2017.11.24. 10:00
Legyünk tisztában vele, mit tud a gépjárművünk!
Csütörtök reggel Székesfehérvár belterületén két személyautó ütközött, a balesetben többen is megsérültek. A baleset apropó, hogy szóvá tegyük a különböző meghajtású autók viselkedését.
Ez a baleset nem történik meg, ha az útviszonyokat figyelembe veszik
Fotó: Koppán Viktor
Párás, enyhén ködös reggelre ébredtünk, időnként szemerkélt is az eső, ezért az utak több helyen nagyobb foltokban is nedvesek voltak. Ilyen burkolaton közlekedtek a tegnapi balesetben résztvevő gépjárművek is a Budai úton. Információink szerint az egyik autó gázadáskor keresztbe fordult az úttesten, és így ütközött össze a másikkal. Nos, az autók másként viselkednek a csúszós burkolaton, ha hátsó kerekeiken van a meghajtás, máshogy, ha az elsőn és megint másként, ha összkerék-meghajtásúak.
Az esetünkben nagy valószínűséggel az történt, hogy az egyik gépjármű kormányzási műveletet hajtott végre, és ezzel egy időben gázt is adott a gépkocsivezető. Az autó hátsókerék-meghajtású révén a kormányzás és gázadás egyidejű alkalmazásával túlkormányzottá vált, azaz a hátsó tengelye nagyobb mértékben sodródott el a helyes iránytól, mint az első. Egyszerűbben fogalmazva: kicsúszott a fara. Ez okozta, hogy sofőrje elvesztette a kocsi felett az uralmát, és a másik autónak ütközött. Ugyanez bekövetkezhet száraz úton is, de ahhoz extrém sebességet „kellene” választani. A tegnap reggeli út viszont csúszós volt, tehát a megengedett sebesség is veszélyt jelenthetett a gépkocsiknak.
Gépkocsijainkat általában nem a meghajtástól függően választjuk ki, de vitathatatlan, hogy csúszós időjárási viszonyok között sorsdöntő lehet, hogy hol van az autónk meghajtása. A hátsókerék-meghajtásnál az előbb leírt túlkormányzásra számítsunk az esetek többségében, ezért tartózkodjunk a hirtelen gázadástól – főleg erős, nagy nyomatékú autóknál – kanyarodás közben! Az elsőkerék-meghajtású autóknál kanyarodás közben, ha túlzott nyomatékot (gázt) adunk, akkor a kocsi orra kevésbé a kanyarodás irányába halad, hanem inkább egyenesen kíván menni a csúszós úton. Ezért érvényesnek tekinthetjük mindkét fajtánál, hogy extrém, téli utakon óvakodjunk a kanyarodás közbeni hirtelen gázadástól és természetesen a fékezéstől is! Utóbbi esetben minden meghajtásra érvényes, hogy kanyarban a hirtelen fékezéssel autónk alulkormányzott lesz, azaz egyenesen szeretne haladni.
Azok vásárolnak menetbiztonsági szempontból legbiztonságosabb autót, akik összkerék-meghajtású járművet vesznek. Persze annak ára van, ezért nem teheti meg mindenki.
Az előrelátás, azaz az óvatos vezetés viszont mindannyiunk autójához tartozik, mert az bennünk van és nem a vasban. Egy fontos megjegyzés: aki a mostani időben még mindig nyári gumikkal közlekedik, egyszerűen közveszélyes!