Gazdaság

2012.12.03. 20:18

Az ár a legfontosabb

Fejér – Egyre homogénebbé válik a láncok termékkínálata, miközben a legintenzívebb vásárlók egyre inkább az alacsonyabb jövedelmű háztartások közül kerülnek ki – derül ki a GfK adataiból.

Klecska Ernő

A tavalyi évhez képest több változás is történt a diszkont csatornában – állítja a GfK Hungária 2012. évi diszkontokról szóló tanulmánya. A márkatermékek – néhány kivételtől eltekintve – továbbra sem tudtak érdemben terjeszkedni a diszkontok polcain.

A GfK Hungária 2012 novemberében újra elkészítette a diszkontláncokkal foglalkozó tanulmányát, amelynek a közelmúlt politikai történései és gazdasági folyamatai különös aktualitást adnak. „A diszkont csatorna külön vizsgálatát indokolja, hogy a magyar háztartások jelentős hányadát – 85 százalékát – vásárlói között tudhatja, a napi fogyasztási cikkek piacán a részesedése magas és folyamatos emelkedést mutat” – mondta el Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

 



A márkatermékek – pár kivétellel – továbbra sem tudtak érdemben terjeszkedni a diszkontok polcain (Fotó: Nagy Norbert)

 

– Fontos továbbá az a tény, hogy mind a versenytárs kereskedők, mind a beszállítók számára komoly piaci kihívást jelent, megválaszolandó üzleti kérdéseket vet fel. Az elmúlt hónapokban további aktualitást adott a témának a diszkont- kérdés gazdaságpolitikai vetülete (a plázastop rendeleten keresztül), valamint az egyik piaci szereplő felvásárlása és így kiesése a diszkontok mezőnyéből – magyarázta a szakember. Azon háztartások, amelyek vásárolnak a csatornában, teljes FMCG-költésüknek (a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket nevezik így) átlagosan ötödét hagyják itt. A többi csatorna közül a hipermarketek a legerősebb versenytársak, míg a hazai láncokkal jellemzően alacsonyabb a helyettesítés aránya, de az egyes láncok között jelentős egyéni különbségek is megfigyelhetők e tekintetben. A diszkontok kínálata egyre homogénebb: évről évre kevesebb az olyan termékkategória, amelyben egy-egy lánc sajátos kínálatával jelentősebb előnyre tudna szert tenni.

A kereskedelmi márkák szerepe továbbra is kiemelkedő a csatornában és egyre növekvő mértékű, annak ellenére, hogy az elmúlt években több, a saját márkákra alapozó lánc is megnyitotta polcait néhány vezető márkatermék előtt. A gyártói márkák jelentősebb piacrészt csak egyes élvezeti cikkek, néhány nagyon erős gyártói márkával jellemezhető kategória, vagy pedig olyan monopoljellegű termék esetén tudtak elérni, mint például a cukor. Ami a diszkontok árszintjét illeti, a más csatornákban is erős árversennyel jellemzett kategóriákban, s a nem a szűkebb profiljukba tartozó frissáruk terén nem, vagy alig olcsóbbak, mint az országos átlag, míg más termékcsoportokban akár 15 százalék feletti árelőnyt is kínálhatnak.

Az egyes diszkontláncok között jelentős különbségek találhatók mind az árukategóriák tényleges árazása, mind az árszint vásárlói megítélése terén. Részben ennek, részben a különböző földrajzi jelenlétnek a következtében a láncok vásárlóközönsége is eltér egymástól, de országos átlagban elmondható, hogy a kisvárosi és a 60 évesnél idősebb háziasszony vezette háztartások átlagon felüli mértékben költenek a csatornában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!