2011.02.04. 19:19
Mi lesz, Amerika kapitány? Édes fiaim a Pelikánban
Székesfehérvár - Amerika kapitány fogad a színpadra vetítve a Pelikán Teremben és Bruce Springsteen: Born In The U. S. A. című, híres, büszke-dacos dala vezeti be a darabot.
A képregényfigura meg is jelenik a színpadon, Bert, a kisfiú ölti magára a jelmezt, és hőshöz egyáltalán nem illően beárulja a csúnyán beszélő srácot az utcáról. Azt kéri Keller bácsitól, hogy tartóztassa le a fiút. Ha nem is kapitány, de jó kis kertvárosi amerikai lesz majd belőle. Bert nem érti, miért olyan feszült a hangulat időnként Kelleréknél, és az ideges Kate néni miért tessékeli ki az ajtón. Ő nem ismeri a titkot, és ha ismerné, sem tudna mit kezdeni vele. Mert ez már az apák (anyák) és a felnőtt gyerekek dolga. Sőt, az a világ, amelybe Arthur Miller darabja, az Édes fiaim elviszi a nézőt, az felnőtteknek is nehezen elviselhető. Miller 1947-ben, nem sokkal a nagy háború után írta drámáját, amellyel azonnal nagy sikert aratott a New York-i Broadway-n. A rövid internetes leírás szerint a történet egy olyan gyártulajdonosról szól, aki hibás repülőgép-alkatrészeket ad el a háború idején, és ezzel amerikai pilóták tucatjainak halálát okozza. Csakhogy Joe és Kate Keller fia szintén pilóta volt, és Larry sem tért vissza.
A fehérvári Édes fiaiam rendezője, Hargitai Iván a kortól független erkölcsi dilemmáit próbálja kihámozni a darabból, többnyire sikerrel. Például azt, hogy a családért és a megélhetésért vívott harc adhat-e felmentést a korábbi, botlásnál azért súlyosabb vétekre. Istenítélet avagy a sors büntetése- e a szeretett fiú eltűnése, feloldozást adna-e, ha visszatérne? Meddig lehet elmenni, meddig bocsánatos kompromisszum valami, és honnantól megbocsáthatatlan hiba, bűn? Az, hogy ezek a kérdések felmerülhetnek a nézőben, nyilván a rendezői értelmezésnek köszönhetőek, s persze a szereplőválasztásnak, a színészi játéknak is.
Az első és elhamarkodott benyomásunk az lehetne, hogy Tűzkő Sándor túl fiatal, és más egyéniség is, mint amit Joe Keller szerepe megkívánna. Aztán rá kell jönnünk, hogy éppen ez a szereposztás és -felfogás az, ami kortalanná teszi az előadást.
Tűzkő habitusa, stílusa, beszédmódja maivá, közelivé teszi a figurát. Kezdeti magabiztossága csak látszólagos, arcrángása, szájrá(n)gásai mutatják bizonytalanságát, hogy aztán végül teljesen összeomoljon. Addig élsz, amíg Larry is él, kiabálja az arcába Kate, a feleség. Závodszky Noémi láthatóan teljesen elmerül a szerepben, tényleg átéli az asszony kínlódásait, a magára kényszerített hitet. A premieren láttam a darabot, de már teljesen kidolgozott volt az alakítás. Pillantásai, mozgása, ahogyan riadtan-eszelősen győzködi magát, és ahogyan eljátssza a hódító szépasszonyt, azt bizonyítja, hogy megtalálta a szerepet. Amely ki is meríti, de ez csak a végén, a tapsnál látszott. A többiek jó partnerek. Kelemen István Jim Bayliss, az orvos jól játssza, hogy megjátssza a feleségével bájolgó (papucs)férjet, miközben ő is tisztában van a titokkal. Akárcsak asszonya, Sue, akit Bakonyi Csilla alakít.
Számomra igazi meglepetést okozott Hernádi Szabolcs teljesítménye, akit most láttam először ilyen fontos szerepben. Ő Chris, a másik fiú, aki hihetővé tudja tenni, hogy más elvek szerint szeretne élni, mint egyébként imádott apja. Anne Deever szerepét a bájos Bábinszki Ágnes kapta, ő volna a történetben a figyelmeztetés, amíg bátyja, George Deever (Fehérvári Péter) a katalizátor. Nem okoznak csalódást, mint ahogyan Keller János (Frank Lubey) és Tenczler Tímea (Lydia Lubey) sem.
Nem látjuk ugyan a pisztolyt, de benne van a darabban, hogy a végén el fog sülni. Jól megírt dráma, van benne feszültség, érzelem és hatás, ami le is jön a színpadról. Érdekes, hogy ebben az évadban a Pelikán-előadások egyenletesebbnek tűnnek, mint a nagyszínpadi produkciók.
Talány, mint ahogy az is, mi lesz Amerika kapitánnyal.