Pénteken reggel leállt a Malév, kisvárosnyi ember kerülhet utcára

Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren nyugodtan várakoztak az emberek. A közszolgálati rádiónak nyilatkozó miniszterelnök reményét fejezte ki, hogy újraindulhat a légitársaság működése. Az ORFK szerint nem volt szükség rendőri intézkedére a repülőtéren. Este hétkor elindultak a lízingelt Boeingek a magyar nemzetközi repülőtérről, az első már megérkezett Írországba.

MTI

Ez történt az elmúlt órákban a Malév háza táján:

''Malévval soha többé nem utazok'' (videó)

Az utasok tanácstalanul vártak a Budapest Liszt Ferenc Repülőtér csarnokában. Itt nézheti meg a videót >>>

Állásbörzét hirdetnek a Malév-dolgozóknak (videó)

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Völner Pál szerint a Malévot valószínűleg felszámolják, de a vállalat nem feledkezik meg az utasokról és a dolgozókról. Itt megnézheti a videót >>>

Kétezer új munkahelyet teremt a Ryanair (videó)

A Ryanair a Malév leállását követően Budapestre telepíti 4 Boeing gépét és két héten belül megnyitja budapesti bázisát ismertette Michael Cawley, a cég vezérigazgató-helyettese sajtótájékoztatóján a légitársaság teveit. Itt megnézheti a videót >>>

Tudjon meg többet, lapozzon!

 

OLDALTÖRÉS: Elvitték a lízingelt Malév Boingeket

Elindultak a lízingelt Boeingek

Elindultak a lízingelt Boeingek

Elindultak a lízingelt Boeingek

Nem sokkal este 7 óra előtt elindult az első két lízingelt Malév Boeing 737-es a Liszt Ferenc repülőtérről az írországi Shannonba, az International Lease Finance Corporation (ILFC) központjába - derült ki a flightradar24.net online radarképéből. 

Az első gép, amely felszállt, a Malév 737-800-as típusú, HA-LOU lajstromjelű gépe volt, amely a flottában egyedülálló, oneworld festéssel rendelkezik. Az úgynevezett közelkörzeti légiirányítónak a pilóta a bejelentkezést követően azt mondta: "indul a fekete sereg".

A gép, miután megtett egy iskolakört, pár méterrel a repülőtér fölött áthúzott és repülős szokások szerint "elköszönt" az eddigi bázisául szolgáló repülőtértől. A pilóta megköszönte a légiforgalmi irányítónak az évtizedes munkát, és azt mondta: "reméljük, lesz még Malév hívójel az éterben". Este 8 óráig még egy gép, a HA-LOH lajstromjelű Boeing szállt még fel, ezzel három 737-800-as Boeing hagyta el eddig a Liszt Ferenc repteret.

Berényi János, a működését péntek reggel beszüntető Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat.

Péntek délelőtt az MTI úgy értesült, hogy a repülőgépeket szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. Az értesülést nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagált a megkeresésre.

A Malév hétfői igazgatósági ülése után a légitársaság vezetése még azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket.

A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.

Leszállt az első Boeing Írországban

Nem sokkal este 10 óra után, 3 órával a felszállást követően landolt az első Malév-gép az írországi Shannon repülőterén - derül ki a flightradar24.com online radarképén.

OLDALTÖRÉS: Mi lesz a Malév-dolgozókkal - Kisvárosnyi ember kerülhet utcára

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén - áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében, amelyet pénteken juttatott el a szakszervezeti szövetség az MTI-nek.

A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre.

A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket.

Azonban jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására - véli a szakszervezeti szövetség. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.

Eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk. Nemcsak a fenyegető szociális krízis diktálja ezt: a repülőtéri szakembergárda egyben tartása elengedhetetlen volna egy új, tiszta lappal induló magyarországi központú légitársaság beindításához is - olvasható a MAPLESZ közleményében.

A pilóták keresettek külföldön, és belföldön is

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta el az MTI kérdésére Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken. A Travel Service charter légitársaság pedig közölte: Budapestről induló járataihoz keres munkatársakat.

A Travel Service légitársaság máris "lecsapott" a magyar pilótákra. Pénteken a cég bejelentette, hogy 2012. május elsején menetrendszerinti járatokat indít Budapestről, Smartwings márkanév alatt, de a célállomásokat még nem közölte. Közleményük szerint kapitányi, másodtiszti és utaskísérői pozícióba keresnek munkatársakat Boeing 737-800 típusú repülőgépekre.

A HUNALPA alelnöke megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el egy pilóta. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni.

Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is - közölte Kiss Kálmán.

A HUNALPA alelnöke hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.

Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.

OLDALTÖRÉS: Miniszteri rendelet a légiutas-szállítás rendkívüli feladatainak finanszírozásáról

Megjelent a nemzeti fejlesztési miniszter rendelete a légiutas-szállítás rendkívüli feladatainak ellátása fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásáról a Magyar Közlöny pénteki számában péntek este, és azonnal hatályba is lépett

Megjelent a nemzeti fejlesztési miniszter rendelete a légiutas-szállítás rendkívüli feladatainak ellátása fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásáról a Magyar Közlöny pénteki számában péntek este, és azonnal hatályba is lépett

Megjelent a nemzeti fejlesztési miniszter rendelete a légiutas-szállítás rendkívüli feladatainak ellátása fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásáról a Magyar Közlöny pénteki számában péntek este, és azonnal hatályba is lépett

Kedd óta már hatályos a kormány rendelete arról, hogy 2 milliárd forintot különítenek el a rendkívüli intézkedésekre fenntartott kormányzati keretből, és ez biztosít fedezetet a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt. menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez szükséges rendkívüli intézkedések miatti kiadásokra.

Az előirányzat felhasználásával kapcsolatban a miniszter a MAG Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MAG Zrt.) számára feladatokat határoz meg, így a zrt. az előirányzat terhére kötelezettséget vállal, és azt pénzügyileg ellenjegyzi.

A miniszter, a Malév Zrt. és a MAG Zrt. a rendelet végrehajtásához szükséges feladatokról háromoldalú megállapodást fog kötni.

A most közzétett miniszteri rendelet a Malév menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez

szükséges kiadásokra és a Malév Zrt. feladataival összefüggésben felmerülő, a Malév Zrt. szervezetének működtetését szolgáló kiadásokra nyújt finanszírozási lehetőséget. Kiköti azt, hogy a felhasználás során a feladatot végző MAG Zrt.-nek a rá bízott feladatokkal összefüggésben felmerülő kiadásaira, valamint a Malév Zrt. szervezetének működtetését szolgáló kiadásokra nem fordítható több, mint az előirányzat 5 százaléka. Az előirányzat terhére visszatérítendő támogatás és kölcsön nem nyújtható.

OLDALTÖRÉS: Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni

Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni

Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni

Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni

 Az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultsága, az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak.

Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője, az OTP Travel ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) olyan közleményt tett közzé, amellyel a továbbiakban nem engedélyezi az irodáknak a repülőjegyek visszatérítését és cseréjét.

A szóvivő hangsúlyozta, hogy eddig hivatalosan sem a Malév, sem pedig a IATA nem kereste meg őket.

A MUISZ szakjogászok által megfogalmazott állásfoglalást készített a Malév leállásával kapcsolatban.

Eszerint az utazási szerződésről szóló kormányrendelet értelmében az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből eredő károkért, kivéve, ha a nem-teljesítést vis maior okozta. A rendelet szerint vis maior az utazásszervező által nem befolyásolható, ésszerűen el nem hárítható olyan külső körülmény, amelyet a szerződéskötés idején nem látott és ésszerű elvárhatóság mellett nem is láthatott előre.

Mint írják, a vis maior következtében a teljesítés olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, ezért az utazási szerződés megszűnt. A szerződés a jövőre hat ki és nem jár a szerződéskötés előtti helyzet visszaállításával, vagyis nem kell visszafizetni a részvételi díjat - állapítják meg.

A napokban kiadott kormányrendelet rendezi a kártalanítást és segítségnyújtást azon utasok számára, akiknek az érvényes Malév-menetjegye a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján vagy azt követően 3 naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Ez utóbbi rendelet nem zárja ki a csomagban értékesített jegyek jogosultjait a kártalanításból, ezért a rendeletben foglalt feltételek szerint a kártalanításra és segítségre jogosultak.

Nem utazási csomag részeként értékesített repülőjegyek esetében a magyar polgári jog értelmében az utazási iroda a légitársaság ügynökeként jár el, a jogviszony a légitársaság és az utas között jön létre, ezért az irodát nem terheli a visszatérítés vagy kártérítés költsége.

A magyar utazási irodák - hasonlóan más rendkívüli helyzetekhez - mindenben az utasok rendelkezésére állnak és minden segítséget megadnak, hogy az európai uniós, magyar és légitársasági szabályoknak megfelelő legkedvezőbb megoldást megtalálják a Malév leállása által érintett utasok számára - hangsúlyozza a MUISZ.

OLDALTÖRÉS: A Malév leállásával elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

A Malév leállásával megszűnhet a Malév tiltott állami támogatása miatt az Európai Unió által előírt visszafizetési kötelezettség, szakértői vélemény szerint. Kiss Dávid, egy ügyvédi iroda szakértője az MTI kérdésére pénteken azt mondta, hogy az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne.

A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny.

Kiss Dávid arról is beszélt, hogy egy állami tulajdonú új légitársaság létrehozása, különösen ha vállalkozóval együtt alakulna, nem ellentétes az EU szabályaival, de a tevékenységét már nem lehetne állami pénzből finanszírozni. Arra külön felhívta a figyelmet, hogy a csődbe ment társaság vagyonelemei csak piaci áron kerülhetnek, ha kerülnek az új légitársasághoz, mert különben a tiltott állami támogatás visszafizetési kötelezettségét kiterjesztik az új légitársaságra, mint az előző jogutódjára.

OLDALTÖRÉS: A többi légitársaság kisegíti a pórul járt Malév-utasokat

Légitársaságok csatasorban

Légitársaságok csatasorban

Légitársaságok csatasorban

Több légitársaság is jelezte pénteken, hogy a Malév leállása miatt a reptereken rekedt utasok igénybe vehetik szolgáltatásaikat, különböző kedvezményekkel, illetve szükség esetén nagyobb gépeket indítanak.

A Lufthansa Csoport bővíti járatai kapacitását Frankfurt, München, Bécs és Zürich célállomásokra, valamint február 6-tól Berlinbe, Hamburgba és Brüsszelbe indít új járatokat - tájékoztatott pénteken, a Malév leállását követően a társaság.

A vállalat a csoporthoz tartozó társaságok kapcsán arról tájékoztatott: az Austrian Airlines a megnövekedett utas igényekhez igazodva szintén nagyobb kapacitású gépekkel közlekedik a Bécs-Budapest útvonalon. Február 7-től a Swiss Air Lines megnöveli a Budapest-Zürich vonalon közlekedő járatok kapacitását, a Brussels Airlines pedig az eddigi két járat helyett napi három alkalommal indít járatokat Brüsszelbe 2012. februá

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!