2017.11.24. 09:00
A felelőtlen pazarlásra hívja fel a figyelmet a Ne vásárolj semmit nap!
Nem véletlen, hogy a november utolsó péntekére eső Ne vásárolj semmit nap! ideje akkor van, amikor a fogyasztói társadalom vásárlási láza a tetőfokára hág – az év végi ünnepek közeledtével speciális üzenete van. De felhívja a figyelmet a méltányos kereskedelemre, valamint arra, hogy a túlfogyasztás egyik oldalon ugyan hozzáad, a másikon viszont elvesz.
A Kossuth Lajos iskolában a Zöld suli konferencián saját kezűleg készített karácsonyi díszeket vehettek kezükbe a gyerekek
Fotó: Pesti Tamás
A karácsony ne csak arról szóljon, hogy miből mit vásároljunk, s hogy az minél értékesebb legyen, hanem hogy a mértéktartó, akár egyénileg készült meglepetések is ugyanolyan értékesek lehetnek – ez volt az egyik üzenete annak a konferenciának, melyet a Ne vásárolj semmit! nap kapcsán tartottak csütörtökön a Kossuth Lajos Általános Iskolában.
Újszászi Györgyi, a Védegylet Egyesület főtitkára a méltányos kereskedelem fontossága mellett kiemelte azt az észrevétlen, ámde mindannyiunkat érő hatást, amely életünk szinte minden pillanatában ér bennünket: a fogyasztás kényszerét, amely otthonainkba is bekúszott már. Ennek a napnak a méltányos kereskedelmi vonatkozása mellett környezetvédelmi és önismereti jelentősége is van, hiszen a fogyasztói társadalomban – ahol állandóan az az üzenet éri az embert, hogy vásárolj, mert az az igazi élmény, az tesz boldoggá (valakivé!) – a javak felhalmozása látványos pazarlással is társul, világított rá a téma másik fontos területére Varga Gábor, a Gaja Környezetvédő Egyesület elnöke.
Épp ezért is tűnik ambivalensnek – mégis inkább tudatos lépés a szervezők részéről -, hogy a Fekete Pénteknek elkeresztelt, akciókkal kecsegtető vásárlói nap is ugyanebben az időszakban van. Arra mégis ritkán gondolunk, hogy a gazdasági mutatókat egyik oldalról meglendítő marketingfogás a másik oldalon azonban viszi a pénzt: a pazarlás miatt keletkező elképesztő méretű hulladék és környezetszennyezés ugyanis egyre nagyobb összegeket emészt fel.
- Sokkal nagyobb fegyelemre lenne szükség a vásárlások terén, s már a gyerekeket is arra kellene tanítani, hogy ne dőljenek be a mindenhonnan érkező ingereknek – tette hozzá a védegylet főtitkára, ahogy azt is: nagy felelőssége van ebben sokaknak: szülőknek, pedagógusoknak, reklámszakembereknek egyaránt.