2018.09.10. 11:30
Székesfehérvár továbbra is fenntartja a repülőtér fejlesztésére irányuló terveit
Huszonharmadik alkalommal rendezett repülőnapot az Albatrosz Repülő Egyesület: ennyi év már önmagában is hagyományt teremt.
A Nemere-projekt végén újra felszállhat a legendás repülőgép pontos mása
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Igen, az idei már valóban a huszonharmadik légiparádéjuk volt a székesfehérvári repülősöknek, akik tudják, hogy amit művelnek, egyben tisztelgés is az ősök és a hősök előtt, akik annak idején megteremtették, majd az elveszített világháború után újrateremtették a repülést a koronázóvárosban. A kezdeti évekre egyebek mellett egy sátorban figyelmeztették az utókort: 80 évvel Rotter Lajos világrekord repülését követően a Régi Vitorlázórepülő Sport Alapítvány és az Albatrosz Repülő Egyesület nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy újra megépíti a legismertebb magyar vitorlázógép, a Nemere repülőképes példányát. A projekt jövőre várhatja a sikeres zárást.
Egymást követték a felszállások
A vasárnapi repülőünnepet az esemény fővédnöke, Németh Szilárd honvédelmi államtitkár levélben üdvözölte, s elismerését fejezte ki azoknak, akik életben tartják a repülést Székesfehérváron, akik évről évre megszervezik azt a légiparádét, amely a megye talán legtöbb érdeklődőt vonzó rendezvénye. A politikus hangsúlyozta, hogy a tevékenység a honvédelmi nevelés és a toborzás miatt is fontos. Kár, hogy a honvédség az utolsó pillanatban végül lemondta a Gripenek és az új Airbus repülését, hiszen semmi sem hat jobban az ifjú szívekre, mint egy negyedik generációs harci gép látványa, a dübörgés a vibráló levegőben.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/gkzwOg6_I_yr4y1jQT_2M_Iq5OXjyzwJEPMT2EG8GQk/fill/1470/1102/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzQ0NjgzNWUwN2MyYzRhMzliNGE4ZTY1YTYzNzc5NTZi.jpg)
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Cser-Palkovics András polgármester ugyancsak az elismerés hangján szólt a látogatókhoz és a szervezőkhöz, s kijelentette: a város fenntartja a repülőtér fejlesztésére irányuló terveit, s bízik abban, hogy az elképzelések elnyerik a kormány támogatását, és akkor rövidesen örömteli bejelentéssel szolgálhat.
Nincs megfelelő leszállópálya
A településvezetőhöz csatlakozott szavaival Viza Attila önkormányzati képviselő, egykori ejtőernyős, aki kiemelte, hogy a Modern Városok Programjában szereplő reptérfejlesztési tervek készen vannak, minden érintett elvégezte a rá kiszabott feladatot. A kedvező döntésre azért is van nagy szükség, mert ma az egyetlen komolyabb infrastrukturális elmaradás éppen az, hogy nincs megfelelő leszállópálya az egyébként folyamatosan fejlődő koronázó város közelében.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/b1H9dM9JNy8th97JUfiviZYHdGwhE6LJcpxEbd9ipPo/fill/800/600/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzNhMzhhYjkxODdlZDQwZDQ5NDM2YWZiYWNmNDZjODNk.jpg)
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke tudja csak igazán, mennyi munka rejlik egy ilyen esemény megszervezése mögött. A hónapokig tartó egyeztetés és még az utolsó pillanatokban is eléjük gördülő akadályok elhárítása bizony kikezdi az egyébként önuralmukról híres légjáró emberek nyugalmát is. Az ég azonban kedvezett, vakító napsütésben figyelhették a bemutatókat a nézők, így elmondható, hogy odafent a legfontosabb támogató a szervezők mellé állt.
Ejtőernyős legendák
A programot az L–29-es Delfin érkezése nyitotta meg (majd zárta), az egykori kiképzőgép most már magyar jelzéssel repül. De aznap nem csak a levegő, a föld, a leszállópálya is megtelt látnivalókkal. Miközben a standokat és a csoportokba5 verődött érdeklődőket kerülgettem, lépten-nyomon ismerősökbe és barátokba botlottam. Olyanokba, akik nélkül nem lehet repülésről beszélni Székesfehérváron. Józsa Dávid vitorlázórepülő még percekkel saját bemutatója előtt is azon dolgozott, hogy minden rendben legyen a rendezvényen. Pula József, az ejtőernyős szakosztály vezetője a kupolás amerikai ejtőernyővel a hátán vett részt az első eligazításon: ők a katonákkal ugrottak együtt. Mészárovics György már az élő ejtőernyős legendák közé tartozik, hiszen tegnapig 16 ezer 7 (!) alkalommal ért épségben földet.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/PgBN-o-rPBokFl8BAqxp7z2fLIIOebtIs_1-0sMY3Go/fill/800/600/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzhiNjdjMjJhMWNmNzRlNDU4MDhkOGIxZTk5ZWY1ZTUz.jpg)
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap
De nem lehet mindenkit név szerint említeni, hiszen nem kevés azoknak a száma, akik életük értelmének tekintik mindazt, ami egy repülőtéren megtörténhet. Azok száma, akik szíve hevesebben kezd dobogni a másoknak büdös kerozinszagtól, a másokat idegesítő légcsavarszéltől, a másokat zavaró rotorzajtól.
Tisztelegtek a múlt nagyjai előtt
Börgöndön mindig cél volt, hogy azok is kipróbálhassák a repülést, akik azt valamilyen ok miatt korábban nem tették meg. Egy sor légijárműre lehetett jegyet váltani, s egymást követték a felszállások. A rendezők külön ügyeltek arra is, hogy oldtimer gépek bemutatásával tisztelegjenek a múlt nagyjai előtt. Így láthatták az érdeklődők például a Cimborát, a Super Futárt vagy a második világháborús veterán Po–2-est, a Dakota-rokon Li–2-est, vagy a futárgép Storchot. A Blériot XI. földi bemutatója egy olyan kort idézett, amikor a repüléshez nem csak bátorság, hanem már-már őrültség kellett. És természetesen eljött Veres Zoltán Európa-bajnok műrepülő pilóta is, a börgöndi repülőnapok állandó résztvevője, a székesfehérvári repülősök régi barátja.
Légiparádé a köbön - Börgöndi Repülőnap
Újabb év telt el tehát, a huszonharmadik. A reptér estére elcsendesedett, csak a sátrakat bontó, a gépeket ápoló albatroszosok beszélgetése hallatszott még. Ők ismét megtették a magukét. Áldozat ez, vagy tisztelgés? Szenvedély, vagy kötelességtudat? Azt hiszem, mindegy is. Repülés.