2020.12.09. 14:00
Nem csak az iskolapadban tanulhatunk nyelveket
Már a nyelvkönyveinket is a zsebünkben hordozhatjuk, ugyanis a mobilalkalmazások világában a nyelvtanulást is áthelyezhetjük az online térbe.
Könyv helyett telefon? Így is képezhetjük magunkat!
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Az idei év az élet számos területén hozott markáns, hosszú távú változásokat. Előtérbe kerültek olyan megoldások is, melyek merőben eltérnek a bevett szokásoktól. Nem kivétel ez alól a nyelvtanulás sem. A pandémia első hulláma alatt a nyelviskolák is áttértek az online felületekre, a kontakt órákat felváltották a videohívásra és telefonbeszélgetésre alkalmas szoftverek.
A kommunikáció egyre inkább átkerült az online térbe, amihez a nyelviskoláknak és a nyelvet tanítóknak is alkalmazkodniuk kell, hiszen a fiatalabb generációnak egyre nagyobb igénye van a mobilitásra és arra, hogy maguk határozzák meg, mikor, hol és milyen mennyiségű tananyagot szeretnének elsajátítani. Erre hatékony megoldást nyújthatnak a mobilapplikációk, melyekkel a szinte alapnyelvnek számító angol és német mellett akár oroszul, kínaiul, japánul vagy héberül is tanulhatnak mindazok, akik anyanyelvükön kívül más országok nyelvtanát is szeretnék elsajátítani.
Lehetséges az, hogy a hagyományos tanórák teljes mértékben a mobiltelefon képernyőjére költözzenek? Hatékony lehet a nyelvtanulás pusztán egy telefonos alkalmazással? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat. Az általunk megkérdezett szakértők véleménye abban mindenképp megegyezett, hogy a stabil nyelvtudás megszerzéséhez nem nélkülözhető a tanár jelenléte, főleg a kezdetekkor, amikor a tanulók még az alapok elsajátításánál tartanak.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/C2ANA-amD2g4LWpIXZJSaJLrBVKgD5884x_YbCvmctk/fill/2560/1706/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzc4OGNlMzA1MGY5YzRlMWU4NTI5NDBjMGViOWU3MGFl.jpg)
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Jelinek Éva: fontos a digitális eszközök alkalmazása
Jelinek Éva angoltanár a témával kapcsolatban elmondta, 25 éves szakmai tapasztalattal úgy gondolja, fontos, hogy az oktatás során a digitális eszközöket is alkalmazzák a pedagógusok. Ugyanakkor olyan mobilalkalmazással ő még nem találkozott, amely teljes mértékben, átfogóan megtanít egy adott nyelvet.
– Kezdő tanítványaimnak mindig ajánlok alkalmazásokat, mert a szókincs begyakorlására szuper megoldások vannak. Például a gyerekeknek szánt program kimondja az adott szót, megtanítja, begyakoroltatja. Azt látom, hogy alapvetően a nyelvtanításból a begyakoroltatás hiányzik legjobban. Erre nagyon jó megoldást jelentenek az alkalmazások – fogalmazott Jelinek Éva. Hozzátette, az alapos gyakorlás hozzásegíti a gyerekeket ahhoz is, hogy később bátrabban megszólaljanak az adott idegen nyelven.
– Szerintem ezeket nagyon jól bele lehet építeni a tanulásba, de az alkalmazásoknál főleg a visszajelzést hiányolom. Bár amilyen modern a technológia, biztos, hogy erre is találnak megoldást. Ráadásul a digitális eszközök motiválják a gyerekeket, ami a nyelvtanulásnál is nagy előnyt jelent – tette hozzá az angoltanár.
Hajdú Csaba: az online platform használatára nagy szükség van
Hasonló tapasztalatokról számolt be lapunknak Hajdú Csaba is, aki az általa fenntartott nyelviskolában is rendszeresen használja a mobil eszközök adta lehetőségeket. Már a tavalyi évben úgy gondolta, hogy az online platform használatára nagy szükség van, ezt a feltételezést a pandémia is alátámasztotta. Míg korábban a hagyományos tanfolyamok domináltak, addig mostanra előtérbe kerültek az online tanfolyamok és a mobilalkalmazások.
– Az ezeken keresztül történő tanulás olyan elemeket is behozhat a nyelvtanulásba, amely a magyarok idegennyelv-ismeretének lemaradását le tudja dolgozni. A mesterséges intelligencia képes alkalmazkodni a tanuló fejlődéséhez és egyes alkalmazások már testre szabottan tudnak anyagot biztosítani a hallgatók számára. Emellett hatékonyan fejlesztheti a szóbeli kommunikációt is, ráadásul különféle akcentusokkal is megismerkedhetnek a tanulók bizonyos alkalmazásokon keresztül – mondta kérdésünkre Hajdú Csaba iskolavezető, aki hozzátette, egy alap haladó szinttől kezdve már biztonsággal használhatók a technika adta lehetőségek.
Koronavírus Fejérben
- Fehérváron stagnál a koronavírus szennyvízben mért értéke
- Székesfehérváron is emelkedett a szennyvíz koronavírus koncentrációja
- Egy hét alatt 84 fővel emelkedett a Fejér megyei fertőzöttek száma
- 200 fővel emelkedett a Fejér megyei fertőzöttek száma
- 63 fővel emelkedett a Fejér megyei fertőzöttek száma