2012.01.18. 05:26
Akik a Concordián koccintottak - egy magyar házaspár a kapitányról
Martonvásár - A múlt hét péntek este szerencsétlenül járt óceánjáró luxushajó fedélzetének színháztermében saját koreográfiáját adta elő a kisvárosban élő és dolgozó házaspár. A kapitányt, a letartóztatott Francesco Schettinót is jól ismerik.
Nagy-Kuthy Zoltán és Kuthy Mercedes tizenhárom éven át élt, dolgozott táncosként óceánjáró luxushajón, mindketten crew-ként, a személyzet tagjaként, fegyelmezetten tettek eleget minden utasításnak.
- Csak egyetlen példát mondok - kezdte Zoli a történetet kicsit felháborodva, mivel, mint mondta, a több ezer embert szállító, kiszolgáló hajón katonás rend, fegyelem uralkodik. Nekem szegezte a kérdést, el tudom-e képzelni, hogy a több mint négyezer embert miként lehet egy-két óra leforgása alatt kimenekíteni egy süllyedő hajóról? És vajon ki vezényelte le a mentést, ha - ahogy a hírek szólnak -, a kapitány elsőként hagyta el a hajót? Zoltán és Mercedes azért is figyeli a híreket, az információkat árgus szemekkel, váltanak üzeneteket a hajón dolgozó, kimenekített ismerőseikkel, mert kételkednek abban, hogy a kapitány egy ismerőse kedvéért tért volna le az útvonalról. A luxushajók kijelölt úton haladnak, a legkisebb eltérést is jelzik a műszereik, nemcsak a hajón, hanem a parti őrségnek is.
A házaspár legutóbb 2011. december végén lépett fel a Costa Condordián, a kapitány Francesco Schettino volt.
- A művészek, a felszolgálók, mindenki crew, személyzet a hajón - avatott be a luxushajó hétköznapi, de nyilvános titkaiba Zoltán. - Mindenkinek részt kell vennie a mentési gyakorlaton, így minket is vártak az egyik nap négykor. Ott voltunk, de az, akinek ellenőriznie kellett volna a gyakorlatot, valami miatt nem tudott jelen lenni, hát visszamentünk a kabinba. Fél óra múlva csörgött a kabintelefon, azonnal fel kellett mennünk, ha nem, a színpadról ráncigálnak le bennünket, szólt a hang. Nincs ellenvetés. Az utasoknak is végig kell csinálniuk a mentési gyakorlatot, ami abból áll, hogy felpróbálják a mentőmellényt, és megmutatja nekik a személyzet egy tagja, hol kell gyülekezniük, ha történik valami. Ennyi, ez körülbelül fél óra, de a legtöbben tiltakoznak, a mellényt sem veszik fel.
Zoli nem hajózási szakember - Mercedesszel együtt kitűnő táncos és tánctanár -, de a tizenhárom év alatt szerzett annyi tapasztalatot, hogy tudja, egy Concordia méretű hajón számtalan biztonsági eszköz szolgálja a zavartalan hajózást.
- Soha nem féltünk egyetlen hajón sem - tette hozzá Mercedes, pedig volt már kalandjuk, pontosan Schettino kapitánnyal.
- Dominikából hajóztunk, amikor egy szorosban egyszercsak minden megállt, hatalmas csend lett - idézte fel a kalandot Zoltán. Leálltak a dízelmotorok, nem volt áramellátás, de egy idő után a kapitány a munkatársaival kivezette a szorult helyzetből a hajót.
Azt is elmesélték, hogy a hajókürt hét rövid, egy hosszú jelzését hallva, mindenki tudja, valami baj van, cselekedniük kell, ahogy gyakorolták.
- A kapitányt régen ismerjük, 2008/2010 között két évet hajóztunk vele az Atlantica fedélzetén - folytatta Zoli. - Közvetlen ember, többször beszélgettünk. Alkoholt fogyasztani egyszer sem láttuk, még szilveszterkor sem koccintott pezsgővel.
A baleset után kedden öt holttestet találtak, így már 11 halálos áldozata van a tragédiának. A kapitány házi őrizetben van. Részletek itt!