2012.04.10. 15:25
Koponyákból rajzolt arcok
Székesfehérvár - Lehet, hogy "szándékosan puritánok" a rajzok, de bizarr voltukban is szépek, érdekesek és hihetőek. Ilyenek (is) lehettek azok az emberek. A tárgyak, ékszerek, koponyák pedig a leletek gazdagságát igazolják.
A puritán jelzőt Kőnig Frigyes, a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektora említette az Arcrekonstrukció című tárlat megnyitóján. Arra utalt, hogy nem tudjuk, milyenek voltak a sok századdal előbb élt emberek, de olyanok is lehettek, mint a rajzokon. Amelyek persze nem hasraütve készültek, hanem tudományos, anatómiai háttér alapján. A kiállítás a Szent István Király Múzeumban, a Fő utcai Rendházban látható és a képzőművészeti egyetem művészeti anatómia, rajzi és geometriai tanszékének kutatási anyagát, a Perkáta Nyúli-dűlőn feltárt emberi maradványok rajzi feldolgozását mutatja be, kiegészítve a válogatott leletekkel. Ami a perkátai régészeti kincset illeti: Hatházi Gábor régész, a NEFMI Közgyűjteményi Főosztályának helyettes vezetője és Kovács Loránd Olivér ásatásvezető régész szerint is napjaink egyik legértékesebb leletéről van szó.
Hatházi, Kovács és Dávid Áron már egy korábbi írásukban utaltak arra, hogy a 62-es főút perkátai elkerülő szakaszához kapcsolódó feltáráson szinte a teljes középkor időszakának leletei megtalálhatók a 10-től a 16. századig. A feltárások révén a népesség- és településszerkezet is tanulmányozható, és a régészek érdeklődését különösen felkeltette a csaknem ötezer sír, amelyekben a kunok hatására hihetetlen mennyiségű tárgyi emlékre bukkantak. Megtalálták az egykori templom maradványait is. A templom és a temető feltárásának indulásakor egyébként a szakemberek szinte bokáig jártak a kukoricásban az elhunytak csontjaiban, a templom és egy másik kőépület köveiben.
S hogy miként lettek a koponyákból rajzolt arcok? Nos, a régészek már egy korábbi munkánál kapcsolatba kerültek Kőniggel és az egyetemmel. Másfél évvel ezelőtt pedig felkérték a perkátai ásatások leleteinek rajzi feldolgozására. Ő lapunknak elmondta, hogy a talált koponyák rekonstruáláshoz természetesen a lehető legpontosabb rajz kell. A fotó is elengedhetetlen, de nagyon ügyelni kell, hogy a kép torzításmentes legyen. Az arc felépítését meghatározzák az eredési és izomletapadási helyek, megvan a rendszerük. Arra is vannak táblázatok, hogy a bőr és izomzat vastagsága a fej bizonyos mérési pontjain mekkora. Vannak tehát minták, de nincs két egyforma arc, koponya.
- Művészeti anatómiát tanítunk az egyetemen, és ennek része természetesen az arc izma is. Vannak bizonyos törvényszerűségek, a csont szerkezeteiből nagy valószínűséggel kikövetkeztethető, mekkora volt az ember szeme. A koponyára építjük fel az izmokat és arra húzzuk rá a bőrt. A koponya tanulmányozásából kiderülnek egyéb részletek is, például az, hogy hány éves volt az illető - magyarázza a képzőművész-rektor.
Számítógéppel lehet arcrekonstrukciót készíteni, de az egyetemen a szabadkézi rajzot preferálták. A látásképesség, a megismerés fontos eszköze ez, ráadásul nagyon jó gyakorlat, pedagógiai módszer. A kiállításon látható 60-70 rajzból 25 Kőnig Frigyes műve, tízet készítettek tanártársai, a többi a hallgatók munkája. Izgalmasak, érdekesek.