Gazdaság

2009.11.03. 03:29

Gépjármű-biztosítás - milliós piac

Budapest - A kötelező felelősségbiztosítással volt kapcsolatos a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez tavaly beérkezett - a biztosításokkal összefüggő - panaszok fele.

B. Kiss László

A kármentes ügyfelek már 2002-ben elérhették a legmagasabb, bónusz 10-es (B10) díjbesorolási kategóriát. A 2008 decemberi adatok szerint a teljes személyautó-állomány mintegy 35 százaléka B10-es, mintegy 23 százaléka A0-as bónuszfokozatú volt, míg a maluszos járművek aránya minimális (1,6 százalék). E mutatók részben a biztosítói nyilvántartások korábbi hibáiból erednek, részben pedig - a piacszerzés miatt - nem pontosan tükrözik az elmúlt másfél évtized változásait - húzta alá lapunknak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelet megállapításai közül Binder István, a PSZÁF szóvivője. A kgfb-üzletág bruttó díjbevétele 2008-ban az állomány növekedése ellenére csökkent, s mintegy 129,5 milliárd forint volt. 2008-ban az egy szerződésre jutó díj 5,9 százalékkal csökkent 2007-hez képest (35 254 forintról 33 177 forintra), aminek egyik oka az , hogy az állományban az alacsonyabb díjú járművek száma nőtt. 2008-ban növekedett az egy kárra jutó kárfelhasználás is (2,2 százalék), miközben csökkent a kárgyakoriság. 2008-ban az egy kárra jutó kárfelhasználás 488 ezer 502 forint volt. A tavalyi kárgyakoriság 4 százalék volt, a korábbi évekhez képest kedvezőbben alakult, s ez az arány európai viszonylatban is jónak mondható. A veszélyközösség szempontjából a legrosszabbak a trolibuszok, a vontatók és a 80 férőhelynél nagyobb buszok. A személyautóknál a kárgyakoriság arányosan növekszik a motor térfogatának nagyságával. A magyar piacon általában és az EU tagállamainak többségében is a kgfb veszteséges üzletágnak számít. A hazai biztosítók eredményét tekintve jelentős javulás kezdődött 2005-től. A piac tavalyi 14 (a MÁV ÁBE nélkül) szereplője közül hét ért el nyereséget az üzletágban, akadt példa azonban a bruttó díjra vetítve 40 százalékosnál nagyobb veszteségre is.

Az idei első fél évben a felügyelethez érkező biztosítási panaszok 53 százaléka - 711 - volt kötelezővel kapcsolatos panasz.

A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták - tudtuk meg a PSZÁF szóvivőjétől.

A kármentes ügyfelek már 2002-ben elérhették a legmagasabb, bónusz 10-es (B10) díjbesorolási kategóriát. A 2008 decemberi adatok szerint a teljes személyautó-állomány mintegy 35 százaléka B10-es, mintegy 23 százaléka A0-as bónuszfokozatú volt, míg a maluszos járművek aránya minimális (1,6 százalék). E mutatók részben a biztosítói nyilvántartások korábbi hibáiból erednek, részben pedig - a piacszerzés miatt - nem pontosan tükrözik az elmúlt másfél évtized változásait - húzta alá lapunknak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelet megállapításai közül Binder István, a PSZÁF szóvivője. A kgfb-üzletág bruttó díjbevétele 2008-ban az állomány növekedése ellenére csökkent, s mintegy 129,5 milliárd forint volt. 2008-ban az egy szerződésre jutó díj 5,9 százalékkal csökkent 2007-hez képest (35 254 forintról 33 177 forintra), aminek egyik oka az , hogy az állományban az alacsonyabb díjú járművek száma nőtt. 2008-ban növekedett az egy kárra jutó kárfelhasználás is (2,2 százalék), miközben csökkent a kárgyakoriság. 2008-ban az egy kárra jutó kárfelhasználás 488 ezer 502 forint volt. A tavalyi kárgyakoriság 4 százalék volt, a korábbi évekhez képest kedvezőbben alakult, s ez az arány európai viszonylatban is jónak mondható. A veszélyközösség szempontjából a legrosszabbak a trolibuszok, a vontatók és a 80 férőhelynél nagyobb buszok. A személyautóknál a kárgyakoriság arányosan növekszik a motor térfogatának nagyságával. A magyar piacon általában és az EU tagállamainak többségében is a kgfb veszteséges üzletágnak számít. A hazai biztosítók eredményét tekintve jelentős javulás kezdődött 2005-től. A piac tavalyi 14 (a MÁV ÁBE nélkül) szereplője közül hét ért el nyereséget az üzletágban, akadt példa azonban a bruttó díjra vetítve 40 százalékosnál nagyobb veszteségre is.

Az idei első fél évben a felügyelethez érkező biztosítási panaszok 53 százaléka - 711 - volt kötelezővel kapcsolatos panasz.

A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták - tudtuk meg a PSZÁF szóvivőjétől.

Az idei első fél évben a felügyelethez érkező biztosítási panaszok 53 százaléka - 711 - volt kötelezővel kapcsolatos panasz.

A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták - tudtuk meg a PSZÁF szóvivőjétől.

Az idei első fél évben a felügyelethez érkező biztosítási panaszok 53 százaléka - 711 - volt kötelezővel kapcsolatos panasz.

A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták - tudtuk meg a PSZÁF szóvivőjétől.

A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták - tudtuk meg a PSZÁF szóvivőjétől.

A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták - tudtuk meg a PSZÁF szóvivőjétől.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!