztják azt a művet, amelyik aznap a leginkább megszólítja őket, amellyel a leginkább kapcsolatot tudnak teremteni. Látszik, hogy ebben mennyire befolyásolja őket például az, hogy esős vagy napos az időjárás. Fontos, hogy az adott képről közösen beszélgetnek is, tehát mindenki elmondja, mi ragadta meg – meséli Edith.

A kisiskolások színpompás műveket, szobrot is alkottak
Fotó: Koppán Viktor Dávid/Fejér Megyei Hírlap

Az első nap még a találkozásról, az ismerkedésről szól, ilyenkor próbálnak kapcsolatot teremteni egymással, s ez megnyilvánul az általuk készített alkotásokon is. Van, aki kicsit zárkózottabb, más temperamentumosabb, de jellemző, hogy az ötödik nap végére már egészen összecsiszolódik a társaság és a befelé fordulóbbak is kinyílnak. A cél egyébként ez lenne, vagyis az, hogy mélyebb önismeret alakuljon ki az alkotói folyamat során, de a gyerekek értékeljék a közösségi létet is.

Edith a művészetterápia eszközeivel „varázsol”. Minden eszköz, technika – például olajpasztell, akvarell, tempera – másért jó, másra ad lehetőséget. A kellemes hangulat megteremtését, a belső folyamatok mélyebb átélését lágy zene szolgálja, van mese és beszélgetés. A gyerekek egyre többet tudhatnak meg magukról és a többiekről a játékos feladatok révén. Csütörtökön például egy manós mesefeldolgozás történt, mozgással, majd agyagozással, rajzolással.

A gyerekek ugyan valamelyest elfáradnak, mégis érezhetően feltöltődve, sok új élménnyel gazdagodva térnek ilyenkor haza.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában