Mi fán terem a mobil képeslap?

Nem csak milliós értékű felszereléssel lehet érdekes, nézhető filmet létrehozni. Mi sem jobb bizonyíték erre, mint a fehérvári Vadócz Péter mobiltelefonnal készített alkotásai, melyekkel négy külföldi díjat nyert az elmúlt időszakban.

Házi Péter

 

Minden azzal kezdődött, hogy Vadócz Péter három évvel ezelőtt nyert egy komoly mobiltelefont. És amikor olaszországi nyaralása alatt a vonatjára várakozott, az üres percekben elkezdte próbálgatni, mit lehet kihozni egy ilyen kis készülékből. Vajon lehet-e vele nézhető filmet készíteni úgy, hogy se fókuszt, se élességet nem lehet állítani? - tette fel magának a kérdést a korábban már számos rövidfilmet is jegyző fiatalember. Tulajdonképpen ekkor kezdődött a "kísérletezés". Péter nem a legegyszerűbb megoldást választotta, azaz nem folyamatos "videofilmet", hanem többezer fotót készít, s ezeket fűzi össze később egy szerkesztőprogram segítségével összefüggő filmmé. Ebből adódóan ezek a néhány perces alkotásai érdekes, gyorsítottfelvétel-szerű mozgóképek.

A legnagyobb sikert a Colorful EU (Színes EU) című kisfilmje érte le (ezt ide kattintva lehet megnézni, és akár szavazni is rá!), mely 2007-ben egy cannes-i fesztiválon fődíjas lett, s készítőjének meghatározása szerint nem más, mint az EU-ról szóló kreatív asszociációs játék másfél percben. A filmben a körülöttünk zajló világ tárgyainak színeiből, formáiból állnak össze az uniós országok zászlói, illetve azok színvilága . A film annak idején fél éven át az EU hivatalos spotja is volt, nemrég pedig a belgiumi CinePocket mobilfilmes fesztivál fődíját hozta el. Egy másik kisfilmje, az olaszországi Materában forgatott "mobil képeslapja" egy brazil kisfilmfesztivál zsűrijének különdíját nyerte tavasszal, Rodoszról készített egyperces útibeszámolója pedig a svájci DotFest közönségdíjasa lett a múlt hónapban.

- A legnagyobb előnye egy mobilnak, hogy nem kell hozzá stáb: csak előveszed a zsebedből és már kezdődhet is a "kísérletezés". Hátránya viszont, hogy nagyjátékfilmet nyilvánvalóan nem készíthetsz vele, mert az igazi bukás lenne - tisztázza a határokat Péter, aki szerint ezek a spotok elsősorban a hangulatról, a benyomásokról szólnak. Manapság egyébként egyre több mobilfilmes, illetve online filmes fesztivált rendeznek a világ minden részén, s a műfaj egyre népszerűbb. Sőt, egyre több olyan cég van, aki nem akar reklámra úgy költeni, hogy egy profi filmes stábot bíz meg annak elkészítésével, hanem inkább kiír egy pályázatot, melyre bárki nevezhet saját ötletével. Az egyik amerikai élelmiszerlánc is ezúton keresi reklámfilmjét, melyre Péter is benevezett egy, az internet segítségével készített orosz-indiai-magyar koprodukcióval: Péter írta a forgatókönyvet, orosz ismerőse rajzolta a figurákat és készítette az animációt, az indiai ismerős pedig "felmondta" a hangot. Ez utóbbi film is különdíjat kapott. Szóval négy díj öt hónap alatt. Várjuk a folytatást!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!