2012.04.19. 09:45
Készülődés a Rippl-Rónai tárlatra: az eredeti művek mellett egy utánzat is látható
Székesfehérvár - Közhely, de - vagy éppen ezért - igaz: Rippl-Rónai József képei a magyar műkereskedés slágerei. Nagyon keresettek, így aztán nagyon drágák is. Nem csoda, hogy hamisították.
Mint arról már hírt adtunk, Valahol otthon... Kaposvár, Párizs, Budapest címmel gyűjteményes kiállítás nyílik Rippl-Rónai József (1861-1927) festőművész képeiből a Városi Képtár-Deák Gyűjteményben április 20-án, 17 órakor. A tárlat rendezője, kurátora a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum munkatársa és szakértője, Horváth János, akivel a kezdetekről és a művészi sikerekről is beszélgettünk. Arról, hogy Rippl-Rónai a müncheni akadémiai tanulmányai után Párizsba került, ahol Munkácsy Mihály tanítványa volt. Vagy inkább segédje, mert az volt a dolga, hogy a műkereskedők megrendelésére a mester képeit másolta. A másolatba aztán Munkácsy belejavítgatott, hogy mégiscsak a sajátjaként lehessen eladni.
Rippl-Rónai felismerte, hogy így csak epigon lehet, ezért elhatározta, hogy kialakítja a saját stílusát. A szecesszióban találta meg az önkifejezési módot. A vonalszerűségben, síkszerűségben, és mivel akkor még nem használt élénk színeket, hanem feketét és szürkét, ő maga nevezte el ezt az időszakát fekete korszaknak.
Az 1900-as évek elején hazatért Kaposvárra. Párizsban már nevet szerzett, ám itthon a budapesti kiállításokra küldött képeit kizsűrizték, elutasították. Aztán az enteriőr korszak képei hatalmas sikert és anyagi jólétet hoztak, akkor vásárolta a kaposvári birtokot, a Római Villát is. Következett tíz boldog év, a kukoricás korszak, ám nagy megrendeléseket az nem hozott. Végül az utolsó, az 1927-es haláláig tartó időszak, a pasztell arcképek ismét meghozták az anyagi jólétet, a nagy népszerűséget. Közhely, hogy Rippl-Rónai képei a műkereskedelem slágerei és már életében hamisították. Néha csak játékból. Halála után azonban sorra elkezdték forgalmazni az utánzatokat, jó festők másolatait. A fehérvári kiállításon is bemutatnak egyet. Azt, amelyet a hatvanas években védetté nyilvánítottak, aztán amikor a Deák gyűjteményt Fehérváron bemutatták, éppen Horváth János állapította meg róla, hogy hamis. Ezt később a Magyar Nemzeti Galéria is igazolta. Az ominózus képet három különböző kompozícióból, eredeti művek részleteiből eszkábálták össze, az enteriőr korszak stílusában. Rajta Rippl-Rónai másik, kisebb, három egymásba nyíló szobájú kaposvári háza látható. Az eredeti képen a festő édesanyja szerepelt és a címe: Amikor az ember a visszaemlékezéseiből él.
Az ismeretlen hamisító azonban Piacsek bácsit (Rippl-Rónai legendás modellje-figurája) ültette a képre. A ráfestett bútorok ma is léteznek, kiállításon láthatók, az egykori gyűjtő ezért is hihette, hogy eredeti alkotáshoz jutott.