Hazánkban is egyedülálló megoldás lesz a dugó ellen

2020.03.02. 14:00

A huszonötödik szakmai napon az Auchan-körforgalom is téma volt

A terv elkészült, az építési engedélyezési eljárás pedig a jövő héten indulhat el az úgynevezett Auchan-körforgalmakkal kapcsolatban.

Szanyi-Nagy Judit

Szakmai diskurzus egymás között – „négyszemközt” vagy mindenki előtt

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Gyorsan kontextusba helyezzük, honnan szereztük az információt: február utolsó napján, szombaton huszonötödik alkalommal rendezték meg a Közutas Szakmai Napot, melynek helyszíne a Jáky József Szakgimnázium volt. A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) által szervezett eseményen okleveleket, elismeréseket adtak át, kiállítást és termékbemutatót rendeztek, az egyik asztalon egy hatalmas, a jubileumra emlékeztető torta kapott helyet, valamint marimbajáték volt hallható és csoportkép is készült. Ezen túlmenően pedig természetesen szakmai diskurzus is folyt a helyszínen: a megjelentek a Balatoni úti közúti felüljáró töltésvizsgálatának eredményeiről, illetve – sokak érdeklődésére – az Auchan-körforgalmak kapacitásnövelő lehetőségeiről is informálódhattak.

Óránként hatezer autó befogadására is képes lesz a körforgalom

– Ma Székesfehérváron az egyik legégetőbb kérdés a közlekedésé: az, hogyan tudunk parkolni, utazni saját járművel vagy tömegközlekedéssel úgy, hogy a közút kevésbé legyen leterhelve. Hiszen a megyei jogú városok között Székesfehérváron a legnagyobb a gépjármű-forgalom, -használat – hangsúlyozta Mészáros Attila alpolgármester. Az Auchan-körforgalmakkal kapcsolatos terveket Bokker István ügyvezető, vezető tervező mutatta be. Eszerint az érintett területen egy körgeometriájú, jelzőlámpás irányítású csomópontot alakítanak ki, amely hazánkban egyedülálló lenne. No nem a jelzőlámpás körforgalom „intézménye” miatt, hanem azért, mert a lámpákat tekintve a két kört összhangban és rendszerben együtt kezelnék. Ez az újítás. A tervezési-szervezési munkálatok 2019 áprilisában kezdődtek. A csomópontban végzett forgalomszámlálásokból egyértelművé vált: a körforgalmak kapacitása már a kora reggeli órákban a csúcson van, a forgalom csak este 6 óra után kezd el csökkenni.

Bokker István vezető tervező ismertette a körforgalmas elképzeléseket
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A járműaktivitást – kamerával – keddi, pénteki és szombati napokon vizsgálták 6 és 21 óra között. A legrosszabb a pénteki nap volt, amikor a tranzitforgalom és a bevásárlók találkoztak. Kiderült: az Auchan-körforgalom óránként 5500 egységet fogad – ezért is vetették el az egysávos (maximális befogadóképessége: 3200 egység/óra) és az irányított áthaladású (3800–4600 egység/óra) körforgalom ötletét, s látták a legjobbnak a körgeometriájú, jelzőlámpás irányítású csomópontot, amely óránként 6000 autót is elbír.

A kitűzött cél a munkálatok jövő évi elkezdése. A megoldás középtávra szól.

Az ominózus körforgalom – madártávlatból
Fotó: Koppán Viktor Dávid / Fejér Megyei Hírlap / Archív

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában